Kontordager.

Ferien er over, og etter noen uker fri, tar det litt tid å komme ordentlig i gang. Det har ikke vært noen planlagte møter de tre første dagene denne uken, men arbeidsdagene går uansett fort.

Det er flere ansatte jeg ikke har møtt etter den 22.juli, og dette ble naturlig nok tema når folk er tilbake på jobb etter ferien. Kondolanseprotokollen var lagt ut på eldresenteret et par dager før den på nytt ble returnert til rådhuset, der den vil bli liggende til den 21. august.
Jeg har også i ferien lest epost i blant, men de siste dagene før helga, prøvde jeg å ta helt fri. Derfor var det en del post som måtte leses og besvares. Jeg fikk invitasjon til Sjøbygdafestivalen kommende helg. Det er Eldbjørg Raknes som eier og driver Sjøbygda Kunstnarhus som er arrangør. Jeg håper jeg rekker å ta en tur dit imellom innkomst på Pilegrimsrittet og privat selskap lørdag kveld.
Flere saker var satt opp på meg som saksbehandler, og noen fakturaer måtte sjekkes og attesteres.
Det er i lengre tid jobbet med uteområdet ved Selbu Sykehjem. Dette finansieres blant annet av midler kommunen fikk fra Selbu Sparebank i forbindelse med deres 150-års jubileum. I politiske vedtak er det lagt opp til at det er to uteområder som skal tilrettelegges, og det ene er kommet langt, men ikke ferdigstilt. Varaordfører har sett på dette i ferien, og på mandag tok vi kontakt med ansvarlig etatsjef for å be om en sak til førstkommende formannskapsmøte. Vi må få en fullstendig oversikt på hva som er status for begge områdene både når det gjelder framdrift og finansiering. Det ser ut som om det er blitt ei viss «samrøre» mellom de to områdene det her er snakk om.
Varaordfører kom innom for en samtale om hva som har skjedd de ukene jeg hadde ferie. Som vanlig fikk jeg fyldig tilbakemelding på henvendelser og saker han har arbeidet med. 
Invitasjon til vegkonferanse den 25. august er tidligere sendt til noen politikere med oppfordring til å delta. Dette er samme dag som vi arrangerer grilldag for våre pensjonister, så flere av oss i formannskapet er opptatt. Heldigvis sa varaordfører at han var interessert i å dra, og leder i trafikksikkerhetsutvalget blir også med. Jeg skulle gjerne ha deltatt siden det var et interessant program, og vi står foran utbedring av FV 705, men det er umulig å delta på flere ting til samme tid.
Eldreråd, pensjonistforening og kommunen er sammen ansvarlig for grilldagen, og leder i eldrerådet kom innom for å minne på annonsering og spørre om alt var i rute.
Det er mange møter i de neste ukene, derfor gikk jeg igjennom reisedokumenter og møtedokumenter.
Jeg har tidligere registrert alle mine verv i styrevervregisteret, og fikk påminning om det var noe som burde endres. Det var noe endring på godtgjøring i tillegg til  sletting av et verv.
Mandag kveld hadde noen av listekandidatene for felleslista Ap/ SV møte sammen med valgkamputvalget. Møtet startet med ett minutts stillhet for å minnes de som gikk bort den 22. juli.  Som en følge av det som skjedde i Oslo og på Utøya, valgte vi å endre valgkampplanen slik at vi starter først den 22. august. Dette vil bli avtalt med de andre som stiller lister i kommunen. Også til årets valg lager vi felles valgavis, og vi gjennomgikk  programmet vårt for å tilpasse det til avisa og til løpesedler.

Tirsdag var rådmannen tilbake fra ferie, og vi hadde samtale om ulike saker. I løpet av dagen fikk jeg besøk på kontoret av medpolitiker og en partifelle som er aktiv på mange felt, og som er en god diskusjonspartner. Det er alltid mange saker å ha uformelle drøftinger på, og det er greit å få innspill.
Leder i Selbu frivilligsentral kom innom for å vise sin medfølelse i forbindelse med tragedien den 22. juli. Vi benyttet også anledningen til å prate om blant annet prosessen med å finne en verdig kandidat til frivillighetsprisen og opplegg for høstens TV-aksjon. Frivilligsentralen er et godt suplement til alt vi i kommunen driver med, og jeg setter stor pris på at vi endelig fikk statlige midler til drifta, og at vi har fått på plass en aktiv daglig leder.
Som vanlig var det post som måtte besvares og møteavtaler som måtte avklares. Frem mot valget ser det ut til at det blir relativt travelt både på hverdager og i helgene, men det er noe en jeg vant til som ordfører. Det er trivelig å få delta og treffe folk for å få innspill til videre politisk arbeid.
Mye av dagen ble brukt til å jobbe videre med presentasjoner til landsmøte for regionråd som skal avvikles på Rica Hell siste uken i august.
På slutten av dagen kom det inn en oppfordring fra noen ordførere som har tatt initiativ til en ordførerdugnad for Flyktningehjelpens arbeid for de sultrammede på Afrikas Horn. Vi ble oppfordret til å gi en krone pr. innbygger, og jeg valgte å støtte dette med kr. 4.000.-  fra ordførers gavekonto.

Onsdag var også kontordag med post, attestering av fakturaer og samtaler med ansatte på huset.
Fra Innbygda barnehage fikk hele kommunestyret invitasjon til  å besøke dem en av de kveldene jeg er bortreist på landsmøte i LVK. Jeg tok derfor kontakt med leder i hovedutvalg for oppvekst for å forsøke å avtale en annen dag for oss to. Vi har vært rundt på flere av enhetene våre et par ganger, men Innbygda barnehage har ikke fått besøk siden like etter valget.
Store deler  av dagen ble brukt til å ferdigstille presentasjoner til landsmøtet for regionråd. Jeg har nå fått program og må tilpasse innlegg til tidsskjemaet.
Rådmannen og noen ansatte ved planavdelingen holder disse dagene på med å  forberede sak om tomtepriser for nylig opparbeidede boligtomter i Molia. Denne saken vil komme til politisk behandling i nærmeste framtid, og siden det er flere forespørsler om disse tomtene, er det viktig å å få et vedtak så raskt som mulig. Reguleringsplanarbeid for felt i sentrum er også igangsatt, og jeg håper at denne saken snart kan bli klar for politisk behandling.
Onsdag kveld var jeg invitert til Selbu frivilligsentral. Utenfor deres lokaler har de snekret en fin platting som de har møblert med hagemøbler. Dette er dekket av midler som de har fått etter at organisasjonen «Ung i dag, gammel i morgen» ble lagt ned. Lokalene til frivilligsentralen ligger like ved eldreboligene, og plattingen blir fin å bruke både for beboerne der og andre som vil treffes ute på fine dager. Mange var møtt frem for åvære med på «åpningen» av plattingen, og Geir Arne Nordvik underholdt med mye fin sang og musikk. Han opptrer med sanger med fine tekster til ettertanke og sanger som både jeg og de andre som var der, husket fra ungdomsår. Daglig leder i frivilligsentralen og styret serverte kaffe og vafler. Det var en fin stund der vi sammen fikk nyte flott sang og også fikk delta i allsang. Alle slike fellesarrangementer er med på å ta tilbake livsglede og latter i samfunnet vårt.

Resten av uken er det bare et par avtaler på timeplanen, mens det i helga er flere ting å være med på. Med flere arrangementer på lørdag og historisk tur med Jøvra på Selbusjøen på søndag, blir det nok ei fin helg sammen med mye trivelig folk.

Legg igjen en kommentar

