Julehandel og travel helg.

Å prioritere tid sammen med barn og barnebarn er viktig for meg. Derfor tok jeg fri på torsdag og dro på julehandel med datter og min minste datterdatter. Vi hadde en kjempetrivelig dag sammen, og jeg vet av erfaring at slike dager gir meg ekstra energi til å ta fatt på viktige politiske saker i førjulstida.

Fredag var det MOT-til-å-glede-dagen. Dette er første året vi er med i MOT, og på rådhuset ble fritidskonsulenten og jeg enige om å kjøpe inn frukt som ble satt på et bord i kantina. Ungdomsskolen skulle også markere dagen på en eller annen måte.
Siden jeg var borte på torsdag, var det mange eposter å gå igjennom og fakturaer som måtte attesteres.
Jeg sa ja til å åpne ungdommens fylkesting lørdag morgen, og brukte litt tid på å lage noen nye foiler til min powerpointpresentasjon om kommunen. Noen tok jeg ut, og nye ble laget med mer opplysninger om ungdom og engasjement både politisk og ellers.
Til kveldens jubileumsarrangement i Selbu Skytterlag fikk jeg ordnet med en gavesjekk, og tenkt litt på hva jeg skulle si ved overrekkelsen.
Kommende tirsdag er det formannskap og planutvalg med mange store saker. Jeg startet så smått med forberedelser til disse møtene med å gå igjennom dokumenter og lage utkast til forslag.
Etter lunsj hadde vi styremøte i Selbu Næringseslskap KF. Der behandlet vi forslag til budsjett og økonomiplan og drøftet nye avtaler med leietakere. Det er relativt kompliseret saker med behov for juridisk bistand, og vi har derfor brukt en del tid i dette styret den siste tiden. Håpet er å få lagt fram en sak til kommunestyret i desember.
Kommunestyret påla rådmannen å iverksette tiltak for å komme ned på et økonomisk forsvarlig driftsnivå allerede i 2010. Organisasjonen har ikke klart denne oppgaven, og derfor har vi i år igangsatt et styringsprosjekt.
Et av områdene vi har fått en total gjennomgang av, er drift av barnehagene våre og vurdering av dagens struktur.  Akkurat nå er det den politiske saken som naturlig nok skaper mest engasjement blant folk i bygda.
Selbyggens leder på fredag avsluttes med at heretter må begrepene økonomi og kvalitet holdes adskilt i debatten. For oss som skal fatte et endelig vedtak på noe som vil ha stor betydning for mange brukere, er dette både umulig og uforsvarlig. Vi har god kvalitet i alle våre enheter i dag, men utfordringen er at vi bruker langt  mer penger  enn sammenlignbare kommuner på barnehagetilbudet vårt.
Dette  gjør at vi må vurdere barnehagestrukturen, men vi må samtidig ivareta kvaliteten i en ny struktur. Derfor blir både økonomi og framtidig kvalitet avgjørende når vi skal bestemme oss for hvilke enheter som skal bestå, og hvor store enheter vi skal ha.
Fredag kveld var jeg til stede når Selbu Skytterlag feiret sitt 150-årsjubileum. Dette er den eldste idrettsorganisasjonen i vårt dalføre, og mange tidligere og nåværende medlemmer var med på Camp Eggen. Etter et godt måltid, var det flere hilsningstaler. Blant annet var det en representant fra Idrettskretsen som hilste fra Norges Idrettsforbund.
Vi fikk presentert et sammendrag av et jubileumshefte som jeg senere på kvelden fikk et eksemplar av, og dyktige ungdommer bidro med rapping, sang og musikk fra scena.
I tillegg til mange blomsteroverrekkelser, ble det utnevnt fire nye æresmedlemmer. Mange gjør i dette laget, som i mange andre frivillige lag i bygda, en fantastisk stor dugnadsinnsats. Begrunnelsen for tildeling av æresmedlemskap levnet ingen tvil om at alle fire hadde gjort seg vel fortjent til utmerkelsen.
Det var en trivelig kveld sammen med mange ivrige støttespillere, og en slik livskraftig jubilant, vil sannsynligvis «leve» i mange nye år.

Lørdag morgen kjørte jeg til Selbusjøen Hotell & Gjestegård der ungdommer fra hele fylket var samlet til ungdommens fylkesting. De kom dit allerede fredag kveld og hadde hatt opplæring og trening i blant annet taletekninkk.
Lørdag morgen skulle selve tinget åpne. De har et møte hvert år, og mellom disse møtene fungerer ungdommens fylkesutvalg som skal jobbe for å få gjennomslag for vedtak som fattes i tinget. Tre representanter fra Trondheim, to fra de øvrige kommunene i fylket og en fra politiske ungdomsorganisasjoner har møte, tale og stemmerett. I tillegg kan kommunene møte med obeservatører som også har talerett. Fra Selbu møtte i alt fem representanter i tillegg til vår mann i det sittende fylkesutvalget.
Jeg informerte om Selbu, foretok den offisielle åpninga og hørte på litt av debatten.

I helga har det også vært forberedelser til møter i kommende uke, og på søndag tok jeg en tur på julemesse. Med julehandel og julemesse de siste dagene, har jeg innsett at juleferien nærmer seg, men fremdeles gjenstår møter med viktige avgjørelser for innbyggerne våre.

Legg igjen en kommentar

