Fin «høsthelg».

I sommer var det stort sett dårlig vær, men den siste uken har vi hatt noen fine høstdager. Når jeg til og med har fri og kan nyte fine dager på hytta, gir det nyttig påfyll av energi.

Torsdag morgen hadde vi styremøte i Selbu Næringsselskap.  En representant for ei bedrift var invitert til møtet, og vi fikk en grei gjennomgang av status og planer for videre utvikling i bedriften.
Store deler av dagen gikk med til å forberede saker til formannskapsmøtet i neste uke. Vår egen planstrategi kommer til behandling. Det samme gjør høringsutkast til planstrategi for Klæbu kommune og planstrategi og planprogram for kommuneplanens samfunnsdel for Tydal.
Ny plan- og bygningslov pålegger kommunene å utarbeide en planstrategi det første året i hver kommunestyreperiode. Jeg tror dette blir et nyttig dokument der vi vedtar hvilke planer vi skal jobbe med i perioden.
Til flere av sakene hadde jeg spørsmål som rådmannen lovte å få svar på til møtet.
Ordfører på Røros tok kontakt etter at jeg la igjen beskjed på telefonsvarer på onsdag. Han fortalte at Blilyst-saken skal opp i kommunestyret, og forsto mine innvendinger mot at utmeldelse tas opp uten at det er tatt opp i Samarbeidslyst. I flertallsvedtaket fra formannskapet er det foreslått at saken tas opp der, noe jeg håper blir resultatet etter kommunestyrebehandlingen. Leder i Samarbeidslyst vil invitere alle ordførerne i medlemskommunene til en samtale før det planlaget møtet i slutten av oktober.
På slutten av dagen fikk jeg tilsendt kopi av et brev fra ordførere i Trondheimsregionen til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet om pilegrimssatsingen. Romboleden går gjennom kommunene i Neadalen, og vi har de samme utfordringene som leden over Dovre. Derfor sendte jeg en henvendelse til Trondheimsregionen og sa at jeg ønsket å være med og skrive under på brevet.
Torsdag kveld hadde vi det siste planleggingsmøtet før innflyttertreffet som skal avvikles siste søndag i oktober. Vi gikk igjennom tekst til annonse og plakater og satte opp endelig program. Bygdekvinnelaget tok initiativ til treffet, og leder i frivilligsentralen har som vanlig gjort en god jobb med alle forberedelser. Jeg skal informere litt om kommunen, og kostnadene med treffet deles mellom bygdekvinnelaget og kommunen.

Fredag var jeg ikke på kontoret, men fikk som vanlig noen telefoner. Det er greit å ta noen «fridager», men være tilgjengelig for folk som ønsker å nå meg.

Etter ei fin helg på hytta, avsluttet jeg søndagen med handballkamp i Selbuhallen. 1. divisjonslaget møtte Fjellhammer, og sluttsifrene ble hele 34 – 25 i favør hjemmelaget. Selbu har et meget ungt lag med fart og innsatsvilje, og denne gangen lyktes det å dra seieren i havn. Jeg gleder meg til resten av sesongen!

Mandag skal jeg være til stede i Bell Amfi og se på «Dyra i Hakkebakkeskogen», som elevene ved Bell skole skal fremføre. På slutten av dagen skal jeg delta i markering av den internasjonale eldredagen, og jeg ser fram til begge arrangementene. Tirsdag er fullt belagt med møter, mens resten av uken stort sett er møtefri.

Legg igjen en kommentar

