Juleferie.

Nå er siste ordinære arbeidsdag i 2010 over for mitt vedkommende. Jeg tar fri fra kontoret i hele julehelga, men er selvsagt tilgjengelig på telefon.

Mandag sto ingen møter på timeplanen, og jeg startet dagen med å skrive innlegg til den nye hjemmesida vår.  Flere eposter var uåpnet siden jeg ikke var på kontoret på fredag, og en henvendelse fra Selbu Frivilligsentral skulle besvares. Denne kom først på november, og jeg har dessverre oversett den i alt for lang tid. På julefrokosten i Frivilligsentralen ble jeg minnet på forespørselen, og nå fikk jeg endelig sendt et skriftlig svar.
Før lunsj hadde jeg en lang prat med en politiker fra eget parti som ikke er aktiv i kommunepolitikken i dag. Det er både nyttig og nødvendig for meg å drøfte ulike forhold med en «mentor» i blant.
En innbygger kom innom og ønsket en prat med rådmannen og meg om et tomteområde. Heldigvis hadde vi begge tid, og jeg ble informert om saken som allerede er behandlet i kommunen etter jordloven. Vi ble bedt om å ta et nytt møte over jul, og det gjør vi selvsagt sammen med de personene han ønsket å ha med.
I løpet av dagen kom det inn en sak som burde behandles før jul. Saken skulle ha vært oppe i kommunestyret, men siden det er umulig å få til før jul, innkalte jeg formannskapet pr. telefon til møte på tirsdag. Vi brukte hasteparagrafen og fikk et vedtak i saken. Dette må selvsagt refereres i vårt første kommunestyremøte på nyåret.
Mandag kveld var jeg invitert til Selbustrand skole på juletrefest. De opprettholder tradisjonen som de har hatt i alle år, med å invitere foreldre og besteforeldre til en førjulsfest med underholdning, bevertning og gang rundt juletreet. Alle elevene er med på underholdning, scenearbeid eller som konferansierer, og underholdninga som varer i over en time, har utrolig høy kvalitet. Det er fantastisk å se hvor trygge elevene er i rollene sine på scena, og jeg er ikke i tvil om at nettopp det å mestre slike utfordringer, styrker selvtillliten. Gymnastikksalen på Peder Morset folkehøgskole, som ble brukt for anledningen, var helt fullsatt. Takk til elever og ansatte for ei fin kveldsstund. Dette frisker opp minner fra egen skolegang, og ikke minst minner fra den gang jeg var med som forelder.

Tirsdag startet dagen med forhandlingsmøte om lønn til rådmann. Tre representanter fra formannskapet er valgt som forhandlingsutvalg, og i år som tidligere år kom vi  til enighet.
Siden tirsdag var dagen for julelunsj for ansatte i rådhuset og formannskap, kom flere av mine medpolitikere innom kontoret . Lunsjen var som vanlig trivelig med musikk av eget husorkester kledd i nisseluer, god mat og mange fine, kjente julesanger.
Ekstra formannskapsmøte ble avviklet på slutten av dagen, og epost ble gjennomgått og besvart , før arbeidsdagen ble avsluttet til «normal» tid.

Onsdag var min siste dag på rådhuset før jeg tok juleferie. Før lunsj gikk jeg på besøk til kjente på eldreboligene og på sykehjemmet. Jeg benyttet samtidig anledningen til å si god jul til alle ansatte jeg traff. 
Like over jul skal vi ha møte i regionrådet i Værnesregionen. Daglig leder ringte for å få satt opp en sakliste som ble sendt ut i løpet av dagen. Som vedlegg til innkallingen lå et NIVI-notat om to modeller for politisk styringsstruktur i  interkommunalt samarbeid. Dette er en av sakene i kommende møte, og tiden etter lunsj, brukte jeg derfor til å lese dette dokumentet.
Det er i lengre tid jobbet med en felles portalløsning for Værnesregionen. Den offisielle åpningen av hjemmesidene til 5 av de samarbeidende kommunene skal finne sted den 11/1 2011 kl. 11.00. Siden jeg er leder i regionrådet, fikk jeg på onsdag forespørsel om å bidra med noen ord i den sammenheng. Dette må forberedes over jul.

Nå tar jeg fri fra kontoret til den 3.januar, og ser fram til samvær med familie og venner, og ikke minst mye tid sammen med barnebarn. Alle «smådrekin» mine er selvsagt de snilleste og beste som finnes 🙂

MED DE BESTE ØNSKER FOR EI GOD JUL OG ET GODT NYTT ÅR TIL ALLE!

Legg igjen en kommentar

