Taterleiren i Vikvarvet

I helga var jeg til stede på åpning av utstilling i taterhuset  på «Fredrikstad» i Vikvarvet. Det ble et minnerikt arrangement der mange aktører bidro på ulik måter.

Torsdag startet jeg dagen med å gå igjennom post, lese korrektur på protokoller fra tirsdagens møte, gjøre avtaler og få oversikt over dokumenter til møter over helga. Disse tok jeg med meg hjem, og brukte en del tid i helga til å lese og finne tilleggsopplysninger som er nyttig å ha med.
Tidlig torsdag morgen fikk jeg et brev fra en kommunestyrerepresentant som ba meg om å sette et ekstra kommunestyremøte for å ta opp igjen saken om framtida til Draksten Oppvekstsenter. Det er i høyeste grad nødvendig å komme videre med denne saken, så jeg valgte å skrive svar allerede torsdag. Dette ble sendt på fredag, og vil også bli sendt til Selbyggen i neste nummer.
I løpet av dagen stakk to medpolitikere innom kontoret i tillegg til ansatte som skulle ha underskrifter, og som hadde tid til å slå av en prat.
Vi skal snart avvikle generalforsamling i Selbu Energiverk AS. I den forbindelse kom administrerende direktør innom for å informere og få bekreftet at alt var i «rute» til møtet. Everket har i 2010 hatt et av sine beste driftsår, noe vi som eiere selvsagt setter pris på.
Sammen med Malvik har vi ansatt museumskoordinator, Birgitta Oden. Hun er ansvarlig for utstillinga som ble åpnet i taterhuset på lørdag, og kom på torsdag innom for å vise meg bilder av utstillinga. Det var veldig nyttig å få snakke med henne for å høre om programmet på lørdag og litt om hva hun hadde planlagt å si. Ut ifra det planla jeg hva jeg ønsket å formidle med mitt innlegg som ble skrevet ferdig sent fredag kveld.
Torsdag kveld dro jeg på konsert arrangert av Selbuklang i Selbustrand kirke. Det var en fin og trivelig time med flott orgelmusikk, solosang, korsang og allsang.

Siden jeg fremdeles ikke er fullt friskmeldt etter armbruddet i påsken, valgte jeg å ta det litt med ro på fredag. Det var møte på Selbuskogen Skisenter, og det var det eneste på agendaen den dagen. Dit var ordførerne fra Stjørdal og Selbu invitert for å høre om planer for videre utbygging av senteret og spesielt om hva som  trengs for å kunne være arrangementsarena for NM-senior. Det er en entusiastisk og dyktig gjeng som sitter i styret for senteret, og jeg har tro på at vi sammen skal klare å utvikle dette området enda mer.
Fredag kveld åpnet jeg post og sendte over informasjon til gruppa mi i kommunestyret. Innlegget til åpninga av taterhuset måtte jeg også ferdigstille, så selv om det skulle være en litt lettere arbeidsdag, ble det sen kveld før jeg tok helg.

Fra 1939 til 1960 bodde det tatere på i leiren på Furily i Vikvarvet også kaldt «Fredrikstad» . De som bodde der, eide både grunn og hus noe som visstnok var noe uvanlig. Når de flyttet fra Selbu ble hus og grunn solgt, og nå er et av husene gitt i gave til Selbu kommune. Odén har gjort en fantastisk god jobb med de utstillingene vi har i bygdemuseet vårt, og taterhuset med tilhørende utstilling, er  ikke noe unntak i så måte.
En av de som hadde bodd der i sin barndom, kom sammen med sin mann for å delta i lørdagens arrangement, noe som virkelig gjorde sitt til at det ble ei minnerik og flott ettermiddagsstund på denne idylliske plassen . I alt var det bortimot 200 personer fra hele bygda som hadde møtt opp.
Muntlige og skriftlige kilder bærer preg av at det var et godt forhold mellom taterne og de nærmeste naboene. Noe annet viser blant annet protokoller fra formannskap og kommunestyre. Der var ikke Selbu noe bedre enn andre som ikke ønsket taterne velkommen. I min tale valgte jeg å si noe om fremmedfrykt generelt, og om det spesielle som jeg har hørt om nettopp forholdene i denne leiren. Jeg valgte også å knytte noen ord til taternes sterke familiebånd sett opp imot vår  evne til å pleie egne familie- og vennskapsbånd.
Odén informerte om utstillingen og om arbeidet med å få opplysninger fra naboer og fra de som bodde der oppe. Hun takket alle som hadde bidratt, og fortalte at utstillingen blir stående åpen i sommerhalvåret.
Selbu teaterforum bidro med flott sang og deklamasjon som hadde tilknytning til taternes liv, og trimgruppa i Vikvavet idrettslag hadde ansvar for kaffeservering.
De to taterne som deltok, ble intervjuet og jeg fikk også en prat med dem. Det er helt tydelig at de langt ifra var velkomne overalt i bygda. Hun som hadde vokst opp der oppe, fortalt en historie som klart viste noe annet. Mange av de som var til stede, var gamle kjente av henne, og det ble utdelt mange klemmer i tillegg til at hun også fikk en dans med en av sine gamle klassekamerater.
Jeg vil anbefale alle å ta seg en tur for å se på utstillingen som består av bilder og historier fra nettopp denne leiren. Takk til alle som har bidratt til at vi har fått et nytt kulturminne i bygda vår!
Selv om deler av helga måtte brukes til å lese dokumenter til kommende ukes møter, ble det også litt tid til å pleie vennskap og slappe av. I min hektiske hverdag, blir det alt for lite tid til sosialt samvær med mange som betyr noe spesielt for meg privat. Jeg trives som ordfører, men det trengs alltid påfyll for å kunne fungere godt i jobbsammenheng.

De tre første dagene i kommende uke er belagt med møter, så jeg må nok belage meg på at  kveldene  som vanlig må brukes til å ta unna nødvendig kontorarbeid i tillegg til møteforberedelser.

Legg igjen en kommentar

