Tid til forberedelser.

De siste dagene denne uken har ikke vært fullt belagt med møter, og det passet meg bra, siden jeg like over helga skal ta ei ukes ferie. Derfor brukte jeg tid til å forberede meg på mange ting som skal skje når jeg er tilbake på kontoret.

Torsdag startet dagen med styremøte og generalforsamling i Selbu Økonomi & Regnskap AS.
Underveis i det møtet fikk jeg telefon fra en prosjektmedarbeider i Selbu Næringsforum som ville ha en samtale med meg. Derfor la jeg veien innom dem før jeg dro til rådhuset. Gjennom et samarbeid med noen arkitetstudenter ved NTNU har de satt i gang bygging av et signalbygg på en helt fantastisk fin  utsiktsplass i kommunen. Jeg ble spurt om å være med å åpne det, og hadde heldigvis tid den aktuelle dagen. Signalbygget er et samarbeidsprosjekt mellom lokalt næringsliv, Selbu kommune og NTNU. Kjeldstad og Selbu Byggtre har vært hovedsamarbeidspartnere fra næringslivets side, i tillegg har Kyllo Maskin, Maxbo og Selbu Camping bidratt i prosjektet .
Årsøya, mulige arrangementer og behov for tilrettelegging der, var også noe vi snakket sammen om.
På kontoret fikk jeg besøk av leder i Hovedutvalg for Oppvekst. De hadde hatt møte, og jeg fikk et kort referat om årsmelding og andre saker de hadde behandlet. Sektor Oppvekst har et overforbruk i 2011, noe hun hadde fått greie forklaringer på. Noe var uforutsette ting som blant annet reduserte refusjoner fra andre kommuner som har fosterhjems- plasserte barn i Selbu, mens et beløp på litt over 1 million, feilaktig var lagt inn i budsjettet som tilskudd ved oppstart i ny barnehage. Ingen er i tvil om at det ikke er mulig over tid å bruke mer penger enn vi får inn det enkelte år, så her har vi også en jobb å gjøre.
Personalsjefen kom innom med saksdokumenter til administrasjons- utvalgsmøte som skal avvikles etter at jeg kommer tilbake fra ferie. Da skal vi blant annet behandle årsmeldingen, og  i helga fikk jeg satt meg inn i den og notert spørsmål til flere sektorer.
Etter et nødvendig privat ærend på Stjørdal sluttet jeg meg til plankontoret og varaordfører som var til stede hos B. Langseth. Vi har tidligere vært i Flora og på Coop Selbu, og flere kom også nå innom for å bli informert om innspill til planen og komme med sine synspunkter på ulike foreslåtte planløsninger.

Fredag hadde jeg satt av til fridag. Selvsagt er jeg da også tilgjengelig på telefon, og jeg behandlet epost og fortsatte forberedelser til møter og innlegg jeg skal ha.
Som et tiltak i den kulturelle spaserstokken,  var det fredag kveld  invitert til «Husker du show» med tema fisking. Jeg var til stede der, og selv om det hadde vært ønskelig med flere tilskuere, fikk i alle fall vi som var til stede, en fin opplevelse.
Margrete Holt som er kjent fra NRK, og som nå er pensjonist, ledet oss gjennom første del av kvelden. Vi har fantastisk mange dyktige lærere i kulturskolen, og noen av disse bidro med flott musikk og sang som ble introdusert på en profesjonell måte av en dyktig programleder. Mange fine melodier ble fremført, og  hos de fleste dukket nok mange minner fram fra en relativt fjern undomstid.
I pausen etter dette showet, fikk vi forsyne oss med god mat som ungdommer fra Ungdomslaget Lauvsprett hadde ansvaret for.
Det var laget et hefte om fiske igjennom tidene i Selbusjøen. Redskaper og fiskemetoder var omtalt der, i tillegg til at det var laget en utstilling med ulike fiskeredskaper og andre effekter som brukes i den sammenhengen.  Fra scena fikk vi også høre «veteraner» fortelle om sine opplevelser fra fiske som attåtnæring, matauke og som rekreasjon.
Spesielt moro var det at det var bilde av mine besteforeldre som preget plakater og forsiden på fiskeheftet. Jeg har gode minner fra de gangene jeg som lita «dråk» fikk være med ut i båten når line og garn skulle trekkes, selv om jeg nok var mer til bry enn til hjelp.
Kvelden ble avsluttet med dansemusikk av «Årgang 46» som har et reportoar som er godt å danse til, men også fint å bare lytte til.

Søndag kveld var det musikkandakt i Selbu kirke i regi av Neatrall. Deres sang og mange kjente allsanger bidro til ei trivelig stund i kirken. Som avslutning hadde de valgt «Til ungdommen», der de nynnet til musikken. Dette ga en ekstra sterk opplevelse i ei tid der rettsaken etter 22.juli stadig minner oss om tragedien som skjedde på Utøya. Takk til Neatrall for det dere gir oss gjennnom kjente toner.

Mandag er det møte i revisjonsutvalget i LVK i Oslo før jeg kommer heim og skal lede kommunestyremøte. Grytidlig tirsdag drar jeg sammen med mann, barn, svigerbarn og barnebarn til Mallorca på ei ukes ferie, så bloggen min blir ikke oppdatert mer før ferien. Jeg bør nok heller prioritere noen timers søvn.

DE BESTE ØNSKER FOR EN FIN 17. MAI  TIL ALLE!

Legg igjen en kommentar

