2 x «bessmor» :-)

Mine to barn ble begge foreldre denne helga, til stor glede for stolte besteforeldre. Datter ved Aursund ble mor til ei datter natt til søndag, og sønn i Selbu ble far til en sønn natt til mandag. Dette bidro selvsagt til at tankene har vært opptatt med langt andre ting enn politikk de siste dagene.

Mandag dro jeg sammen med styre og ledere i Trønderenergi til Ørlandet der vi drøftet strategi for utvikling av selskapet i to dager. Det er interessant å sitte i styret i et selskap som er en aktiv aktør i samfunnsutviklinga, og som de aller fleste kommunene i Sør-Trøndelag har eierandeler i.
Både innledning og diskusjon var konkrete, og vi kom fram til klare konklusjoner som vil bli presentert i neste eiermøte.
Etter at jeg kom tilbake til Selbu, deltok jeg i et åpent kulturmøte i rådhuset. I kulturplanen vår er det vedtatt å opprette et kulturråd, og et interimstyre har laget forslag til formål og vedtekter.
Det var ca. 20 personer til stede på møtet som startet med at Selbu Frivilligsentral informerte om sin virksomhet, og hva de kunne bistå lag og organisasjoner med. Aktiviteten der er imponerende, og de midlene vi bruker på frivilligsentralen, er godt investerte midler.
Det er ikke tvil om at det viktigste forebyggende arbeidet skjer nærmest den enkelte innbygger, og der er det først og fremst frivillige som gjør en innsats. Unngår en at utfordringene blir så store at det trengs hjelp fra et profesjonelt hjelpeapparat,  sparer en enkeltindivided for mange bekymringer, og kommunen kan omprioritere ressurser fra reparering til forebygging.
Formål og vedtekter for kulturrådet ble presentert for forsamlingen, og det samme ble et forslag på styremedlemmer. Alt ble vedtatt som forslaget. Etablering av et slikt felles råd er nytt i Selbu, og jeg kjenner heller ikke til at noen av nabokommunene våre har erfaring med kulturråd. Fortsatt skal både musikkråd og idrettsråd eksistere. Det nye er en overbygging som har bestemte oppgaver innenfor kulturområdet.

Onsdag hadde jeg samtale med rådmannen om blant annet Blilyst. Røros kommune er en av seks kommuner som er med i samarbeidet som vi forpliktet oss på til og med 2014. I fjor foreslo rådmannen der at de skulle gå ut av samarbeidet, og politikerne stemte ned forslaget. Nå er det fremmet på nytt, og det blir for meg en meningsløs tilnærming siden de er en av seks i et samarbeid der vi har en organisasjon med ansatte. Skal samarbeidet opphøre før perioden går ut, må dette tas opp i Samarbeidslyst, som består av alle ordførerne, og som er det øverste organet i Blilyst. En viss forutsigbarhet må både samarbeidspartnere og ansatte ha.
I oktober skal handlingsplan for Blilyst 2013 behandles, og det kom en mail med oppfordring om å sende inn våre innspill før det møtet. Hovedutvalg for bygdautvikling skal ha et møte kommende uke, og jeg oppfordret dem til å drøfte planen. Jeg gikk også igjennom dokumentet, og vil om mulig delta i hovedutvalget når dette skal diskuteres. Denne saken hadde jeg flere telefonsamtaler om i pauser i strategiseminaret, og leder i Samarbeidslyst lovte å ta kontakt med Røros.
Etter å ha vært borte i flere dager, var det mange eposter og saker som måtte behandles.
Før lunsj oppsøkte jeg frivilligsentralen, og hadde en lengre samtale med leder der, før jeg fikk et avtalt besøk på kontoret av en innbygger som ville drøfte en delingssak. Saken er sendt til departementet, og senere på dagen fikk jeg kontakt med en av våre stortingsrepresentanter som vil bistå oss i kontakten mot saksbehandler.
Jeg er forespurt om å åpne arrangementet i tilknytning til den internasjonale eldredagen, og siden det ikke var flere avtaler på onsdag, forberedte jeg innlegg til den anledningen.
På slutten av dagen tok jeg en telefon til han som har ansvaret for gjenbrukstorget vårt. Vi snakket om sortering av søppel og mulig gjenbruk. Jeg vil ta opp noen av problemstillingene vi drøftet med Innherred Renovasjon på fredag.

Torsdag skal jeg delta på et stort etikkseminar sammen med mange ansatte i egen kommune og fra andre kommuner, og fredag blir det tid til noen interne møter og arbeid på kontoret. I helga er det jubileum i Stjørdal kommune på søndag, men lørdagen er fri, så da blir det nok «bessmorbesøk».

Legg igjen en kommentar

