Fine maidager.

I helga har det vært et fantastisk fint vårvær. Isen på Selbusjøen er snart borte, og mot normalt på denne tiden av året, er sjøen full. Håper de ikke tapper den ned slik at det også i år blir problemer å få Jøvra på sjøen.

Torsdag var Selbu, Tydal, Klæbu og Trondheim invitert til informasjonsmøte i Statkraft  sine lokaler på Sluppen i Trondheim. Alle disse fire kommunene er vertskommuner til vasskraftanlegg som tilhører Statkraft. Tidligere var eieren Trondheim Energi Kraft, og dette møtet var det første etter omorganiseringen. Først fikk vi en gjennomgang av selskapet og deres engasjementet både i inn- og utland. Deretter tok de spesielt for seg vårt område med eksisterende anlegg og planer for oppgraderinger og nye utbygginger som de har konsesjoner på. Selbusjøen er regulert av Statkraft, og vannstanden der, spessielt på våren, er de fleste år gjenstand for mange telefoner til regulanten. Fremdeles er ikke revisjonssaken om konsesjonsvilkårene for sjøen ferdig behandlet i departementet. Det er over 10 år siden den ble sendt inn til NVE, og vi har etterlyst denne og flere lignende saker flere ganger. Retningslinjer for revidering har vært ute på høring, så nå departementet fatte en avgjørelse. Som Sør-Trøndelags representant i landsstyret i LVK, er jeg valgt til å være med i ei gruppe som jobber spesielt med revisjoner, men hittil har det vært nyttesløst å få fortgang på saken i departementet. Denne saken diskuterte vi imidlertid ikke i torsdagens møte, siden begge parter for lenge siden har sendt inn våre merknader før NVE laget innstilling.
Etter lunsj fikk vi en interessant omvisning i den nye kraftstasjonen i Leirfossen. Det var virkelig en flott stasjon som produserer strøm av vatn fra Selbusjøen.
Fra Trondheim dro jeg innom kontoret i rådhuset før generalforsamlingen i Selbu Næringsforum. Sakene i generalforsamlingen gikk raskt unna før Eon startet kveldens tema om vindkraft. De er et av to selskaper som har meldt sin interesse for utbygging i vår kommune.
Før rådmann i Roan fikk ordet for å si noe om deres erfaringer med vindkraftutbygging, måtte flere av oss dra for å være med på gruppemøte i forbindelse med mandagens kommunestyremøte. Det er ikke så mange saker på agendaen, men det er alltid noe å drøfte når vi treffes.
Før jeg kunne ta kveld, deltok jeg på et møte med våre listekandidater til høstens kommunevalg. Det var godt oppmøte, og alle bidro til at det virkelig ble et godt politisk verksted. Denne perioden har vi et godt samarbeid mellom mange dyktige representanter i gruppa, men med mange nye representanter har jeg nå i flere møter fått konstatert at det for kommende periode kan bli enda flere gode støttespillere. Særlig er ungdommene som nå har engasjert seg, viktige bidragsytere på møtene våre.

Fredag hadde jeg hjemmekontor for å prøve å ta det litt med ro for å bli fullt restituert etter armskaden. Det blir så som så med nattesøvn, og siden jeg er aktivt sykmeldt, tar jeg noen dager heime.
Store deler av formiddagen ble brukt til å lese post og ta telefoner, men det er uansett mer avslappende å jobbe heime. Jeg bevilger meg litt flere pauser enn når jeg er i rådhuset.
Fredag kveld var jeg til stede på arrangement i den kulturelle sparestokken i Hyttvang. Kvelden åpnet med en times underholdning med 60-tallsmusikk. Det var lærere fra Selbu kulturskole som presenterte variert populærmusikk. Med  dyktige musikere, sangere og ikke minst en flink konferansier, dukket mange minner fra ungdomstida fram.
Kveldens tema var de gamle butikkene i Øverbygda. En historieinteressert person fra grenda hadde laget et fint hefte som sa litt i tekst og bilder om etablissementer som har vært der. Han er en god forteller, og knyttet egne opplevelser og historier som han hadde hørt, til bedriftene som var beskrevet i heftet. Siden jeg har slekta mi på morsida fra denne kretsen, kjente jeg igjen mye av det han fortalte.
Ungdomslaget i kretsen hadde ansvar for servering, og god mat sammen med gode venner, var det en meget trivelig kveld.

I kommende uke blir noen dager fyllt med møter. Fortsatt kan jeg på grunn av skaden ikke kjøre bil, men med familie og gode venners hjelp, deltar jeg på noen møter. Varaordfører har heldigvis tid til å stille  for meg på blilystsamling på Oppdal på onsdag og torsdag.

Legg igjen en kommentar

