Fin førjulstid.

Dagene går fort, og med så fint høstvær og høye dagtemperaturer, er det vanskelig å fatte at det snart er bare en måned igjen til sola snur.

Torsdag dro jeg ikke til kontoret før etter lunsj, og brukte formiddagen heime til å forberede tale til kveldens 50-årsjubileum ved Øverbygda skole.
De timene jeg var på kontoret, hadde jeg henvendelse om skilting til bygdemuseet, noe vår museumsansvarlige person har etterspurt flere ganger. Jeg tok  kontakt med etat BU, og håper at de kan sørge for å få dette på plass.
I Selbu har vi dyktige fagfolk på mange områder, og jord og skog er et av fagfeltene vi har veldig god kompetanse på. Leder i Selbu Skogeierlag kom innom for å snakke med meg om vi kan tilby tjenester til andre kommuner. Han hadde blitt kontaktet av skogeiere som hadde god erfaring fra før med et slikt samarbeid. Ansvarlig etatsjef for fagområdet var enig i at vi kunne bidra med vår kompetanse, og de følger nå opp saken.
Selbu Teaterforum har tidligere orientert meg om et stort prosjekt de har under planlegging. De vil sannsynligvis gå ut med en pressemelding om dette i nærmeste framtid, og jeg ble spurt om å skrive et par setninger om mine tanker i den forbindelse.
Ellers var vår representant i styret for Årsøya Fritidspark As innom og informerte om en sak de hadde behandlet. Kommunen eier øya, og leier ut til Årsøya Fritidspark AS, der vi har en eierandel på 26 %. De andre eierne er Selbu Sparebank, Selbu Gammeldanslag og Selbu Ballklubb. Med det prosjektet som er igangsatt for å «selge» øya, har jeg store forhåpninger om at det skal bli økt aktivitet på denne fantastiske arrangementsarenaen i utløpet av Nea.
Vi samarbeider med fire andre kommuner i Værnesregionen om IT. Stadig kommer det programmer som gir nye muligheter for bruk av dataverktøy. Jeg innrømmer at det i blant er vanskelig å fatte hva det kan brukes til, og hvordan vi kan dra nytte av det. Med litt forklaring og ikke minst praktisk bruk, oppdager jeg at det er nyttige verktøy som tas i bruk. Læringskurven kan være bratt, men med god veiledning og hjelp, fungerer det meste. Torsdag fikk jeg hjelp til å legge inn noen nye programmer, som jeg sikkert får god bruk for.
Den elektroniske kalenderen ble oppdatert, og en forspørsel fra Kommunal Rapport om oppdatering av opplysninger om meg som ordfører, ble fylt ut og sendt inn.
Vi er nå godt igang med reguleringsplanarbeid på FV 705 gjennom Stigamelene. Før valget hadde vi samtaler med fylkespolitikere om denne trafikkfarlige vegstrekningen, og jeg sendte en henvendelse til vår gruppeleder i fylkestinget for å etterlyse hva de har gjort med saken.
I forbindelse med jubileet ved Øverbygda skole, var det åpen skole etter arbeidstid. Jeg dro dit og traff mange som hadde gått på skolen tidligere, og snakket med flere av dagens ansatte. I gymsalen var det utstilt bilder, «skoleavis»  som var skrevet av elever som gikk ved skolen for mange år siden og forskjellige gamle lærebøker og plansjer. Det er morsomt å se og kjenne igjen skjønnskriftbøker og bilder fra bibelhistorien fra den gangen jeg sjøl gikk i barneskolen.
Torsdag kveld hadde skolen invitert til feiring i samfunnshuset Neatun. Det var en fullsatt sal med dagens elever, gamle elever, ansatte, tidligere ansatte, foreldre og besteforeldre. I alt var 350 personer på plass da dagens rektor ønsket velkommen og tok oss med gjennom deler av skolens historie. Dagens elever hadde fin underholdning med mye sang, og de hadde til og med skrevet sin egen sang som en av lærerne hadde lagt melodi til. Både ansatte og foreldreutvalg imponerte stort med morsomme underholdningsinnslag.
Det var en meget trivelig jubileumsfeiring, der flere kom inn på den innsatsen som foreldre og besteforeldre gjør gjennom dugnadsarbeid på skolen, og ikke minst som sjåfører og ledsagere på turer i skolens regi. Oppslutningen om 50-årsjubileet viser at kresten er stolt av skolen sin, og at elever, ansatte og foreldre sammen bidrar til trivsel og dermed et godt læringsmiljø.

Fredag reiste jeg til Oslo for å delta i organisasjonsutvalg i LVK. Som landsstyremedlem er jeg valgt til å være med på å  gjennomgå dagens vedtekter. Vi har hatt flere møter, og tema som blir vurdert, er blant annet tidspunkt for landsmøtet, maksimum antall år i styret og som styreleder, retningslinjer og sammensetting av valgkomite. Vi utarbeidet forslag som vil bli drøftet i stretegisamling før jul og på regionmøter over jul.
Etter at jeg kom heim fra Oslo fredag kveld, så jeg igjennom epost og skrev ned forslag til budsjettbehandlingen i kommunen som jeg hadde tenkt på i flere dager. For å kunne slappe av og ikke tenke for mye på politisk arbeid, er det for meg nødvendig å få ting skrevet ned. Først da klarer jeg å koble tankene over på mer hjemlige sysler.

I helga tok jeg helt fri fra representasjon og politisk arbeid. Det var en skogdag på lørdag, som jeg ble påmint av representant fra Skogeierlaget, men jeg valgte å bruke tiden på hjemmebane. Kommende uke er det et par møter de tre første dagene, men fra og med torsdag går jeg ut i ferie.

Legg igjen en kommentar

