Trivelig dugnadsfest!

Lørdag var jeg så heldig å få være til stede på en trivelig dugnadsfest på Selbuskogen skisenter, som i løpet av de to siste årene er blitt oppgradert og utbygd ved hjelp av en enorm dugnadsinnsats.

Etter at jeg ble ordfører fikk jeg laget spesielle selbuskjerf som vi gir til alle nyfødte med en hilsen fra meg. Før påske fikk jeg beskjed om at lageret på helsestasjonen snart var tomt. På formiddagen torsdag gikk jeg dit med ny forskyning av pakker og slo av en prat med ansatte. De har som alle andre en hektisk hverdag, og «papirarbeidet» ble ofte lagt til side for å ta seg av de som skal ha tjenester derfra. Derfor ble det også for dem skippertak med kontorarbeid i perioder.
Både rådmann og etatsjefer i rådhuset var på plass, så jeg fikk drøfte flere ulike saker.
Jeg har ikke tidligere fått tid til å lese regnskap og årsmelding. Derfor brukte jeg store deler av dagen på å sette meg inn i disse dokumentene og skrive et par forslag til møte i administrasjonsutvalget. Årsmeldingen var etter min mening oversiktlig og greit skrevet, og det var gode forklaringer på overforbruket både på oppvekst- og helse- og sosialsektoren. Overforbruk skal ikke forekomme. Det er umulig over tid å bruke mer penger enn vi har. Strekker ikke midlene til, må vi politisk ta konsekvensene av det og gjøre noe med drifta. For at vi skal ha god styring, er vi avhengig av å få tilbakemeldinger.
I forbindelse med høstens kommunevalg er det flere saker som må behandles i valgtyret. Der skal vi avvikle møte samtidig som vi har neste formannskap. På torsdag godkjente jeg derfor flere saksframlegg til valgstyret.
Den 23. mai kommer det en ungdomsskoleklasse på besøk til rådhuset. Jeg skal da informere litt om kommunen og det politiske systemet. Dette startet jeg forberedelsene til med å se igjennom tidligere presentasjoner.
Etter arbeidstid dro en gjeng fra rådhuset til Camp Eggen for å spise pizza og kose oss sammen noen timer. Der tilbyr de ulike aktiviteter som dartspill, pistolskyting, luftgeværskyting og ballkast mot blinker. Vi delte oss inn i fire lag, og det manglet ikke på konkurranseinnstinktet. Det vinnende laget fikk t-skjorter med stedets logo. Med god mat og trivelig vertskap ble oppholdet på Eggen en meget vellykket sammenkomst.

Fredag startet dagen med møte i administrasjonsutvalget. Der hadde vi bare årsmeldinga til behandling. Fra politisk side er det ordfører, varaordfører og opposisjonsleder som er med i utvalget. I tillegg er ansatte representert med to tillitsvalgte. Jeg la fram forslag om at vi minst bør ha ti løpende lærekontrakter, at det må være fokus på heltid / deltid, og at vi må få delegeringsreglement og økonomireglement til behandling før årsskiftet.  Alt dette ble enstemmig vedtatt. Tillitsvalgte bemerket at de hadde fått for knapp tid til å sette seg inn i saken. Det er beklagelig at dokumentene ikke blir sendt ut med det samme de er ferdigstilt, noe vi fikk protokollført slik at rutinene kan forbedres til kommende år. Fra politisk side sa vi at dersom det fra deres side var kommentarer eller innspill som de ikke kom med i møtet, måtte de sende det over til oss før endelig behandling i formannskap og kommunestyremøte. Vi fikk en fin diskusjon om ulike saker i møtet, noe som er nyttig for alle parter. Vi har aktive og dyktige tillitsvalgte, noe som utvilsomt er en styrke for organisasjonen.
Sakliste til kommende formannskap ble godkjent før innkalling skulle sendes ut. Ellers behandlet jeg post, attesterte fakturaer og hadde samtaler med ansatte og medpolitikere.
Siden bruddet i arma mi fortsatt ikke har grodd, tar arbeidet på kontoret mye lengre tid enn vanlig. Jeg har også et par fysioterapitimer hver uke, så det er greit å ha en varaordfører som kan ta en del oppdrag i min «aktive» sykmeldingsperiode.

Lørdag kveld var jeg  invitert til dugnadsfest på Selbuskogen skisenter. Jeg tok med et strikket veggteppe med selbumønster og forberedte på fredag det jeg ønsket iå si i forbindelse med overrekkelsen av gaven. I løpet av de to siste årene er det utført over 7000 timer dugnadstimer der, noe som har gitt oss et anlegg med hus og løyper som tilfredstiller kravene til store nasjonale og internasjonale arrangementer. Lørdag ble bevisene  på at hele løypenettet er FIS-godkjent, overrekt til styrets leder av Hermod Bjørkestøl. Ca. 100 personer var til stede på festen, og vi fikk servert middag , kaffe og kaker. Styrelederen hadde en grei gjennomgang av hva som var gjort i tillegg til at han redegjorde for økonomien. Både de to eierkommunene, Stjørdal og Selbu, flere leverandører og lokal bank har bidratt slik at det er mulig å drive senteret selv om  tippemidlene fremdeles ikke er  utbetalt. Mange ildsjeler og godt samarbeid har gitt oss et fantastisk flott anlegg. Takk til alle som har bidratt!

Siden mandag er en «inneklemtdag» i kommende uke, er det ingen møter på agendaen, så første halvdel av  uken ser ut til å bli relativt rolig. Jeg gleder meg til å feire 17. mai. Håper værgudene er med oss.  Lykke til med feiringen av nasjonaldagen til alle!

Legg igjen en kommentar

