Tragisk utfall av leteaksjon.

Etter flere dagers leting etter en ung gutt som var meldt savnet etter sommerfestivalen, ble han funnet død i elva like ut for festivalområdet. Dette er tragisk og selvsagt verst for pårørende og venner. De siste dagene på  jobb har naturlig nok vært preget av leteaksjonen og fortvilelsen over at gutten ikke ble funnet.  Kommunenes kriseteam har vært  involvert for å ta seg av pårørende og venner, og brannvesenet har sammen med flere deltatt i letingen. 

Rådmannen sørget for at det ble etablert pårørendesenter på mandag. Han hadde jevnlig kontakt med innsatsleder, og jeg ble informert flere ganger i løpet av dagen. 
Selv om det er vanskelig å konsentrere seg om daglige gjøremål i en slik situasjon, fikk jeg startet forberedelser til innlegg jeg skal ha på landskonferanse for regionråd i august. Det er greit å være tidlig ute med forberedelser når det er noen møtefrie dager.
Mandagen ellers gikk med til rydding i papirer, skriving av reiseregninger, fakturaattesteringer og forberedelse til generalforsamlinger.

Det første jeg gjorde tirsdag morgen var å se i media om det var noe nytt i søket etter gutten. I kommunen ble vi holdt orientert, men nye tips og evt.  vitner som bes om å melde seg,  informeres vi selvsagt ikke fortløpende om.
Leder i Selbu frivilligsentral kom innom rådhuset, og vi fikk tid til en lang prat. Han hadde registrert mange frivillige som kunne stille opp i letingen dersom det ble behov. Ansvarlige for aksjonen ønsket først og fremst folk som hadde litt erfaring bl.a. fra Røde Kors og Sivilforsvaret, men det var ingen tvil om at mange ville bidra.
Frivilligsentralen gjør en fantastisk jobb på mange områder. De setter igang tiltak som letter hverdagen for enkeltmennesker og kobler frivillige med de som etterspør en eller annen tjeneste.
Boligkontoret i kommunen ble etablert i inneværende år. Vi fikk i 2010 støtte til drift fra fylkesmannen, noe som vil bli videreført i tre år. En stilling finansierer vi sjøl, mens den andre finansieres av tilskuddsmidler. Leder av kontoret ble ansatt i mars i år, og jeg har tidligere ikke tatt meg tid til å oppsøke dem for å høre hvordan arbeidet går. På tirsdag gikk jeg innom kontoret, og fikk en interessant oppdatering om det arbeidet de har gjort hittil. Det første de har grepet tak i, er å få et godt system på boligforvaltninga i kommunen. I tillegg til dette arbeidet er det også en forutsetning at de skal bistå dem som ikke klarer å mestre en stabil bosituasjon på egen hånd. Dette er prøvd tidligere i kommunen, men har på grunn av mangel på folk i NAV, ikke fungert den siste tiden. Jeg har etter samtalen tro på at boligkontoret i tett samarbeid med NAV og vedtakskontor, vil lykkes i å avhjelpe boligsituasjonen til de som trenger bistand til det.
På kontoret gikk dagen med til å gå igjennom høringsutkast til endringer i kommuneloven, gjennomgang av diverse protokoller, forberedelse til møte med politmestrene på torsdag om framtidig organisering av politietaten i vår region og litt rydding både i mailboks og papirer.
Underveis heim fra arbeid fikk jeg telefon fra rådmannen som informerte om at den savnede gutten var funnet omkommet i elva. Dette var et tragisk utfall, men for alle parter er det uansett godt at han ble funnet. De verste dagene var i følge pårørende forståelig nok de dagene de ikke visste hva som var skjedd.

Onsdag var jeg til stede på generalforsamling i Havernesset eiendom.
Foreldre og andre pårørende til den omkomne ungdommen var på vei hjem fra hotellet, og jeg benyttet anledningen til å hilse på dem. De ønsket å gi tilbakemelding til alle de hadde vært i kontakt med, om at de  hadde fått god hjelp og støtte. Det å miste et barn må være noe av det vanskeligste en opplever, og fra kommunens side kan vi bare bidra med det apparatet vi disponerer. Jeg fikk i alle fall formidlet at vi tenker på dem og føler med dem.
Etter at jeg returnerte til rådhuset, snakket jeg med en fra kriseteamet og vaktleder for Sommerfestivalen og ga dem den tilbakemeldingen som jeg fikk fra foreldrene. Redningsmannskaper fra det offentlige, fra organisasjoner og frivillige, som har stått på dag og natt,  fortjener stor takk for en fantastisk innsats.
Onsdag ble avsluttet med generalforsamling i Årsøya Fritidspark AS. De fortsetter å utvikle øya, og styret planlegger nå ytterligere forbedring av infrastrukturen.

Kommende helg er det Selbumartna med mange salgsboder og et rikholdig kulturelt program. Med erfaring fra mange år, vet jeg at det er god kvalitet på martnan. Dersom været i tillegg blir bra, er alt lagt til rette for et vellykket arrangement.

Legg igjen en kommentar

