Flotte forhold under barne-OL.

I helga har det vært fin sol og behagelig utetemperatur, og barne-OL på Selbukogen skisenter på søndag ble som tidligere år, en skifest både for små og store.

Torsdag var jeg på kontoret fram til lunsj. På den tiden rakk jeg å gjennomgå post, godkjenne sakliste for kommende kommunestyre, lese igjennom protokoll fra formannskap og planutvalg og planlegge møter. I siste møte i formannskap ble vi enige om å flytte formannskapets neste møte til den 28. april. Den dagen er det møte i landsstyret i LVK, noe jeg ikke hadde registret i kalenderen min. Derfor avtalte jeg med varaordfører at han må lede det møtet.
Gruppemøte før kommunestyremøtet skal avvikles kommende onsdag. Da er jeg i Wien med styret i Trønderenergi, og derfor hadde jeg en samtale både med gruppeleder og varaordfører om mine innspill blant annet i saken om skolen i Draksten.
Jeg hadde også avtalt et møte på kontoret mitt med en person som bidrar mye i kulturlivet i bygda. Han hadde planer for nye tiltak, og vi snakket lenge sammen om dette og det han allerede har gjort. For kommende slekter er det verdifullt at noen prøver å bevare og formidle det som skjedde for mange år siden i Selbu, og for min generasjon rører det ved følelser når vi i toner og ord kjenner oss igjen fra en trygg barndoms- og ungdomstid.
Jeg har heldigvis handsfree telefon, så på veg til Trondheim tok jeg flere telefoner, gjorde avtaler og fikk avklart flere spørsmål om saker.
Det første møtet i Trondheim var generalforsamling i SIVA Selbu eiendom AS på Pirsentert i Trondheim. Møtet var raskt unnagjort og protokoll ble underskrevet.
Derfra dro jeg til NOVA konferansesenter for å delta i toppkandidatskolering for Sør-Trøndelag Arbeiderparti. Både nasjonal og lokal valgkampstrategi sto på agendaen. Vi fikk også en bred og grei innføring i bruken av av sosiale medier. Mange kommuneparti og enkeltmedlemmer bruker både facebook, twitter og blogg aktivt, mens andre ennå ikke ønsker å bruke disse mediene. Uansett var det for meg lærerikt å bli bevisstgjort på mulighetene, og samtidig ble påmint om at det en skriver og som legges ut, ikke bør være mer kontroversielt enn at en kan «rope det ut» uansett hvor.
Fredag fortsatte skoleringen med råd og veiledning i forhold til kontakten med media. Vi fikk vist mange eksempler på hvordan bilder og utsagn kan bli brukt i sammenhenger der en sjøl ikke er informert om det. Det er utrolig hvordan saker kan presenteres for å få en negativ vinkling som intervjuobjektet absolutt ikke er forberedt på.  Da er det greit å forholde seg til de fleste lokale medier. Jeg har alltid fått muligheten til å lese igjennom det jeg ønsker i Selbyggen før det trykkes, og Nea Radio opptrer også alltid ryddig og uten annen agenda enn den de virkelig presenterer. 
Aktuelle politiske saker for Arbeiderpartiet ble presentert av fylkesordfører Tore Sandvik. Her vil det være lokale variasjoner, og i de fleste distriktskommunene, kommer heller ikke de store forskjellene mellom partiene frem i praktisk politikk. Jeg snakket med mange som hadde samme erfaring som vi i Selbu. Det er ikke så mange saker vi er uenige om i kommunstyret.
På slike partisamlinger betyr kontakten med politikere fra andre kommuner mye. Det er nyttig å snakke med andre ordførere og få dele erfaringer.
Fra Trondheim dro jeg til rådhuset, og gjorde unna litt kontorarbeid. Det var post til gjennomlesing og behandling, attestering av fakturaer og forberedelser til mandagens felles kommunestyremøte på Frosta.
Før jeg tok helg dro jeg til Øverbygda for å gratulere med nyåpning av Ole’s båt og motor – Blomsterbua. Dette er eksisterende firma, men de har flyttet virksomheten sin inn i de gamle lokalene til Øvre Handelsforening.
Nea Radio sin nettside  leste jeg  at arbeidsledigheten i Sør-Trøndelag gikk ned, og at det stillingstilgangen var stor. Størst var den i privat sektor. Det er et godt tegn på at vi i Norge taklet finanskrisen på en god måte. Gledelig var det også at Selbu hadde den nest laveste ledigheten i fylket, bare slått av nabokommunen Tydal.

Søndag arrangerte idrettslag i Selbu og Stjørdal, barne-OL på det interkommunale skisenteret på Selbuskogen. Ordførerne i de to kommunene, er hvert år med og tenner ilden sammen med to unge representanter for skisporten. I år var det mellom 300 – 400 barn som deltok i ulike skiaktiviteter før de fikk sin velfortjente medalje og premie av Langbein, Dolly eller Donald. Innsatsen var stor, med eller uten hjelp av foresatte. Ikke alle var like glade i å ha ski på hele runden, men det lot seg enkelt løse med å ta dem av og fullføre gående. Alle mine barnebarn deltok, og da stilte selvsagt «bessmor» opp på sidelinja med fotoapparat og ropte «heia». Takket være frivillige fra flere lag i begge kommuner, ble også årets barne-OL en flott opplevelse for deltakere og publikum.
I tillegg til skiaktiviteter er det tautrekkingskonkurranse mellom Selbu og Stjørdal. For to år siden vant Selbu, mens Stjørdal gikk av med seieren i fjor. I år fikk jeg god hjelp med laguttak av en kvinne og en mann som sjøl stilte opp på vårt lag. Selbu tok en overlegen seier med å vinne i alt tre runder! Begge vi ordførerne valgte å være på sidelinja og motivere og heie fram eget lag. I løpet av det siste året er Stjørdals seier fra fjoråret trukket fram ved forskjellige anledninger, og nå er det vår tur til å hovere i det minste fram til neste tautrekkingsduell 🙂

Kommende mandag er det felles kommunstyre i Værnesregionen om politisk styringsstruktur. Resten av uken skal jeg som styremedlem i Trønderenergi delta på energikonferanse i Wien. Fra tirsdag ettermiddag til og med fredag vil derfor varaordfører fungere som ordfører.

Legg igjen en kommentar

