Ferien er over.

Tre sommeruker går fort, og de siste to ukene har for oss alle i Norge vært preget av det som skjedde den 22. juli. Selv om vi i Selbu ikke mistet noen av våre, kjenner vi flere som har mistet slektning eller venn. Vi føler med alle som har mistet noen av sine kjære, og er mektig imponert over hvordan sentrale politikere har taklet tiden etter tragedien. Det er nok en gang bevist at vi har en egen evne til å stå sammen når det røyner på.

I Selbu Arbeiderparti bestemte vi oss for å ha ei minnemarkering i rådhuset mandag den 25.juli. Dette ble annonsert bare gjennom Nea Radio mandag morgen, men likevel var det over 60 personer som møtte fram. Leder i partiet innledet før jeg holdt en minnetale. Helt til slutt i min tale tok jeg med et vers vi ofte synger på våre partisamlinger:
Du skal synge, men aldri i moll.
Du skal kjempe, men aldri med vold.
Tusener støtter vår sak,
så vær stolt og stå rak.
Ta hverandre i handa og hold!
Denne gangen var ikke saken det synges om, de sosialdemokratiske verdier vårt parti står for. Nei, saken var et angrep på det norske samfunnet. Når alle i salen tok hverandre i handa og reiste seg, var det et sterkt symbol på samhold og kjærlighet til vårt frie demokratiske system. 
Etter at vi avsluttet i rådhuset, gikk de fleste til kirken der vi tente lys og hadde en stille stund sammen.
Søndag den 31. juli var det kirken som inviterte til minnegudstjeneste. Av private årsaker hadde ikke jeg anledning til å være der, men varaordfører, leder i partiet og en av våre ungdommer, holdt minnetaler og leste tekst i tillegg til flere kunstneriske innslag.
Jeg har i løpet av disse ukene fått telefoner, tekstmeldinger og eposter fra politierkollegaer i kommunestyret som representerer andre partier, noe jeg setter stor pris på.

I helga har det vært gammeldansfestival på Årsøya i Selbu. Arrangøren tok kontakt for å spørre hvordan vi stilte oss til om de burde avlyse. Vi ba dem kjøre programmet slik de hadde planlagt , for det er viktig at noen står på for å komme tilbake til en så normal hverdag som overhode mulig. Det er viktig at noen tar tilbake livsglede, latter og trivsel. Jeg var til stede på åpningen av festivalen som fant sted i Selbu kirke. Mange bidro der med fine innslag, og mye av musikkvalget bar preg av samholdet i kampen mot vold og terror.
En kveld på festivalen stilte jeg opp som billettør, og søndag fikk jeg æren av å runde av arrangementet under avslutningskonserten. Det har i løpet av helga blitt spilt mye fin musikk, og folk har hatt det trivelig i fint vær på den flotte arenaen på Årsøya. Dette er første året det prøves på å gjennopplive  gammeldansfestivalen slik den var for mange år siden. Selv om det er plass til langt flere deltakere på øya, er jeg ikke i tvil om at alle som var der, ønsker å komme tilbake . Jeg hørte mye fin musikk, og tilbakemeldinger fra kjente som campet der ute, var også bare positive. 

Siden jeg stort sett har vært heime i ferien, har jeg i blant lest epost og gitt svar og tilbakemeldinger. En sak som jeg håpet å få løst like etter at jeg ble ordfører, finner endelig sin løsning nå på sensommeren. Det er gatelyset ved Øverbygda skole. I ferien fikk jeg melding om at arbeidet der skal starte i uke 36. Det har av ulike årsaker tatt altfor lang tid å sette opp lyset som ble tatt ned ved bygging av gangvegen der oppe, men nå skal elever og innbyggere slippe nok en vinter uten gatelys.

I kommende uke er det flere kveldsmøter i partisammenheng med blant annet justering av valgkampplan og mulighet til å snakke sammen om det som skjedde den 22. juli. Dagene er stort sett fri for møter, men mange ansatte er nå tilbake på jobb, og det er nok av saker å jobbe med.

Legg igjen en kommentar

