Påskeferie.

Arbeidsukens to siste dager har vært preget av at det snart er påskeferie. Det har vært få avtalte møter, men arbeidsdagene fylles uansett med mye meningsfull jobbing. 

Torsdag var det bare et møte på timeplanen, og det var styremøte i Selbu Næringsselskap KF. Der behandlet vi årsmelding og regnskap som skal gå videre til formannskap og kommunestyre. Nærings- selskapet eier bygninger som leies ut til Kjeldstadkonsernet.
Som vanlig var det post, fakturaer til attestering og diverse saker som skulle behandles. Reiseregninger i forbindelse med ulike oppdrag, fikk jeg også tid til å fylle ut og sende.
Like over påske skal jeg til Oslo på landsstyremøte og organisasjonsutvalgsmøte i LVK . Derfor bestilte jeg flybilletter, gikk igjennom vedtektene og sendte over mine innspill til organisasjonsutvalgets  behandling.
Første arbeidsdag etter påske kommer fylkesmannens landbruksavdeling og miljøavdeling for å ha dialogsamling med kommunen. Vi skulle sende over ønske  om tema vi vil drøfte, og jeg ba om at praktisering av jordvernet må være et tema. Jeg støtter regjeringens jordvernpolitikk, men ikke måten den praktiseres på. Nå bygges store områder ned i sentrale strøk, mens ulendte områder ute i distriktene, som aldri mer kan benyttes til jordbruk, nektes utbygd.  Vi har mange eksempler på at  ungdom som vil bosette seg i vår kommune, ønsker bolig i nærheten av der de  har vokst opp.  I vår gjennomgang av kommuneplanen, vil vi på nytt gå nøye igjennom disponibelt areal  for å finne aktuelle områder for spredt boligbygging, og da bør vår vurdering tillegges stor vekt. Hvert år dyrker vi langt mer jord i Selbu enn det som bygges ned, og skal vi ta hele landet i bruk, kan ikke distriktene blø for at store sentra skal få vokse. Formannskapet ble invitert til å være med på dialogmøtet, og selv om de ikke fikk beskjed før på torsdag, håper jeg at noen har anledning til å komme.
Etter at vi vedtok å legge ned Dragsten skole, har jeg fått noen kommentarer på bloggen min. Torsdag leste jeg igjennom de som hadde kommet inn. Noe svarte jeg på, mens innlegg med spørsmål som  jeg allerede hadde kommentert i bloggen min, ikke ble besvart. Uansett sak, så svarer jeg ikke på anonyme kommentarer.

Fredag var siste dag på kontoret før påske. Denne dagen kom daglig leder i Blilyst til Selbu for å ha et møte med politikere, administrasjon og vår Blilystkontakt. I tillegg var daglig leder i Selbu Frivilligsentral invitert. I møtet fikk vi en gjennomgang av Blilyst sine planer for inneværende planperiode, litt om ulike muligheter til prosjektstøtte og  om prosjekter som er igangsatt og som skal videreføres. Et av disse er moderne boløsninger på bygda, der også vi i Selbu har et prosjekt som en grunneier ønsker å gå videre med.
Behov for boligbygging både på kort og lang sikt, var et av de temaene som ble mest diskutert. Gjennom satsinger fra KRD via Blilyst ser det ut til at vi kan få midler til å igangsette en områderegulering av det store boligfeltet i området mellom Garberg og Tømra.
Naturbasert reiseliv er et annet av satsingsområdene i Blilyst, og der har vi mange interessante prosjekter i kommunen. Kompetansebygging og traineeordning var også emner som vi diskuterte.
Frivilligsentralens rolle ser vi blir mer og mer viktig. De er kommet godt i gang, og er uten tvil en ressurs i mange av de tiltakene vi ønsker å ivverksette for at folk skal trives i bygda vår.
Ellers fikk jeg på fredag besøk av medpolitiker, hadde telefonsamtaler, avtalte møter, og forsøkte etter beste evne å få innarbeidet flytting av møter. Det er alltid problematisk på en allerede tett timeplan, men når varaordfører alltid strekker seg langt for å ta over min rolle, går det som regel bra.
I første arbeidsuke etter påske, er det bare på tirsdag jeg er en tur innom kontoret. Derfor brukte jeg også deler av fredagen til å forberede meg på reiser og møter over ferien.
1. mai er jeg bedt om å si noe i tilknytning til at Selbu Arbeiderparti er 100 år. Forberedelser til dette startet jeg også med. Jeg var med i jubileumskomiteen for 90-års jubileet, og fant heldigvis noen fakta der som kan brukes. Det skal  ikke være noen jubileumsberetning, men noen ord som markerer at årets 1. mai-feiring i Selbu også er en markering av 100-årsjubileet.

Ikke alle kan starte påskeferie allerede nå, men de fleste har i alle fall noen dager ekstra fri i kommende uke. Håper været blir bra, og at vi alle kan få noen fine dager ute i skog og mark og i samvær med familie og venner.
God påske!

Legg igjen en kommentar

