Gründercamp og UKM.

Flotte arrangementer avsluttet ei hektisk uke. Grûndercamp på torsdag og UKM på lørdag ga meg nok en gang mange gode bevis på at vi har dyktige og kreative ungdommer i kommunen.

Torsdag morgen møtte jeg sammen med mange jurymedlemmer i Selbuhallen i forbindelse med gründercamp for Selbu videregående skole og ungdomsskolene i Selbu og Tydal. I alt var det ca. 50 personer fra næringsliv og kommuner som var utpekt til å bedømme det som ble lagt fram av elevene. Elevene hadde jobbet  i 2 dager med ulike oppgaver. Gruppene hadde hver sine veiledere, og oppgavene var blitt lagt fram av de som ønsket å få hjelp til å se på utfordringer innenfor sitt område. Sammen med ordfører i Tydal fikk jeg æren av å åpne arrangementet, og i løpet av dagen gikk jeg rundt i hallen og fikk se og høre om løsninger som elevene hadde kommet fram til. Det var imponerende mye bra, og jeg er helt sikker på at mange av ideene blir brukt av de bedriftene som hadde utformet oppgaver. Gruppejuryene besto av tre personer sammensatt av representant for bedriften, en lærer og en «ekspert» . «Ekspertgruppa» var politikere og næringslivsfolk  som har roller i lokalt næringsliv eller er aktiv i politisk arbeid. Gruppejuryene kåret gruppevinnere, og hovedjuryen der jeg var med, fikk i oppgave å plukke ut tre av gruppevinnerne som fikk priser på kr. 1.000,- . I tillegg ble det trukket ut en vinner blant alle som var med. Denne fikk også en sjekk på samme beløp. Det var ingen enkel oppgave vi i hovedjuryen fikk, siden det var så mange gode produkter og presentasjoner, men vi kom fram til verdige vinnere.
Entreprenørskap i skolen er av uvurderlig betydning i forhold til å bidra til nyskaping, produktutvikling og nyetableringer. Skolen trenger næringslivet sin kompetanse for å forberede elevene på det som møter dem i arbeidslivet, og næringslivet trenger skolen for å gi framtidige arbeidstakere nødvendige basiskunnskaper. Gjennom praksis i elevbedrifter, får også elevene opplæring i etablering og drift, noe som alle bør kunne litt om dersom de ønsker å etablere nye bedrifter. I Selbu og Tydal er vi så heldige at ansatte i skolen forstår verdien av å samarbeide med næringslivet. Når så bedriftsledere og offentlig ansatte velvillig stiller opp og viser engasjement gjennom å involvere elevene i daglige utfordringer, da ligger alt til rette for å lykkes med nyskaping i eksisterende bedrifter og nyetableringer. Med to profesjonelle speakere som holdt tråden gjennom hele dagen, var alt lagt til rette for et vellykket arrangement. Takk til alle som bidro med planlegging og gjennomføring av årets gründercamp!
I løpet av dagen tok jeg en liten tur innom rådhuset for å lese igjennom protokollen fra tirsdagens formannskapsmøte og avtale agenda for kommende kommunestyremøte. Noe post ble gjennomgått etter at jeg kom heim, men det ligger en del kontorarbeid på vent når dagene blir fyllt med andre ting. Det var i alle fall verdt å bruke tid i Selbuhallen på torsdag!

Fredag var jeg invitert til 5 års-jubileum på DPS – Stjørdal. Før jeg dro dit, hadde jeg et par timer til  rådighet på kontoret. Der åpnet jeg post, godkjente «program» for kommende kommunestyremøte, fikk lagt nye avtaler inn i kalenderen og hadde korte samtaler med rådmannen og andre i administrasjonen. Hver uke har jeg egentlig avsatt en time til møte med rådmannen. Dette blir alt for ofte tilsidesatt på grunn av andre mer presserende oppgaver, men er vi på jobb samtidig, bruker vi noen minutter på å informere hverandre om hva som er på gang. 
DPS-Stjørdal har Selbu, Tydal, Stjørdal, Meråker og halve Malvik som opptaksområde, og derfor var representanter for alle disse kommunene invitert. Vi fikk høre litt historikk om senteret, flere hadde hilsningstaler, og det var mye fin underholdning. Spesielt vil jeg fremheve et «husorkester» som bidro med flott musikk og sang. Jeg har aldri besøkt senteret tidligere, og jeg fikk et veldig positivt inntrykk både av lokalene og av ledelsen som var til stede på arrangementet. Nærheten til brukerne og åpenheten gjør at de brukerne jeg har snakket med, er overbevist om at vi fortsatt må ha tilhørighet til Stjørdal. Terskelen for å komme inn til vurdering på et distrikitspsykiatrisk senter skal være lav. De sier at de foretrekker å ta inn pasienter til vurdering, framfor å avslå. Dette vet jeg betyr trygghet for de som har behov for å komme dit i blant. Det er ikke lenge siden Helse-Midt forslo å si opp avtalen med DPS – Stjørdal om senger som kan brukes av Selbu, Tydal og Malvik. Heldigvis ble ikke dette vedtatt, takket være press fra brukere, ansatte og politikere. Etter besøket på fredag, er jeg enda mer overbevist om at det var riktig at våre sengeplasser ikke ble overført til Trondheim.

Lørdag ble UKM ( ungdommens kulturmønstring) for Selbu og Tydal arrangert på Gimle i Selbu. I mange år nå har kommunene i Neadalen samarbeidet om dette arrangementet, og i år var det Selbu Ungdomsråd som hadde ansvaret. I alt ca. 100 ungdommer var i aksjon på scenen, med lys og lyd og med andre praktiske  oppgaver. Dette klarte de utmerket, og det er fantastisk å registere at  så mange bidrar i fellesskapet for at alt skal lykkes. Vi har i alle  år hatt dyktige arrangører i kommunen, og når vi erfarer at ungdommen på egen hånd klarer det meste av det som trengs av planlegging og gjennomføring, vil vi forhåpentligvis fortsatt kunne være ei arrangementsbygd.
Fra scenen fikk vi se og høre mye fin musikk og sang i mange ulike genre, og det var utstilling av blant annet tegninger, strikking, foto og knivlaging. Med så mange fine innslag, hadde juryen  en vanskelig oppgave når de skulle avgjøre  hvem som fikk gå videre til fylkesmønstringa. De hadde også ansvar for å dele ut priser som var sponset av Coop og av Fysak. Takk til Selbu Ungdomsråd for et godt gjennomført UKM!

Selv om jeg har noen avtaler de to  første dagene i kommende uke, blir det forhåpentligvis tid til å komme mer ajour på kontoret før turen går til KS konferanse på Oppdal.

Legg igjen en kommentar

