«Fra fjord til fjell».

Etter at styret med bakgrunn i kommunestyrevedtak, besluttet å legge ned selskapet «Fra fjord til fjell AS», har det vært flere oppslag både i regionale og lokale medier i tillegg til en del kommunikasjon på epost om blant annet innholdet i pressemeldingen.

Mandag var det ingen avtaler på min timeplan, men med sektorsjef for etat Bygdautvikling på plass, var det flere saker jeg ønsket å drøfte.
Idrettslagene i Selbu har nå bestemt seg for å gå sammen om å få lagt NM på ski til Selbuskogen Skisenter i 2015. I den forbindelse fikk vi mandag gjort noen avtaler om møter.
Selbu Næringsforum har sendt en henvendelse til kommunen der de ber om et samarbeid for å løse utfordringene med lav vannstand i sjøen tidlig på sommeren. Dette er noe det er jobbet med siden slutten på 90-tallet i forbindelse med krav om revisjon av konsesjonsvilkår, og jeg svarte på henvendelsen med å tlby å komme og informere om revisjonssaken. Uavhengig av denne anbefalte jeg at de inviterer Statkraft til et møte i Næringsforumet, og at Selbusjøen Grunnierlag også bør få tilbud om å delta.
Varaordfører og leder i hovedutvalg for Helsevern og Sosial omsorg kom innom kontoret. Når jeg har ferie , skal varaordfører «ta over», og det er derfor nyttig og nødvendig å ha en prat. I tillegg har jeg behov for å gi tilbakemeldinger og drøfte saker jeg får henvendelser om.
På slutten av dagen dro jeg innom kontoret til Selbu Næringsforum. Det er også ferietid der , men noen var på plass.
Daglig leder i Fra «Fjord til fjell AS» var på kontoret. Han hadde laget ei pressemelding som ble sendt ut til alle i styret. Tirsdag  kom det innspill på endringer av meldingen, men etter flere «mailrunder», håper jeg vi fikk et noenlunde omforent dokument, selv om det også onsdag kom innspill lenge etter at fristen var gått ut.

Jeg er landstyremedlem i LVK, og har som intensjon å få ut informasjon til medlemskommunene i Sør-Trøndelag etter landsstyremøtene. Det blir dessverre i blant litt knapt med tid, men på tirsdag sendte jeg ut informasjon om arbeidet med eiendomsskatt, revisjoner av konsesjonsvilkår og vannforvaltingsplaner.
NRK ringte for å få en kommentar på at prosjektet «Fra fjord til fjell» nå skrinlegges. De hadde sett oppslaget i Selbyggen, og ville følge opp saken.
Ved bygdemuseet vårt er kvernsteinsutstillinga nå ferdig. Tirsdag etter lunsj gikk jeg en tur dit for å se på den og de andre flotte utstillingene. Nok en gang har ansvarlig for museet laget en fin utstilling med bilder, klær, redskaper og andre effekter som gir en god informasjon om drifta i kvernfjellet.
På slutten av dagen hadde jeg  sammen med varaordfører, sektorsjef for Bygdautvikling og  Selbu Næringsforum møte med en relativt nyetablert bedrift om framtidig drift.

Onsdag startet jeg dagen med å ta turen innom studioet til Nea Radio. De ønsket en kommentar på at prosjektet » Fra fjord til fjell» nå ikke blir videreført. Jeg fikk flere eposter fra fylkespolitikere som bekrefter at strekningen nå må konkurrere med andre fylkesveger og sees i sammenheng med Fylkesvegplanen. Det er selvsagt ikke overraskende når vi velger å gå bort i fra tidligere «avtaler».
NRK ringte på nytt om samme saken, og varslet at de ville intervjue noen fra næringslivet om saken. Jeg informerte da om Selbu Næringsforum sin uttalelse i forkant av kommunestyrebehandlingen, og  ga opplysninger om hvem som er styreleder der, og hvem som fungerer som daglig leder.
Ellers  brukte jeg store deler av dagen på arkivering og rydding i saksbehandlingsssytemet og i bloggen min.
Det selges nå to tomter i Draksten. På den ene skal det settes opp to hus, og denne skrev jeg under salgskontrakt på.
Noen telefoner og besøk på kontoret var det i tillegg, men dagene preges av at det er sommerferie.

Det er heller ingen avtaler resten av uken, men litt tid skal jeg bruke på kontoret torsdag, mens jeg på fredag blir hjemme og kan treffes på telefon.

Legg igjen en kommentar

