Ny fireårsperiode.

Endelig nesten to uker etter valget, er det nå klart at jeg fortsetter som ordfører i nye fire år.

Dagene etter valget har vært preget av usikkerhet på hva som vil skje i det konstituerende møte i kommunestyret den 3. oktober, og derfor har det vært få møter og bortimot «unntakstilstand» i min politiske hverdag.
Torsdag gikk jeg igjennom post, attesterte fakturaer, ryddet litt på kontoret og forberedte meg på konstituerende kommunestyremøte. Jeg tok meg også tid til en samtale med vår SLT-koordinator om utfordringer med ungdom og rus. Hun har tett kontakt med politiet, og i kommende uke skal vi ha møte i politirådet sammen med Tydal. Der er dette et av temaene som vi skal drøfte.
Tidligere i år fikk jeg en oppdatering på hvor mange deltidsansatte det er i kommunen som ønsker større stillingsandeler. Jeg snakket med ansatte på personalkontoret, som bekreftet at flere har fått utvidet sine stillinger gjennom etablering av langturnuser på helg i en enhet. Dette er selvsagt frivillig, men det er nyttig at noen vil prøve ut ordningen for å se om  flere ønsker å gå inn på det. 
Coop Selbu og Trondos hadde bedt om et møte med rådmannen og meg for å informere om driften i butikken. De har i lengre tid vurdert å gå inn i Trondos, og fortsatt er dette aktuelt.
I løpet av dagen hadde jeg mange telefonsamtaler med folk som lurte på om det var noe nytt om forestående konstituering, men det eneste jeg visste, var at de borgerlige partiene skulle ha møte torsdag kveld.  Vi har flere ganger hatt samtaler med leder i Senterpartiet som var vår kontakt med felleslista SP/Krf/V. Allerede før valget hadde våre to partiledere (Selbu Ap og SV) samtaler med sentrumspartiene, og det ble gitt klarsignal til at vi kunne snakke sammen etter valget. Det har vi gjort, men de ønsket å snakke med Høyre og Frp først. Vi har vært i kontakt med dem et par ganger for å høre hvordan det lå an, og når vi kunne forvente et svar.
Sent torsdag kveld ringte lederen i Senterpartiet opp og informerte meg om at det var brudd i forhandlingene , og at de ønsket samtaler med oss på fredag med sikte på å få i stand en avtale. Jeg tok noen telefoner torsdag kveld og  fredag morgen, før jeg sammen med leder i Selbu Ap gikk i møte med deres ordførerkandidat og lederen i Senterpartiet. Vi kom raskt frem til enighet, og fikk underskrevet en avtale som gjør at jeg fortsetter som ordfører med felleslistas ordførerkandidat som varaordfører. Posisjoner er fordelt, og jeg ba om å få redusere min stilling ned til 90 % for å kunne ta en fridag en gang iblant. Dette ble akseptert og nedfelt i avtalen.
Etter at vi hadde underskrevet avtalen, dro jeg sammen med kommende varaordfører til Selbyggen og Nea Radio for å informere om at vi hadde kommet fram til enighet. Dette er den konstellasjonen jeg i lengre tid helst har ønsket meg i de kommende fire år, og jeg ser fram til et godt samarbeid med mange erfarne politikere og flere nye medlemmer i kommunestyret.

Ei fin helg er over, og i kommende uke er det på nytt møter både på dagtid og kveldstid. Jeg har også satt av tid til samtaler med min nye samarbeidspartner, i tillegg til at vi skal ha gruppemøte med de nye gruppene. Nå gleder jeg meg til en ny, men erfaringsvis hektisk ordførerperiode.

Legg igjen en kommentar

