Næring og kultur.

I ukens tre første dager har jeg hatt relativt god tid på kontoret. De møtene som var avtalt, dreide seg om næring- og kultursaker.

Mandag hadde jeg samtale med flere i administrasjonen om mange saker som er under arbeid.
Formannskapet må ha et ekstra møte en time før kommunestyremøtet for å behandle en sak som er unntatt offentlighet. Jeg sørget for at det ble sendt ut innkalling, og at saken blir skrevet ferdig slik at den kan deles ut i møtet.
Telefoner, post og besøk på kontoret ble det også tid til på en dag uten forhåndsavtaler. Medpolitkere som stikker innom eller personer som kjenner kommunal virksomhet godt, er det alltid nyttig å samtale med.
Vi som var til stede på KS sin strategikonferanse i forrige uke, fikk tilsendt et brev fra Utdanningsforbundet. I tillegg sto det et innlegg under «Min mening» i siste utgave av Selbyggen. Mange spørsmål var stilt , og på mandag laget jeg et utkast til et svar der jeg gjengir KS sitt informasjonsskriv til oss som arbeidsgivere. Det stilles blant annet spørsmål ved hvem som har gitt mandat til KS, og fra Selbu kommune, er jeg den valgte utsendingen som deltar i fylkesmøtet. Mitt «svar»  ble ferdigstilt på tirsdag og oversendt til lokalavisen.
Jeg har en presentasjon av Selbu kommune som jeg tar ut enkeltfoiler fra når jeg får i oppdrag å si noe om bygda.  For å oppdatere denne sendte jeg ut forespørsler om faktaopplysninger til flere etater.

Tirsdag tok jeg meg tid til å rydde litt i innboksen min. Det kommer en hel del mailer som ikke er aktuelle for registrering, og derfor må det av og til ryddes og slettes.
Leder for Hovedutvalg Helse og Sosial kom innom, og vi fikk et raskt møte med rådmannen med oppdatering på saker på den sektoren. Blant annet etterspørres framdriften på omsorgsboliger. Vi fikk bekreftet at det jobbes med saken, og kommende mandag er vi fra kommunen invitert til forhandlinger med Helse Midt-Norge om tilbudet på bygging av ambulansestasjon. Denne er planlagt sammen med nye omsorgsboliger, og framdriften avhenger dermed av en avklaring fra dem.
Selbu kommune eier Selbu Næringsselskap som leier ut bygg til Kjeldstadkonsernet. I siste møte i kommunestyret ble behandlingen av budsjett for selskapet utsatt etter anbefaling fra styret. Jeg sitter sammen med to andre kommunestyrepolitikere i styret, og vi inviterte eierne i bedriften til et informasjonsmøte på tirsdag. Vi fikk presentert status for bedriften i dag, og ble informert om tanker for framtida. Det var en veldig grei gjennomgang som ga oss god innsikt i framtidsplaner, hva som har skjedd etter eierskiftet og hvorfor de har gjort delvis store endringer.
Etter informasjonen behandlet vi budsjettet . Vi laget innstilling til kommunestyret og vedtok et punkt der vi anbefaler kommunestyret å ta initiativ til at det igangsettes et prosjekt med utgangspunkt i skog/tre.
Selbu er den største skogkommunen i Sør-Trøndelag, og i samtalen med Kjeldstad etterspurte vi evt. planer for produktutvikling. Det var så langt ikke vurdert etter eierskiftet, men det ble gitt klare tilbakemeldinger på at de imøteser et slikt initiativ.
På ettermiddagen var jeg invitert til et møte om framtida for Granby Gård. Det er nedsatt en gruppe med deltakelse fra kommunen. De har hatt noen møter, og på tirsdag var Blilyst til stede og ga noen gode råd om innhold og framdrift i prosjektet. Det ble bedt om å få informere kommunestyret, og jeg inviterte til mai-møtet vårt. En evt. sak om kommunenes rolle i prosjektet, må så legges fram i et senere møte når prosjektgruppa vurderer det hensiktsmessig.
Så langt er det kommet mange ideer om hva gården kan brukes til, både innen kultur og næring. I tillegg til at dagens eiere sitter der, er prosjektgruppa bredt sammensatt av folk med ulik kompetanse både fra Selbu og andre steder  Det er uten tvil et spennede prosjekt med mange muligheter.

Onsdag sto bare et møte på min timeplan. Vinmonopolet har vedtatt å etablere utsalg i kommunen, og de ønsket et møte med oss før de møtte de som hadde tilbudt lokaler. Vi fikk informasjon om at vi kom til å få det minste konseptet som de har. Dette vil medføre at de har åpent fire dager hver uke, og at det er begrenset åpningstid. Det vil bli tilbud om ca. 300 varianter i tillegg til at andre varer kan bestilles.
Med meg i møtet hadde jeg ansatte fra  plan- og byggesaksavdeling. De fikk noen spørsmål om planstatus, og vi bekreftet at en evt.  byggesøknad om fasadeendinger eller nybygg, skulle behandles raskt. Avgjørelsen om hvem de vil videreføre dialogen med av tilbyderene, tas selvsagt av Vinmonopolet som leietaker. De sa i møtet at det kunne bli avgjort allerede på onsdag etter befaringen.
LVK skal ha regionmøter i slutten av februar, og jeg sendte en påminning til alle medlemskommuner i Sør-Trøndelag om påmeldingsfristen. For meg som fylkesrepresentant i landsmøtet, er det viktig at flest mulig deltar for å få god kunnskap om sakene vi jobber med.
Selbu I.L handball er med  i Sparturneringen som er NHF’s landsomfattende tilbud til 18-årslag. Vårt lag kvalifiserte seg , og Selbu og Levanger er de eneste lagene fra Midt-Norge. Siste helga i februar skal 3. runde i turneringen arrangeres i Selbuhallen, og jeg ble bedt om å skrive en hilsen til programmet. Det skrev jeg og sendte over på onsdag.

Før jeg tar «langfrihelg», er det bare gruppemøte på torsdag kveld som står igjen på min timeplan. I gruppemøtene er det alltid aktiv politisk debatt, noe som er nyttig for å få sakene bredest mulig belyst.

Legg igjen en kommentar

