Domsavsigelse.

Stor spenning var knyttet til domsavsigelsen i saken mot Anders Behring Breivik på fredag. Det gjelder selvsagt spesielt for alle som på en eller annen måte er direkte berørt, men de fleste av oss har ennå den forferdelige hendelsen friskt i minne.

Torsdag dro jeg til Trondheim for å delta i møtet i revisjonsutvalget i Trønderenergi. Der tok vi for oss halvårsrapport og fikk en gjennomgang av bl.a. organisering av risikostyring, fullmakter og prosesser for finansiell rapportering og anskaffelser.
Hvert år har Selbu Næringsforum en tur for sine medlemsbedrifter. Kommunestyret blir også invitert, og i år gikk turen torsdag ettermiddag med Jøvra til Norsk Radiomuseum. Dagens eier og driver av Jøvra har varslet at dette blir siste år båten er i drift. Han har hatt Jøvra i fem år, og driften har gitt relativt store røde tall. Spesielt er avgifter for sertifisering så høye at det påløper en kostnad på over 200.000,- hvert år, før båten kan settes på vatnet.
Etter en god rømmegrøtmiddag og informasjon om båten og  radiomuseet, fikk vi en flott smakebit på forestillingen «Andrew Sisters», som tidligere er satt opp på Granby Gård.
Selv om det var en heller kald sommerkveld, hadde vi en trivelig tur med båten både til og fra museet.

Dagen startet på fredag med åpning av epost, påmelding på konferanser og samtaler med flere i adminsitrasjonen.
Noen ansatte i Trønderenergi vil komme på et kort besøk kommende uke. De skal se på USMA-utbygginga og besøke Tydal, så det blir bare tid til en halvtimes stopp i Selbu. Rådmann og ordfører er opptatt og varaordfører har ferie, men fungerende daglig leder i Selbu Næringsforum vil møte dem. Jeg gjorde avtale med næringsforumet  og formidlet kontaktinformasjon til Trønderenergi.
Fredag var en spennende dag med domsavsigelse i saken mot Anders Behring Breivik. Jeg er glad han ble kjent tilregnelig, og at dommen ikke vil bli anket. Alle de som på en eller annen måte var involvert i det tragiske som hendte den 22. juli i fjor, slipper nye runder i retten.Det kan forhåpentligvis bli lettere å ha fokus på å gå videre i livet når det er felt en endelig dom.
Jeg har tillit til at domstolene tok den riktige beslutningen. Med mine kunnskaper om rettspsykiatrien, har jeg absolutt ingen forutsetning til å ta stilling til spørsmålet om tilregnelighet.
Ellers forberedte jeg det jeg ønsket å formidle ved vegåpninga på lørdag og startet med å skrive ned noen momenter til kransnedleggelsen på støtta, som er reist på det stedet der Oddmund Morset ble skutt under krigen.
I Selbu har vi ingen overordnet personalstrategi. Jeg har bedt om å få dette opp som sak i høst, og personalsjefen har laget et utkast til gjennomlesning. Det var et godt gjennomarbeidet dokument som jeg nå vil legge fram til politisk behandling.
Jeg fikk litt tid til å forberede meg på sakene til styremøtet i Trønderenergi, men deler av søndagen ble også brukt til dette.

Selbu og Tydal historielag har ryddet en gammel vegtrase fra Vinsmyra til Espet. Denne ble åpnet på lørdag, og i alt 90 personer fikk kaffe og kaker i en nyoppsatt gapahuk ved vegen. Mange har bidratt til rydding, informasjonstavler og bygging av gapahuk.
Denne vegen ble brukt til ferdsel mellom Neadalsføret og Stjørdalen fram til 1901, og med stigninger på 1:4 skjønner vi godt at det bare var de sterkeste hestene som kunne spennes for vogna.
Det er selvsagt ingen som husker ferdselen på denne vegen, men mange av oss har kjørt på en langt smalere og mer svingete veg enn den vi har i dag. Når historielaget nå har ryddet denne traseen, kan flere få innsyn i samferdselsendringene. I dag har vi knapt nok tid til å holde fartsgrensene på en relativt bra framkommelig vegstrekning, mens de som skulle dra «nedom skogin» før 1901, nok måtte være langt mer tålmodig.
Vi fikk underveis informasjon om geologi, historier og aktiviteter som har foregått på vegen og i nærområdet.
Gammelvegen er også en fin tursti, og med rast i en flott gapahuk med utsikt ut over bygda, er det verdt å ta turen og lese om geologi, gruvedrift og andre opplysninger på skilt langs vegen. Takk til alle som har bidratt og takk for en fin tur!
Vel hjemme etter turen dro jeg til Sjøbygda Kunstnarhus for å få med meg litt av festivalen som var der på lørdag. Dessverre kom jeg for sent til å høre en konsert som av tilhørerne ble beskrevet som fantastisk, og siden det var en lang pause til neste innslag, valgte jeg å avslutte en heller lang dag. Jeg snakket med innehaver og driver av kunstnarhuset, Eldbjørg Raknes, som fortalte om en meget vellykket dag med den kulturelle skolesekken på fredag.

Kommende uke er timeplanen stort sett belagt både dag og kveld, men jeg har ryddet en kveld for en privat avtale. Det er viktig for meg i en travel hverdag å holde kontakten med slekt og venner.

Legg igjen en kommentar

