Snart «møtefri».

Nå er det like før vi starter på de siste arbeidsdagene før jul, og de kommende dagene er det nesten ingen møter. Før jeg tar ferie, skal jeg delta på juletrefest og juleavslutning på rådhuset, noe som alltid er trivelig og høytidelig.

Torsdag sto to møter og to julemåltider på agendaen. Da jeg kom på jobb, startet jeg med samtaler med ansatte om diverse saker, og fikk blant annet en rask presentasjon av facebooksida vår. Jeg er ennå ikke på facebook privat, men vil selvsagt følge opp kommunen sin side om det blir nødvendig. All kommunikasjon med våre velgere, er nyttig for å kunne fatte vedtak på bredest mulig grunnlag.
En del epost ble lest og besvart, og jeg kopierte uttalelser om rovdyrpolitikken som vi i kommunen har sendt både nå og tidligere. Dette tok jeg med til Oslo på fredag, og fikk noen til å overlevere et eksemplar til stortingspresidenten.
Det siste styremøtet i 2010 i Selbu Økonomi & Regnskap AS fant sted før lunsj på torsdag. Der gjennomgikk vi budsjett for 2011 og regnskapstall hittil i år, i tillegg til at vi blant annet behandlet sak om kvalitetssystemer. Siden dette er min arbeidsplass, som jeg har permisjon fra, er det godt å registrere at firmaet drives godt. Dette møtet ble avsluttet med et trivelig julemåltid sammen med ansatte.
Den neste posten på  timeplanen på torsdag, var rådsmøte ved Peder Morset folkehøgskole. Der var hovedsaken budsjett for 2011 og langtidsbudsjett. På forhånd var det gjort et godt arbeid i den gruppa som nå la fram et detaljert budsjettforslag først for styret og deretter for rådet. Vi sluttet oss til forslaget, og fikk også informasjon om  Peder Morset folkehøgskole sine fem plasser på Vista Mar. Før vi satte møte i rådet, spiste vi julemat sammen med styret, så det er bra en ikke har alt for sterk fokus på slanking i førjulstida.
Torsdag kveld hadde kulturskolen invitert til to førjulskonserter. Først ute var de yngste elevene. Denne forestillingen fikk jeg ikke med meg, men da de eldste elevene inntok scenen, var jeg på plass i Bell amfi. Det var som vanlig en overmåte fin og variert konsert, og jeg kan nok en gang bekrefte at vi har mange flinke ungdommer i Selbu. I over en time fikk vi høre sang og musikk som har utrolig høy kvalitet.  På forhånd var jeg bedt om å bistå med å overrekke Selbu kulturskoles pris til en ung musiker som har utmerket seg på en eller annen måte. Denne gangen gikk prisen til Vegard Bjerkan som har gledet oss i lang tid med ulike instrumenter og musikk i mange genre. Han går i dag på musikklinja ved Heimdal videregående skole, og er et talent som vi sannsynligvis vil få mye glede av i årene som kommer.  Det er  utrolig trivelig å få lov til å hedre flotte ungdommer på denne måten. Konserten samme kveld viser at vi har mange talenter, så flere kan nok aspirere til å bli prismottakere i framtida. Gratulerer til kulturskolen med en flott konsert, og gratulerer til Vegard med en vel fortjent pris! Jeg er stolt av dere alle! 

Fredag gikk turen med fly til Oslo for å delta i aksjonen «La bygdene leve, Jens». Dette var en aksjon for å vise at vi er misfornøyd med dagens rovdyrpolitikk. I alt 20 personer fra Selbu var kommet til Oslo med buss som var satt opp i forbindelse med aksjonen, og jeg møtte opp ved Stortinget og gikk sammen med dem opp til Slottet og tilbake. I alt 1500 – 2000 personer deltok i demonstrasjonen, og flere bar plakater som sa noe om hva vi mener om dagens rovdyrpolitikk, eller i alle fall forvaltninga av politikken. Jeg har inntrykk av at forvaltninga ofte er strengere enn sentralt vedtatt politikk skulle tilsi, så jeg mener det er noe å hente på å få mer lokal og enhetlig forvaltning. Det minste kravet må være at vi lokalt blir trodd på bestand når det gjøres observasjoner, og at fellingstillatelse blir gitt raskt når en vet det er skadedyr i områder der sau og rein beiter. I denne saken står reineiere og saueeiere sammen, og jeg håper at sentrale politikere skjønner alvoret før alle må legge ned drifta. Dersom mange blir tvunget til å slutte med beitedyr, får vi mindre egenprodusert mat, og kulturlandskapet vil gro igjen. Allerede  på fredag etter at aksjonen var over, sendte jeg sms til to av mine partikolleger fra Sør-Trøndelag og minnet dem på det ansvaret de har når saken kommer til Stortinget. Jeg fikk heldigvis umliddelbart svar fra begge med bekreftelse på deres engasjement. Vi har også sendt uttalelse fra fire arbeiderparti- ordførere til partiorganer og flere på Stortinget, og jeg vil fortsatt «holde trykket oppe» i saken. I Arbeiderpartiet vet jeg at det er flere meninger om rovdyrpolitikken, og jeg er ikke av dem som mener at vi skal utrydde rovdyrene. Vi skal ha kontroll på antall og i hvilket område de befinner seg, og ikke minst ha tillit til lokale observasjoner. Jeg er sikker på at ikke alle har vært med og sett lidelsene til dyr som så vidt lever, eller kadaver av dyr som tydelig er pint i hjel etter angrep fra bjørn. Vi har i høst sett hvordan pelsdyr kan bli behandlet, og det skal ingen godta, men beitedyr får ikke oppmerksomhet fra de samme grupperingene når de pines i hjel etter rovdyrangrep. Aksjonen var fredelig, og det var et klart budskap som ble presentert  foran Stortinget.

Noe post er gjennomgått i helga, men stort sett har jeg hatt fri og har hatt trivelig besøk av barn og barnebarn. Samvær med familie er noe jeg setter stor pris på. Det er en god måte å koble av på, og i blant når det «stormer som verst», er det nærmeste familie som blir den beste samtalepartneren. Som offentlig person trenger jeg å ha noen private pusterom for å kunne skjøtte jobben min på  best mulig måte.|

Legg igjen en kommentar

