«Rydd for livet».

I helga er årets TV-aksjon, «Rydd for livet», avviklet til inntekt for Norsk Folkehjelp sitt mineryddingsarbeid. Nok en gang har vi vist at vi stiller opp på dugnad for å hjelpe og støtte en god sak.

Torsdag var det kontordag. I tillegg til vanlige gjøremål som post o.l. , brukte jeg store deler av dagen til å forberede innlegg til fylkestingets folkevalgtopplæring. Jeg er sammen med en ordfører til bedt om å si noe om den kommunale hverdagen og våre forventninger til fylkeskommunen. Med erfaring fra mange år som  fylkespolitiker, ser jeg klart at ingen av oss er flinke nok til å informere og i fellesskap utnytte  de ressurser vi har i våre organsisajoner. I mitt innlegg kommer jeg til å utfordre fylkespolitikerne på å invitere alle kommunene inn i fylkesutvalget tidlig i perioden for å presentere seg. Skal de kunne bistå oss på områder de har ansvar for og som berører våre kommuner, eller bistå oss med fagkompetanse der vi ikke strekker til, må vi ha en felles virkelighetsoppfatning.
Når det gjelder planer som utarbeides i fylkeskommunen der vi har planansvar, vil jeg oppfordre til at fylkeskommunen må ha fokus på å finne handlingsrommet innenfor nasjonale lover og retningslinjer.
I løpet av dagen hadde jeg flere besøk av medpolitikere og tjenesteledere som var på samling i Rådhuset .
Selbu Ungdomsskole har hatt ekstern vurdering. Rapporten ble framlagt etter skoletid på torsdag, og jeg ble invitert til å være til stede. Temaet de hadde valgt for evalueringen, var personalets relasjoner til elever, ansatte og foreldre. Mange ansatte var der sammen med representant for FAU og to elevrådsrepresentanter.  Det var overveiende positive tilbakemeldinger fra alle parter på at skolemiljøet var godt og at elevene føler seg trygge. Jeg vet at vi har et personale med høy faglig kompetanse, og med de tilbakemeldinger som var gitt til de eksterne vurdererne, er det også helt tydelig at de har god kompetanse på relasjonsbygging. Elevene hadde også trekt fram muligheten til kontakt med helsesøster som et spesielt positivt tiltak i skolen.
I møtet med foreldrene ble det også gitt tilbakemelding om at det var god kontakt med skolen.
Hensikten med evalueringen er selvsagt også å påpeke det som kan forbedres, og komme med forslag til hva som kan gjøres.  Elevrådet har fungert dårlig. Ledelse og lærere ble bedt om å involvere elevrådet i saker og få klassens time til å fungere for å få engasjement rundt saker som elevrådet bør ta opp.
Ellers hadde elevene etterlyst felles rutiner og felles reaksjoner på regelbrudd. Dette ble eksemplifisert med blant annet ulik praksis for bruk av mobiltelefon og småprat i timene. Dette er noen ledelsen vil sette på dagsorden for drøfting i personalgruppa.
Det er nyttig å være til stede når slike rapporter presenteres. Selv om det er begrensede områder som evalueres, sier resultatene noe mer om miljøet ved enheten, enn det som selve temaet skulle tilsi.
Torsdag ettermiddag og kveld var jeg bedt om å være med og vurdere 4H-prosjekter i Selburosa 4H. Jeg har mange års erfaring fra 4H både som medlem og som klubbrådgiver. Det er lenge siden jeg sluttet, men hvert år har jeg deltatt på høstfester i alle fall i egen krets. Sammen med flere andre vurderte vi i alt 24 prosjekter av meget god kvalitet. Underholdningen fra scena var kreativt opplagt som en talentkonkurranse, noe som gjorde at det ikke ble pauser som lett fører til uro i salen. En trivelig kveld sammen med mange dyktige barn, unge, foreldre og rådgivere!

Fredag startet dagen med at rådmannen og jeg gjennomgikk agendaen til fylkesmannens kommunebesøk kommende uke. Jeg fulgte opp saker, godkjente program til første dag i folkevalgtopplæringa og  hadde besøk av flere medpolitikere. Med mange nye aktive og interesserte medlemmer i gruppa, er det et økt engasjement som jeg setter stor pris på. Nye  innspill og ulike vinklinger på saker, gir oss et bedre grunnlag for å fatte vedtak.
Siste periode satte vi av noen timer i blant der sentrale politikere var tilgjengelig for innspill fra publikum. Oppmøtet har ikke vært stort, men noen har kommet innom. I tillegg har vi sammen med Nea Radio hatt «radiokaffe» med aktuelle saker som programleder har satt på agendaen, eller som er sendt inn fra folk. Radiokaffe tror jeg vi bør fortsette med, og jeg vil også vurdere om vi bør finne flere arenaer der vi er lett tilgjengelig  for innspill. I en relativt oversiktlig kommune som Selbu, kjenner de fleste mange av oss politikere, og tar kontakt når de har saker som de vil drøfte. Det er positivt, men for noen kan det være nyttig at vi annonserer tid og sted med muligheter til spørsmål og innspill.
Fra gruppeleder fikk jeg tilsendt en orientering om hvilke tema som var drøftet i torsdagens gruppemøte der jeg på grunn av høstfest ikke deltok.
Etter lunsj forberedte jeg innlegg til arrangement i Bell Amfi i forbindelse med årets TV-aksjon, og skrev et innlegg til et programhefte som skal deles ut på selbukvelden som Bjarne Aftret skal arrangere i Olavshallen  første helga i november. Jeg skal selvsagt være til stede der, og håper at mange vil ta vegen dit for å høre fin sang og musikk og lære mer om bygdas historie.
Fredag kveld ble den siste grendakelden arrangert på Granby Gård. Denne gangen var det Mebond krets som vi fikk presentert i ord og toner. Mange hadde møtte fram for å høre historier fra sentrumskretsen, og både gamle og nye idrettsbradger fikk en rettmessig plass i programmet. Kongepokalen som Odd Stageberg (senior) i sin tid vant i Granåsen, fikk vi også anledning til å beskue. Nok en trivelig sammenkomst i den vakre låven på Granby Gård.

Søndag kveld inviterte Norsk Folkehjelp i Selbu og kulturskolen til konsert i Bell Amfi. Dyktige ungdommer fra Folkehjelpa  ledet oss gjennom en kveld med sang, musikk og informasjon om TV-aksjonen og om organisasjonen. Det var som vanlig en fantastisk fin opplevelse med mange flotte innslag fra kulturskolenes elever godt assistert av deres lærere. I løpet av kvelden var det planlagt at vi skulle få sluttsummen for innsamlingen i Selbu, men det lyktes ikke. Ansatte i Selbu Sparebank teller opp fra alle bøssene, og rakk ikke å bli ferdig før arrangementet ble avsluttet.

Kommende uke er det nesten full timeplan hver dag. Mandag kveld skal vi i kommunestyret ha valg til råd og utvalg, så etter det møtet kan alle politiske utvalg komme i gang med sitt arbeid. Den første store saken for de nye utvalgene , er som vanlig budsjett for kommende år.

Legg igjen en kommentar

