Flom!

Etter ei helg med fint vær, fikk vi i ukens to første dager så store mengder med nedbør at det i følge vårt flomsonekart, kan vise seg å tilsvare 100-års flom i enkelte områder.

Mandag var det kontordag, og jeg startet med å lese post og ha samtaler med rådmann og andre i administrasjonen. Sakspapirer til landsstyremøte i LVK var kommet som epost, og jeg brukte deler av formiddagen på å gå igjennom disse.
Med en tettpakket timeplan i tiden fremover, gjorde jeg unna forberedelser til ting jeg skal delta på. Første lørdag i september er jeg invitert til Selbu Sanitetsforening sitt 90-årsjubileum. Før helga begynte jeg med å finne bakgrunnsstoff om NKS, og sammen med det jeg kjenner til fra lokalt arbeid, fikk jeg sydd sammen et utkast til tale.
På fredag fikk jeg invitasjon til å delta på festmiddag i forbindelse med Europapokalen 2011. På mandag tok jeg kontakt  for å få vite litt mer om hva det er, og ble informert om at det er europeisk mesterskap for harehunder. Mange nasjoner kommer til Selbu, siden mesterskapet skal gå her med Trøndelag harehundklubb som arrangør. Like etter at jeg startet som ordfører var NM for støvere her i Selbu, og jeg deltok også da på middagen. Det er mulig at varaordfører tar dette oppdraget for meg ettersom timeplanen er fullt belagt i ukene som kommer.
Etter lunsj gikk jeg en tur til sykehjemmet der jeg traff flere ansatte og spurte litt om virkningen av en ombygging vi har gjort, om vikarsituasjonen i sommer og belegget. Ombyggingen hadde ført til at det var roligere på avdelingen, og det er bare noen enkeltdager at det kan være ledig plass. Som regel fylles det opp umiddelbart. I sommer som tidligere har det vært utfordringer med å finne vikarer, men det har «gått rundt».  Ansatte gledet seg nå over at ferien var over, slik at det ble mer stabilitet i personalet.
Jeg besøkte også kjøkkenet for å forsikre meg om at jeg hadde oppgitt korrekt dag for matbestilling til årets grilldag for pensjonister i kommunen.
Da jeg kom tilbake på kontoret, fikk jeg besøk av noen som ønsker å etablere hundehotell i Selbu. De var på utkikk etter et avsidesliggende gårdsbruk der de i tillegg til å ta vare på hunder, kunne ha noen andre dyr og ta imot gårdsbesøk. På sikt så de også for seg andre aktiviteter knyttet til gården. Håper de lykkes med planene sine. Jeg lovte å hjelpe dem med å være på utkikk etter mulig eiendom.

Tirsdag morgen hørte jeg på nyhetene før jeg dro på jobb, at store nedbørsmengder førte til dramatiske forhold i Holtålen. Vel framme på kontoret, fikk jeg melding om at veger var stengt i Selbu, og at det var problemer med vannforsyning og strøm til deler av bygda. Rådmannen tok  kontakt med operasjonssentral og lokal lensmann, før sentrale personer i beredsskapssammenheng ble innkalt til møte for å få oversikt over situasjonen og vurdere hvilke tiltak som måtte igangsettes. Nea Radio og vår egen nettside ble brukt til å informere folk, og det kom stadig inn nye telefoner om flomsituasjonen.
Dagen ble ellers brukt til møteforberedelser, mediakontakt, post og samtaler med administrasjonen om saker som etterspørres, og som jeg gir tilbakemelding på.
Tirsdag kveld var listekandidatene fra felleslista Ap/SV invitert til politikerskolering. En som har vært kommunepolitiker fra Ap i Klæbu i mange år, hadde et nyttig kurs ut ifra egen erfaring og lovverk. Det var godt oppmøte, og med spørsmål og kommentarer fra salen, ble det noen meget lærerike timer især for helt nye representanter.
Da vi forlot rådhuset litt etter klokken 22, viste vannmåleren at Selbusjøen fortsatt steg, og at det  bare var 11 cm igjen til maksimum reguleringshøyde. Flommen har kuliminert, men før jeg dro fra jobb tirsdag ettermiddag, kom det flomvarsel for sjøen fra NVE. Regnet har gitt seg, og derfor ser det ut til at det ikke skal bli ytterligere økning i vannstanden.

Resten av uken skal jeg delta på landsstyremøte og landsmøte i LVK i Sarpsborg. Der vil makstaksaken nok en gang være et sentralt tema, noe som er helt naturlig med tanke på hva utfallet her vil bety for vertskommuner og framtidig utbygging.

Legg igjen en kommentar

