Pinse.

Pinsehelga har så langt vært preget av relativt fint vær og avslapping sammen med familien. Pølsegrilling og «pinstirøk» rakk vi også så vidt før regnet kom på lørdag.

Torsdag var jeg  innom kontoret før turen gikk til en gårdbruker som hadde invitert to av oss politikere og to fra administrasjonen på besøk for å se og høre om svineproduksjon. Han fikk for ei tid tilbake midler fra næringsfondet til utbygging av fjøset, og ønsket å takke for det med å vise oss hva han hadde fått til. Først fikk vi informasjon om drifta, og deretter var vi med på befaring i grisefjøset. Der var det mange purker, nyfødte grisunger og ferdig slaktegris. Dette ble en noe annerledes formiddag, men uhyre interessant at noen tør og vil satse innenfor primærnæringene.
Jeg rakk å ta en rask gjennomgang av sakspapirene til neste ukes kommunestyremøte og lese korrektur på protokollen fra formannskapet, før tre medpolitikere kom innom for å ta en siste gjennomgang av programmet til høstens kommunevalg.
Etter ordinær arbeidstid var det tur med Jøvra til Norsk Radiomuseum i regi av Selbu Næringsforum. Medlemmer og politikere var invitert, og det var i alt ca. 25 personer som fikk en fin tur med guiding utover Selbusjøen . På radiomuseet hadde Arne Espelund et foredrag om kulturturisme. Han kom med ideer om brødmuseum og seter med gamle driftsformer. I tillegg redegjorde han for jernvinneanlegg og kobberdrift både i Neadalen og andre steder. De som ønsket det, fikk også være med på omvisning på museet. Det var en fin kveld som med god sommertemperatur egnet seg godt til båttur.
Jeg fikk i løpet av dagen oppdatert planstatus på vegstrekningen gjennom Stigamelene. Dette oversendte jeg til fylkespolitikere med argumenter for at utbedringen bør prioriteres før 2014. Skal rammene økes, er dette et av prosjektene som må taes med i vurderingen, ettersom det nettopp er Statens Vegvesen som har forlatt området med et uferdig veganlegg for over 20 år siden.

Fredag valgte jeg å ha hjemmekontor og gjøre noen private ærend. Dagen startet med at jeg tok kontakt med en saueier, som tidligere var leder i Sør-Trøndelag Sau og Geit, for å høre hva de vil foreta seg etter at det ikke kom til enighet om en ny rovdyrpolitikk. Han var ikke med i styret lenger, men ville uansett bruke sitt nettverk for å komme med innspill. Jeg tok deretter kontakt med en av de ordførerne jeg tidligere har sendt inspill om rovdyrpolitikken sammen med. Vi ble enige om at jeg skulle sørge for å lage et forslag til uttalelse, som vi vil sende til våre sentrale politikere. Vår saksbehandler vil lage et utkast til meg som jeg så vil sende til flere arbeiderpartiordførere i fylket. Når flere av partiene sier at de var nær en løsning, men at de ikke vil ta opp forhandlingene på nytt, oppleves det som meningsløst for de som hvert år mister beitedyr til rovdyr. Det er Stortingets ansvar å legge forholdene til rette for at det skal være mulig å bruke utmarka til beite, og regjeringserklæringa fra Soria Moria ga håp om at det skulle skje en endring. Noe må i alle fall skje med forvaltningen slik at skadedyr raskt kan taes ut. Det er det aller viktigste slik jeg ser det.
Jeg er leder i rådet for Peder Morset Folkehøgskole, og rektor ringte å ba meg komme innom en tur på fredag. Det var noen dokumenter som skulle skrives under i tillegg til at vi planla møte, og at jeg ble oppdatert på flere saker.
På ettermiddagen fikk jeg tid til å se igjennom noen eposter, og hadde da fått kopi av en henvendelse til fylkesmannen fra tre kommunestyrerepresentanter. De oppfordrer fylkesmannen til på selvstendig grunnlag å foreta lovlighetskontroll av vedtaket om nedleggelse av Dragsten skole. Det som forundrer meg med denne saken, er at de ikke har bedt om lovlighetskontroll tidligere, siden de i dette brevet skriver at de ikke lenge etter at nedleggingsvedtaket var fattet, var sikre på at det var et ulovlig vedtak . Enda sikrere ble de da svaret fra fylkesmannen på foreldrenes klage forelå. Det er for meg noe merkelig at de da lar det gå to måneder fra vedtaket ble fattet til de ber om lovlighetskontroll. Dette kan i alle fall ikke være for å ivareta elevene i Dragsten. Hadde det vært hensikten, så hadde de på et langt tidligere tidspunkt sendt henvendelsen til fylkesmannen. Både for elever og ansatte er det uten tvil best å få en avklaring i så god tid før sommerferien at de kan forberede seg til et nytt skoleår uansett hvor det blir. 
Oppvekstetaten i kommunen har selvsagt forholdt seg til det vedtaket som er fattet, og har brukt mye tid på å planlegge for elevene og på å finne nye stillinger for de ansatte. Når da disse tre kommunestyrerepresentantene så lenge har vært sikre på at vedtaket er ulovlig, men ikke gjort noe med det, har de helt bevisst pålagt administrasjonen arbeid som etter deres mening ikke skulle ha vært utført. I stedet for å pålegge ekstra arbeid, må vi  politikere  heller bistå med å forenkle prosesser, særlig siden et enstemmig kommunestyre i forbindelse med budsjettvedtaket, påla oppvekstadministrasjonen å redusere antall ansatte.
Nå må vi vente på en avgjørelse fra fylkesmannen. Svaret derfra vil vi selvsagt ta til etterretning, men både for elever og ansatte håper jeg at fylkesmannen vil gi en rask tilbakemelding.
Fredag kveld var jeg til stede i Kalvåa der Selbu Korensemble for tredje år på rad fremførte «Vømmølspell». Det var fullsatte tribuner, og forestillingen var minst like bra som den har vært de to foregående årene. Jeg liker Rotmo sine sanger, og når de framføres av flinke aktører i tillegg, må resultatet bli bra. Gratulerer nok en gang, og takk for ei avslappende og trivelig stund på friluftscena  i Kalvåa.

Fremdeles gjenstår det en fridag, men fra og med onsdag, er timeplanen fullt belagt. Årets siste kommunestyre skal avvikles på onsdag før jeg skal delta i sommermøte på Hurtigruta sammen med landsstyret i LVK.

Legg igjen en kommentar

