NM – helg.

NM-junior på Selbuskogen ble et vellykket arrangement fra start til slutt. Jeg var aldri i tvil om at arrangementsstaben og alle funksjonærer ville gjøre en god jobb, og når værgudene også var fullt og helt på vår side, var det bare skryt å få fra deltakere og støtteapparat. 

Torsdag hadde hovedutvalg for bygdautvikling møte i rådhuset. Jeg er ikke medlem der, men har selvsagt både tale- og møterett. De skulle i møtet ha en gjennomgang av forslaget til næringsplan for Værnesregionen, og siden jeg ikke har anledning til å delta i et informasjonsmøte neste uke, valgte jeg å være med når hovedutvalget behandlet denne saken. Det er næringsforeningene i de enkelte kommunene som har hatt ansvar for å utarbeide planen, og de har arrangert flere møter der også vi som politikere er invitert. Jeg har deltatt på et arbeidsmøte og varaordfører har deltatt på et, men med en alt for travel hverdag for de fleste, og korte innkallingsfrister, har deltakelsen blitt heller dårlig. Derfor valgte jeg å invitere kommunestyret til kommende ukes møte med næringslivet. Håper mange kan delta. På en arena der næringsliv og politikere møtes, er det store sjanser for at det kan komme andre innspill enn i et politisk utvalg.
Det er ikke så mange saker til kommunestyrets møte, men det er store og viktige saker. Vi har tidligere behandlet dem alle i formannskapet, der det meste ble enstemmig vedtatt. Selv om jeg har gjennomgått alt tidligere, tok jeg meg tid til å  til å lese igjennom deler av papirene på nytt.
Vi har i de to siste årene bevisst satset på omdømmebygging. Et godt omdømme  bygges ikke bare opp gjennom å sette igang prosjekter, men er etter min mening et resultat av alt som skjer i bygda. Gjennom  en undersøkelse i Værnesregionen fikk vi se hvordan bygdas egne innbyggere og innbyggerne i de andre kommunene i Værnesregionen vurderer vår kommune.  Kontrollutvalget har utarbeidet en revisjonsrapport om omdømmet internt i kommunen. Nå er rapporten ferdig, og jeg gikk raskt igjennom dokumentet på torsdag. Fra revisjonen er det anbefalt tiltak for å bedre omdømmet internt. Min mening er at det er lagt ned mye arbeid i saken uten at det er kommet fram så mye  nytt. De eneste tiltakene som  foreslås, er at vi må dokumentere arbeidet som gjøres med omdømmebygging og få vår verdiplattform, visjon og slagord bedre forankret og forklart. Med resultatene av flere omdømmeundersøkelser og en lokaldemokratiundersøkelse, har vi i alle fall et godt grunnlag for å velge hva vi må satse på for å styrke omdømmet vårt.
Før jeg avsluttet arbeidsdagen på kontoret, ble innlegget til kveldens sponsortreff på Rica Hell ferdigskrevet, i tillegg  til en kort hilsen til åpninga av NM.
Flere av de største sponsorene møtte torsdag kveld opp på samlingen  som ble startet opp med et innlegg fra Åge Skinstad. Han fortalte litt om forholdet mellom Skiforbundet og deres sponsorer. Både Selbu Sparebank, Retura og MX Sport presenterte sin bedrifter og fortalte hvorfor de hadde sagt ja til å være sponsor for NM-junior. Jeg hadde fått i oppdrag å snakke om NM  sin betydning for arrangementsbygda Selbu, og varaordfører i Stjørdal sa litt om skisporten og om samarbeidet med Selbu om Selbuskogen skisenter, og hvilken betydning det har for hans kommune.

Fredag morgen startet jeg tidlig for å dra til NM-arenaen på Sellbuskogen. Der var mange frivillge allerede i gang, og jeg fikk sammen med hovedkomiteens leder og en representant fra Skiforbundet si noen ord under åpningsseremonien, før NM-sangen ble spilt med tilhørende dans fremført av noen unge jenter. Resten av dagen skulle jeg være med som frivillig og bistå gjester som var innbudt. Like etter åpningen fikk jeg en prat med representanter fra Skiforbundet. Ellers var det  ikke så mange innbudte gjester til stede. Det var uansett trivelig  å være på arenaen, treffe folk, besøke sponsorteltet og se på blomsterseremoniene.
Alle elevene ved grunnskolene i Selbu og Elvran skole i Stjørdal var til stede og heiet fram løperne fra sine oppholdssteder ute i løypa. Der fikk de tenne bål og grille pølser, og det så ut til at alle koste seg med lek og skigåing. De største barna fra flere barnehager lekte seg i nærheten av arenaen, og med fin sol som kom fram etter litt snøfall tidlig på formiddagen, var det fornøyde unger som reiste heim etter en fin utedag.
Arenaen og løypene var fine, og mange ga ros både til anlegget og arrangementet. Noen syntes at løypene var tunge, men innsatsen var det i alle fall ingen ting å utsette på.
Lørdag var juniorene igjen i aksjon på skisenteret. Denne dagen var det klassisk med 10 km for menn og 5 km for damer. Jeg var opptatt med ulike nødvendige private gjøremål den dagen, men med sol og lite vind og godt forberedte arrangører, ble også denne dagen meget vellykket. Også på lørdag hadde det vært bra oppslutning fra publikum, noe jeg hørte flere løpere satte stor pris på. Søndag var jeg igjen til stede på Selbuskogen skisenter for å se på stafettene.  Nesten 50 lag stilte opp i dameklassen og over 100 i herreklassen. Fra flere steder ute i løypa fikk vi meldinger om hvordan stillingen var, og vi som sto inne på stadion, fikk vi også se løperne flere ganger. Stafetten var spennende, og arrangementsmessig gikk også denne dagen helt etter oppskriften. Jeg er stolt over å ha så dyktige arrangører i kommunen, og ikke minst så mange som velvillig stiller opp som hjelp både før, under og etter arrangementet. Helgas gode samarbeid mellom arrangør og velvillige værguder er uten tvil omdømmebygging i praksis for bygda vår. Takk til alle som har stått på i lang tid for å lose NM-junior 2011 i havn!

Mandag er det møte både i Trondheim og på Stjørdal før kommunestyremøtet på kveldstid. Tidlig tirsdag morgen drar jeg så til Krakow for å være sammen med 10. klassene ved Selbu Ungdomsskole  når de på onsdag og torsdag blant annet  besøker Museum Auschwitz, Auschwitz – Birkenau og saltgruvene. Fra tirsdag til fredag  tar derfor en alltid villig varaordfører over jobben min i Selbu.

Legg igjen en kommentar

