Rolig og trivelig helg.

I helga hadde jeg besøk av barn og barnebarn, noe som alltid får meg til å koble tankene fra litt utfordrende politiske saker.

Etter at jeg på onsdag så vidt rakk å lese igjennom sakene til formannskap og planutvalg, tok jeg fatt i dette på torsdag. Det er mange store saker som skal behandles. Blant annet har vi bygging av ambulanse- og brannstasjon på saklista.
Det er kommet inn mange anbud, og i innstillingen legges det opp til å gi oppdraget til den entreprenøren som har det laveste anbudet. Dette ligger også over det som var forutsetningene fra kommunestyret, men siden alle ligger over dette anslaget, er det nok vanskelig å få utført oppdraget innenfor de rammer vi opprinnelig har satt. Prisforskjellene i anbudene er relativt store, så sannsyligheten er stor for at det ikke er mulig å «presse» prisen ytterligere ned.
Barnehagestruktursaken, som ble utsatt og sendt tilbake fra kommunestyret i desember, er nå kommet til ny behandling. Rådmannen har vurdert forslagene som ble fremmet ved første gangs behandling, i tillegg til flere spørsmål som er sendt inn fra kommunestyremedlemmer.
Jeg har på nytt gått igjennom det opprinnelige forslaget til barnehageplan med mange mulige alternativer og stilt nye spørsmål som vi vil få svar på til formannskapets behandling.
Det legges nå fram en sak om plan for kjøp og salg av kommunale boliger. Dette er en sak som er etterspurt og som tar utgangspunkt i plan for kommunale boliger som ble vedtatt i 2010 og et senere vedtak fra kommunestyret.
Kommunen eier ei tomt ved videregående skole. Der sto det tidligere en kommunal tomannsbolig, og tomta er ryddet etter at en av enhetene brant ned. I tillegg har vi mange boliger av ulik standard, og vi må bestemme oss for hvor mange boliger kommunen bør ha, hvem som bør stå som byggherre, og om vi skal eie eller leie boliger til nødvendig formål.
Vi har for ei tid tilbake fått henvendelse om bosetting av flyktninger. Så langt har vi bedt om utsettelse med svar på grunn av at vi vil ha avklart bomulighetene. Erfaring tilsier at de fortrinnsvis bør ligge sentrumsnært, og der har vi ingen ledige boliger i dag.
Nytt delegeringsreglement står også på agendaen. Alle hovedutvalgene har nå hatt dette som sak, og med evt. merknader derfra, står det nå på formannskapets sakliste.
Flere av sakene hadde jeg samtaler med saksbehandlere og medpolitikere om. For å kunne gi svar i møtet, er det for meg viktig å varsle om spørsmål som jeg vet vil komme. På den måten kan vi hindre at saker blir utsatt.
Til planutvalget er det mange referatsaker som gjelder motorferdsel.
I tillegg er det en politisk sak om tillatelse til oppsetting av spikertelt. Det må foreligge en godkjent reguleringsplan som har dette med i reguleringsbestemmelsene dersom vi skal godkjenne dette. Saken vi har på agendaen nå, er i tråd med godkjent plan.
I tillegg er det byggesøknad for «blålysstasjonen». I forhold til tidligere formål i reguleringsplanen, må dette behandles som en dispensasjonssøknad.
Torsdag kveld var jeg til stede på en flott konsert med Jonas Fjell i låven på Camp Eggen. Det var Selbu Sparebank som inviterte kunder i banken, noe de har gjort i flere år.

Fredag tok jeg fri fra kontoret, men var selvsagt å treffe på telefon. Jeg leste epost i løpet av dagen, og besvarte noen som det var viktig  å gi tilbakemelding på så raskt som mulig.

I kommende uke er det fredsseminar på Granby Gård i tilknytning til «Snømørkt». det er allerede arrangert et slikt seminar, og da var jeg forhindret fra å delta. Derfor ser jeg fram til å være til stede tirsdag kveld.

Legg igjen en kommentar

