Trivelig «langhelg».

Selv om været ikke var det aller beste på fredag og lørdag, har jeg hatt ei fin helg sammen med barn, barnebarn og gode venner. Det gir virkelig energipåfyll i en ellers travel hverdag.

Torsdag var andre dag i Selbukonferansen, og dagen startet med et innlegg fra Fonnfjell Design med tittelen: «Omdømmebygging – et fag eller tilfeldighet». To ansatte derfra fortalte om hvordan de ble etablert, hvordan de jobbet i firmaet, og hvordan de opererte ute i markedet for å skaffe  kunder. De delte mange suksesshistorier med oss, og understreket viktigheten av at det som utvikler seg positiv, blir formidlet videre. Skal vi få utvikling, er det viktig at vi lærer av det andre har lykkes med.
Et positivt omdømme må møysommelig bygges opp over mange år, men det kan gå raskt å rive det ned. Det opplevde Bjugn kommune med den såkalte Bjugnsaken som ble rullet opp først på 90-tallet. Nåværende ordfører i Bjugn stilte opp på Selbu- konferansen for å fortelle om hvordan de snudde det negative omdømme de fikk gjennom denne saken, til et positivt omdømme i dag. Det var et meget sterkt og engasjerende innlegg. Han startet med å vise en film som var laget i forbindelse med at Bjugn ble kåret til årets barne- og ungdomskommune i oktober 2004. Deretter fortalte ordføreren om hvor stor betydning bygginga av ny Fosen videregående skole i kommunen hadde for samhold og engasjement for noe positivt i kjølvannet av den tragiske saken. Ny videregående skole, ble etterfulgt av en formidabel dugnadsinnsats da kommunen bestemte seg for å bygge  ishall. Ordføreren trodde ikke de hadde gått i gang med dette store løftet dersom de ikke hadde fått nyskole i Bjugn. Begge disse tiltakene gjorde at det ble et nytt og godt samhold i kommunen, og det har gjort at de i dag er en attraktiv bokummune og ikke minst hyttekommune.
Neste post på programmet var det nytilsatt leder i Blilyst som sto for. Hun har blant annet yrkesbakgrunn fra Svalbard og hurtigruta, og hadde  i konferansen blitt bedt om å si noe om Blilyst som motor i omdømmebygging og bolystsatsning. Siden det var flere som ikke kjente organisasjonen så godt, gjennomgikk hun historikk, organisering og resultater av enkelte prosjekter som hadde fått støtte fra Blilyst.  Fra sin fortid på Svalbard viste hun oss et miljøprodukt som hadde slått godt an, og som hadde fått internasjonal oppmerksomhet. Det var en handleveske som erstatter plastposene, og som det var trykt en fin reklamelogo på. Dette er et produkt som kan brukes også i «Blilystland».  Hun anbefalte at vi løftet opp miljøfokuset, og ba oss lese  og lære av  «lystloven» som er blitt til gjennom arbeidet i Blilyst. Det er nå bare 6 kommuner igjen som samarbeider om dette programmet siden Meldal og Tydal har gått  ut. Jeg tror fremdeles det er positivt for Selbu at vi er med, men da må vi gjennom vår kontaktperson være flinke til å bruke de ressursene som finnes der. Så langt har vi dratt stor nytte av den relativt ubyråkratiske måten dette drives på, og vi har stadig sendt inn søknader på tilskudd til tiltak som har fått støtte. Det ser ut til at fylkeskommunen nå skjerper sine krav til dokumentasjon og rapportering, og da vil det kreve mer ressurser til administrasjon og dermed reduserte midler til bruk på tiltak i medlemskommunene. Dette er en lite ønsket utvikling sett  fra medlemskommunenes ståsted.
Siste post på programmet i Selbukonferansen, var et innlegg av Gunnar Flikke – tidligere sjefsredaktør i Adresseavisen. Overskriften på hans innlegg var «Omdømmets betydning, hvordan det etableres og hvordan det vedlikeholdes?» Det var et meget interessant innlegg. Han er medlem av Medieansvarutvalget. Dette er et regjeringsoppnevnt utvalg som skal vurdere nettdebatten, og gjennom eksempler på hva som legges ut, fikk han understreket viktigheten av å ha klare kriterier og regler for bruken av nye digitale medier.
Vi klager ofte på at regionale medier bare dekker det negativ som skjer ute i distriktene . Slik oppleves det for oss som gjerne vil ha hjelp til å bygge et positivt omdømme rundt bygda vår. Han ba oss ta utgangspunkt i «stories», gjerne knyttet til enkeltmennesker. Dette ville vekke lesernes  og dermed også medias interesse. Vi vet at vi er heldige som har lokale medier som Nea Radio og Selbyggen, og det understreket også Flikke viktigheten av i vårt arbeid med omdømmebygging.
Årets Selbukonferanse var innholdsmessig en av de beste jeg har vært til stede på i de fem siste årene etter at den «gjenoppsto». Jeg fikk mye påfyll av ideer og tanker som kan brukes i min politiske hverdag.

Fredag hadde jeg satt av til hjemmekontor, og det var ikke mange henvendelser i løpet av dagen. Jeg må være tilgjengelig på telefon, men siden jeg da hadde besøk av barnebarn, brukte jeg mye tid sammen med dem. Arbeidet med forberedelser til møter over helga, gjennomgang av epost og annet forefallende jobbrelatert arbeid, måtte dermed utføres lørdag og søndag. Det var dokumenter til styremøte i Trønderenergi, formannskap og planutvalg. Været var ikke det aller beste på lørdag, så det var greit å lese dokumenter imellom NM-sendingene på TV.

Kommende uke er alle dager mer eller mindre fyllt med planlagte møter. Dermed må kvelder brukes til kontorarbeid. Tirsdag kveld og onsdag er det møter i LVK som er en interesseorganisasjon for vasskraftkommunene. Tema denne gangen er eiendomsskatt, og jeg har invitert med alle som har anledning  fra formannskapet. Dette er en stor politisk sak som det er viktig at alle bruker sitt politiske nettverk på.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: