Barne – OL

Hvert år arrangeres det barne-OL på Selbuskogen, og selv om været under årets arrangement på søndag ikke var det aller beste, ble det i år som tidligere år en skifest for alle oss som var der.

Torsdag hadde hovedutvalg for bygdautvikling møte i rådhuset. Siden jeg ikke hadde annet på timeplanen, var jeg sammen med dem før lunsj. Selbu Næringsforum informerer i hvert møte om deres virksomhet. Kommunen la for noen år siden sitt «næringsapparat»  til  Selbu Næringsforum, og hyppige tilbakemeldinger til politisk nivå er viktig.
I møtet på torsdag fikk vi en gjennomgang på hvordan RDA-midlene er brukt. Dette er midler som tilfaller kommuner som fikk endret arbeidsgiveravgiftssone. Midlene disponeres etter vedtak i hovedutvalget, og er bevilget som «sekkeposter» til blant annet omdømme og markedsføring. Bruken skal rapporteres til fylkeskommunen og KRD etter godkjenning i kommunen.
Sammen med arkitektstudenter på NTNU, som skal gjennomgå et masterkurs, og lokalt næringsliv planlegges det bygging og oppsetting av et signalbygg. Lokalt næringsliv bidrar med materialer og  håndverkerbistand, og blilyst og VRI finansierer deler av prosjektet. Til neste møte i hovedutvalget legges det fram søknad om en delfinansiering fra kommunen. Det er ikke så stort beløp det er snakk om, og  kontakten vi  får med studenter og NTNU er utvilsomt nyttig.
Arkitektstudenter har også laget modeller på «badehus» som kan brukes på den fantastisk flotte badestranda på Vikaengene. Hittil har det ikke vært lagt godt nok til rette i det området, men vi har nå fått langsiktige leieavtaler med grunneiere, og området har status som offentlig friluftsområde. Begge disse prosjektene fikk vi informasjon om i hovedutvalgsmøtet.
Det er satt i gang et prosjekt for å «selge» Årsøya. Her er det nå knyttet flere kontakter med både store og små potensielle leietakere. Årsøya er en fantastisk flott plass som arrangementsarena, og de siste ti årene er det investert mye i nødvendig infrastruktur.
I møtet ble det også snakket om klima- og energiplanen vår, og da spesielt bioenergi knyttet til planlagte utbygginger i sentrum med blant annet barnehage og omsorgsboliger.
Pendlerundersøkelse, sosiale medier og bistand til markedsføring for næringslivet er aktuelle saker som næringsforumet har en sentral rolle i.
Etter lunsj fikk jeg besøk av en medpolitiker. Da blir de «fleste» saker som er på den politiske agendaen i kommunen diskutert.
Vi er medlemmer i Trondheimsregionens friluftsråd, og hvert år i juni arrangeres det en ordførertur. Disse går enten bare i egen kommune eller sammen med andre medlemskommuner. I år har jeg bedt en av mine medpolitikere i kommunestyret om å komme med forslag til turmål og bistand til arrangementet. Turen planlegges i år i Vikvarvet til Guldsethborga med informasjon om historien rundt denne bygdaborga. Allerede fredag fikk jeg besøk på kontoret av den jeg har delegert oppgaven til, og jeg er ikke i tvil om at dette er i de beste hender.
En journalist i Selbyggen kom innom kontoret for å lage en reportasje om nye tomter på Fuglem Det er flott at lokale medier på denne måten hjelper oss med markedsføring. Mange både i og utenfor bygda abonnerer på Selbyggen, og dermed når en mange potensielle tomtekjøpere.
Jeg tok meg også tid til en samtale med oppvekstsjefen og andre i den etaten. Der fikk jeg blant annet informasjon om vegstandard og skoleskyss til elevene i Dragsten som nå går på skoler i Trondheim. Også i andre deler av bygda vet jeg det kan være dårlig framkommelighet på skolevegen, og det er behov for utbedringer på vegnettet flere steder. Vinters tid må nok vi i Norge leve med at alt ikke er ferdig strødd og brøytet tidlig nok hver morgen. Selv om kontrakter, som Statens Vegvesen inngår med entreprenører, innholder avtale om at alt skal være klart innen klokken seks hver morgen, skjer ikke det alltid. Dette er sterkt beklagelig, men i følge oppslag i media ser vi at det er mange steder dette ikke overholdes. Hver gang vi får beskjed om at forholdene ikke er tilfredsstillende, varsler vi Vegvesenet som forhåpentligvis tar dette opp med entreprenørene.
I Værnesregionen er det igangsatt et prosjekt som skal se på felles PP-tjeneste. Dette skal selvsagt behandles i kommunestyret før vi tar endelig stilling til om vi skal være med. Både politikere og ledere i oppvekstsektoren vil bli invitert til et informasjonsmøte om utredningen i løpet av mars. Jeg er opptatt med annet møte den dagen, men håper at varaordfører og leder for hovedutvalg for oppvekst kan delta.

Fredag attesterte jeg fakturaer, gikk igjennom saker i saksbehandlingssystemet og behandlet epost. Noen saker kan avskrives som er «ferdigbehandlet», og noen er det behov for å følge opp på nytt.
Jeg sendte forespørsel til Trondheimsregionens friluftsråd for å avtale tid og sted for årets ordførertur, og sammen med sektretær så  jeg på saker til valgnemnda. Vi har tatt en grundig gjennomgang av hvilke selskaper vi har krav på representanter i , og hvem som er på valg. Eierstrategiarbeidet har bidratt til at vi nå heldigvis er langt bedre forberedt til alle generalforsamlinger vi er representert i.
Ellers var fredag en relativt rolig dag med samtaler med ansatte og medpolitikere om markedsføring av tomter, valg til verv vi ikke tok med under konstitueringen, ordførertur, påmelding til konferanser, tema til kommende kommunetyremøte m.m.

I helga spilte 1. divisjonslaget vårt i handball de siste hjemmekampene i serien i årets sesong. Lørdag gjestet tabell-leder Oppsal Selbuhallen. Jeg var til stede og fikk med meg en fartsfylt og spennende kamp. Selbu ledet det meste av kampen, men da fløyta gikk etter to omganger, sto det uavgjort på tavla. Selbu fikk et direkte frikast i siste sekund, og dette ble satt rett opp i krysset. Dermed vant vi mot en antatt langt bedre motstander.
Søndag var det ny kamp i Selbuhallen. Da hadde jeg ikke anledning til å være til stede, men resultatet ble uavgjort mot Viking.

Barne-OL på Selbuskogen arrangeres av idrettslagene i Stjørdal og i Selbu. I år regnet det nesten hele dagen, men over 200 barn gikk langrenn, kjørte kuleløype, hinderløype eller brukte akebrett i godt tilrettelagte løyper.
Ordfører i Stjørdal og jeg har hvert år deltatt sammen med to barn under tenning av OL-ilden. I år stilte varaordfører fra Stjørdal sammen med meg, og selv om det var færre tilskuere enn ellers, er det et stort øyeblikk når ilden blir tent inne på stadion. Etter endt innsats i skisporet, får alle barna sin velfortjente medalje og premier av Donald og Mikke. Med salg av pølser, brus, vafler og sjokolade i restauranten ble det uansett en trivelig dag både for store og små.
Det har blitt en tradisjon at det på denne dagen er tautrekkingskonkurranse mellom Stjørdal og Selbu kommune. Begge stiller med fem damer og fem herrer, og i år fikk jeg noen gode hjelpere til å forespørre deltakere. Laget var i boks på lørdag, men uforutsette ting gjorde at vi manglet en dame på søndag. På arenaen fant jeg en som sporty stilte opp, og jeg sto som vanlig på sidelinjen og heiet laget fram. Det måtte tre runder til før Selbu kunne dra seieren i land, og det er ingen tvil om at alle «ga alt» for å slå stjørdalingene. Takk til alle som stilte opp!

Tirsdag ser jeg fram til å se «Sagaen om Selbusteinen» eller «Kvernfjellfilmen» som vi også kaller den. Det er da 60 år siden premieren, og Selbu og Tydal historielag vil markere dette med filmframvisning og diverse innslag om kvernfjelldrifta i Bell Amfi.

Legg igjen en kommentar

