Kontordag og kommunestyremøte.

Vårens siste kommunestyremøte er nå avviklet, og som vanlig hadde vi en god og saklig debatt om de fleste sakene.

Tirsdag hadde jeg en møtefri dag. Det var imidlertid flere saker til kommunestyret på onsdag som jeg hadde spørsmål til, og både rådmann og de jeg ønsket å treffe fra administrasjonen, var til stede.
Jeg startet med å attestere fakturaer og se igjennom saker i ephorte. Til kulturetaten hadde det kommet en trivelig hilsen fra en som for ei tid siden fikk støtte til et «Rock musikalprosjekt». Jeg setter pris på å høre hvordan det går med slike prosjekter, og dette ser i alle fall ut til å lykkes. Det er en utrolig ivrig og dyktig musiker som står bak satsingen. Jeg sendte svar tilbake og ønsket lykke til videre. Jeg ser fram til fortsettelsen!
Tirsdag kveld deltok jeg ved avduking av kunstverk ved Selbu Videregående skole. Før lunsj forberedte jeg meg på hva jeg skal si i den forbindelse, og bestilte og hentet blomster for overrekking.
Etter lunsj fikk jeg besøk på kontoret av en tidligere politiker og venn som stikker innom iblant. Vi har alltid noe å snakke om, og jeg lærer stadig noe av hans erfaringer.
Tirsdag kveld hadde vi gruppemøte før kommunestyremøte på onsdag. Mange saker ble diskutert i ei nesten fulltallig gruppe, før jeg forlot møtet for å delta på avduking av et flott maleri på Selbu Videregående skole. Det er kunstneren Jens Johannessen som har laget et flott veggmaleri. Johannessen bodde i Selbu noen år i sin barndom, og ønsket å ta på seg dette oppdraget for å gi noe tilbake til bygda. Over 100 personer var til stede for å se på kunstverket, høre taler og flott underholdning  både av dagens elever og tidligere elever. Jon Eikemo var til stede sammen med kunstneren, og han bidro med diktlesing og ei riktig «skrytehistorie». Det var en fin kveld på Selbu Videregående skole, som i nye lokaler nå har fått et flott kunstverk. Takk til kunstner og takk til de som hadde ansvaret for arrangementet ved skolen.

Onsdag startet kommunestyret med besøk på ASTI der vi er deleier. Jeg har vært der flere ganger tidligere, men vi nå fikk alle i kommunestyret en grei informasjon og omvisning i bedriften. De har nå 50 ansatte, og så langt i år har de hatt mer enn nok å gjøre. Det er av uvurderlig betydning å ha ei så oppegående elektronikkbedrift i kommunen, ikke minst i forhold til kvinnearbeidsplasser.
Fra ASTI dro vi til rådhuset for å avvikle vårhalvårets siste kommunestyremøte. Det var mange store saker på agendaen, i tillegg til noen referatsaker. Blant annet fikk vi informasjon om at skatteinngangen ved utløpet av mai ligger godt over budsjett. Fra AMU i kommunen, som består av administrativ ledelse, tillitsvalgte, verneombud og representant for bedriftshelsetjenesten, var det lagt fram en uttalelse om tre politikeres ønske om lovlighetskontroll på saken om nedleggelse av Dragsten skole. De pekte på det uheldige med at lovlighetskontrollen kom så sent at det skaper store utfordringer i forhold til arbeidsmiljøet for direkte og indirekte berørte arbeidstakere. De ba oss politikere om å ta arbeidsgiveransvar gjennom å legge til rette for forutsigbare prosesser.
Det var flere saker som gikk uten videre debatt. Et supleringsvalg, innvilging av serveringsbevilling og skjenkebevilling, årsmelding fra Selbu Næringsselskap KF og fra arbeidsgiverkontrollen og en 2.gangs behandling av en reguleringsplan for et hytteområde. På årsmelding og regnskap for kommunen, var det hovedinnlegg fra lederne i de 3 hovedutvalgene i tillegg til flere andre innlegg, og det kom inn et forslag om at kommende års årsmeldinger må inneholde tilbakemelding om skjenkekontroller. Alt ble enstemmig vedtatt.
Sak med årsmeldigner fra Værnesregionen var det også noen som tok ordet i , men innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Det har i over 20 år manglet lys på en vegstrekning gjennom Stigamelen etter at vegvesenet avsluttet arbeidet der oppe halvgjort. Vi hadde en sak om dette i møtet, og det ble vedtatt å kontakte vegvesenet på nytt når reguleringsplan er ferdig, og ellers søke om nedsatt fartsgrense. Det siste var det 7 representanter som stemte i mot. Denne saken holdes selvsagt «varm» til enhver tid fra både administrativ og politisk ledelse.
Godtgjøringsreglement for folkevalgte er det jobbet med i lengre tid i en gruppe som er sammensatt av alle partiene i kommunestyret. Dette ble vedtatt, og noen små justeringer på utvalgsstrukturen ble også til slutt enstemmig tilslutning.
Forslag om å ansette personverneombud sammen med 4 andre kommuner i Værnesregionen, sluttet vi oss også til.
Rapport for 1. tertial for kommunen viser heldigvis at fokuset på økonomistyring i alle sektorer ser ut til å ha gitt resultater, og det ble da heller ingen debatt på denne saken.
Etter møtet gikk jeg gjennom post, saker og utkastet til protokoll fra dagens møte.

Onsdag kveld går turen til Tromsø for å gå ombord på Hurtigruta der vi skal avvikle landsstyremøte i LVK. Først på lørdag er jeg tilbake i Selbu.

Legg igjen en kommentar

