Vinterferie.

Denne uken er det vinterferie i skolen, og det merkes også i kommunen. Flere ansatte velger å ta ut noen dager fri, og dermed blir det rolige dager uten møtevirksomhet.

Mandag og tirsdag var heller ikke jeg på kontoret, men var selvsagt tilgjengelig på telefon.
Før jeg dro en tur på hytta på mandag, tok lokalavisen kontakt for å stille noen spørsmål om min holdning til kommunesammenslåing. Det var flere spørsmål, men et gikk helt konkret på hva jeg foretrakk av en stor Værnes kommune eller en sammenslåing av Selbu og Tydal. Jeg er ikke i tvil om at det beste av disse to alternativene er  en kommune i Neadalen. Skal vi ta «hele landet i bruk» er det viktig for bosetting å kunne identifisere seg med lokalsamfunn i distriktene. Derfor bør ikke kommunene være for store i utstrekning. Fagkompetanse i en stadig mer komplisert kommunal hverdag kan løses gjennom interkommunalt samarbeid som i dag.
Jeg brukte  litt tid disse dagene på epost og telefoner, men i det fine været ble det også et par skiturer.

Onsdag var jeg tilbake på kontort, og hadde samtaler med flere i administrasjonen om diverse henvendelser jeg har fått.
I løpet av dagen kom varaordfører innom, og endelig hadde vi god tid til å snakke sammen om flere saker.
Departementet har nå oppnevnt styre for forvalting av Skarvan – Roltdalen nasjonalpark og for Sylan lanskapsverneområde. Fra Selbu, Tydal og Meråker er ordførerne oppnevnt, mens Stjørdal stiller med opposisjonsleder. I tillegg er det en representant fra Sør Trøndelag  og en fra Nord Trøndelag fylkeskommune.
Fra Sametinget er det oppnevnt tre medlemmer til styret, og vi fikk ikke gjennomslag for at andre bruksberettigede skulle bli representert. I løpet av dagen tok jeg en telefon til en av de som har beiterettigheter  i nasjonalparken for å informere om dette. Jeg er ikke i tvil om at det ville ha vært en styrke for styret å ha dem med, men her har vi lokalt tydeligvis lite vi skulle ha sagt.
Forvalteren, som skal ansettes, skal ha ansvar både for Skarvan – Roltdalen og Sylan i tillegg til Skarsfjella og Hyllingsdalen. Med et så stort område stiller jeg store spørsmål ved lokal forvaltning. For å få god kjennskap til de aktuelle områdene, bør vedkommende ha tett samarbeid med vertskommunene.  Det blir nå 5 kommuner som er involvert i forvalterens geografiske ansvarsområde helt fra Meråker til Røros, og da faller etter min mening noe av hensikten med lokal forvaltning bort.
Fylkesmannen har ansvar for å kalle inn til det første konstituerende møte, og det skal skje før den 15. mars.
Vi skal ha formannskapsmøte og møte i planutvalget i neste uke, og jeg kom så vidt i gang med saksforberedelser.
Trønderenergi har leid inn et firma til å evaluere styrearbeidet. I den sammenheng har jeg tidligere vært igjennom et intervju, og nå gikk jeg i tillegg igjennom et spørreskjema som var sendt ut.
Etter lunsj var det styremøte i Selbu Økonomi & Regnskap AS som er min «gamle» arbeidsgiver. Der er jeg medeier og styremedlem, og følger interessert med i drifta av kontoret. Alle ansatte der gjør en fantastisk god jobb, og har bidratt til at firmaet nå er solid økonomisk og  faglig godt oppdatert. Dette viser da også den positive utviklingen på kundemassen.

De siste dagene denne uken er det heller ingen møter, men jeg skal arbeide på kontoret med blant annet møteforberedelser.

Legg igjen en kommentar

