Selbucup i handball

I helga var jeg som vanlig med som frivillig på Selbucup i handball, noe som alltid er trivelig. Om ikke værgudene helt var på vår side lørdag, fikk vi en strålende fin avslutning på søndag.

Torsdag var det helligdag, men litt tid ble da også brukt til politisk arbeid. På fredag startet jeg dagen med å attestere fakturaer, gå igjennom saker i saksbehandlingssystemet og hente post i hylla mi. Dokumenter til formannskap og planutvalg var lagt ut, og noe av dette rakk jeg å gå igjennom på fredag. Resten av forberedelsene til disse møtene ble gjort i ledige stunder i helga.
Før formannskapsmøtet kommende tirsdag skal vi avvikle generalforsamling i Selbu-Trykk AS. Dette er ei heleid kommunal bedrift, og formannskapet er generalforsamling. Selbu-Trykk er ei arbeidsmarkedsbedrift. De gjør en god jobb for de som trenger varig tilrettelagt arbeid og for de som får prøve seg ute i arbeid før de kan søke og få ansettelse i en permanent jobb.
I år som tidligere skal vi arrangere grilldag for pensjonistene i bygda. De senere år har bortimot 150 personer fra hele bygda fått servert grillmat. Som kokker og servitører stiller politikere, medlemmer i pensjonistforeninga, eldrerådet og daglig leder i Selbu frivilligsentral opp. I år skal dette skje siste torsdag i august, og på fredag var leder i eldrerådet innom kontoret slik at vi kunne gå igjennom oppgave- og ansvarsfordeling. Siden det er et utearrangement, håper jeg at vi også i år får oppholdsvær.
Fylkespolitikere skal i kommende uke behandle sak om støtte til kulturinvesteringer. Selbuskogen Skisenter er en av søkerne, og administrasjonen har innstilt på avslag på den søknaden. Med god hjelp fikk jeg skrevet ned argumenter for at nettopp vår søknad kommer inn under kriteriene for tildeling. Fredag tok jeg derfor telefonisk kontakt med politikere i komiteen i tillegg  til at jeg sendte over argumenter for vårt syn. Saken skal nå behandles i komiteen før den kommer i fylkesutvalg og fylkesting. Nå er det bare å håpe på at vi når fram med våre synspunkter.
Fylkesplanleggeren i Sør-Trøndelag fylkeskommune tok kontakt med meg for å be oss ta imot besøk av fylkesordføreren på onsdag i kommende uke. Vi vil selvsagt ha besøk, og selv om jeg er opptatt en times tid på formiddagen, fikk jeg noen av mine medpolitikere til å stille opp. Jeg avtalte bedriftsbesøk, og satte av tid slik at jeg kan møte han når de kommer til rådhuset.
De fleste av våre nabokommuner er MOT-kommuner. I Selbu er dette tatt opp både i forrige og i inneværende periode uten at vi har fattet vedtak om å melde oss inn. På fredag hadde jeg samtale med vår ungdomskoordinator slik at hun kan drøfte dette med ungdomsrådet. Jeg vil ta det opp i formannskapet for å få en foreløpig tilbakemelding på om vi på nytt bør utrede saken. Sist dette var oppe, fant vi ingen ideell organisering. Både medlemsskap og «drift» vil koste en del, men etter innspill fra kommuner som allerede er med, ser det ut til å være verdt å satse på. Jeg har hatt henvendelse fra en far som er villig til å stille opp som ressursperson i denne sammenheng, og med all den frivillige innsatsen som legges ned i vår kommune, skal det overraske meg mye om ikke flere stiller opp frivillig for en slik sak.

Lørdag formiddag satt jeg i banesekretariat på Selbucupen. På «min» bane var det 12- og 13-åringer som spilte kamper. Også i år deltok det bortimot 200 lag, og over 300 vakter skulle bemannes med frivillige. Det er trivelig å stille opp og møte mange positive mennesker. Å stå på sammen for å gjøre en innsats er sosialt, og når en i tillegg får se mye fin handball og møte mange blide barn og unge, er det verdt å bruke deler av helga. Søndag formiddag hadde jeg igjen samme jobben, og jeg dro ikke heim før jeg fikk overvære finalen i jenter 16, der Selbu vant. Nok ei stor aktivitetshelg i Selbu er over, og vi har fått nok et bevis på at dugnadsånda lever i beste velgående.

Kommende uke er jeg opptatt hver kveld, og noen dager er også fullt belagt med møter. Slik er det alltid før sommeren. Det virker som om det meste må «være ferdig» før vi går inn i ei tid som delvis er preget av ferie i juli og halve august.

Legg igjen en kommentar

