Beredskapsøvelse.

Endelig har vi hatt en beredskapsøvelse. Det er utvilsomt nyttig selv om det denne gangen bare var en «skrivebordsøvelse».

Torsdag startet med en gjennomgang av post og diverse samtaler før jeg gikk til Selbyggens redaksjon. Sammen med flere fra beitenæringa i kommunen, var jeg invitert dit for å få tatt et bilde til denne ukens utgave av lokalavisen. Temaet som redaktøren vil dekke i tilknytning til dette bildet, er rovdyraksjonen som er igangsatt i Trøndelag og den uttalelsen jeg var med på i denne saken sammen med fire andre arbeiderpartiordførere i fylket. Det er gått ut invitasjon om å være med i aksjon foran Stortinget den 17. desember. Jeg blir muligens med, men vil da ta fly og ikke delta på bussturen. Det er som vanlig hektisk, og jeg tar meg ikke tid til å kjøre buss til Oslo og tilbake. Det viktigste er å vise støtte til aksjonen, og det gjør jeg med å delta i Oslo.
Resten av dagen på torsdag gikk med til beredskapsøvelse. Til stede i kommunestyresalen  var det i alt ca. 30 personer fra administrasjonen i tillegg til varaordfører, meg, en representant fra fylkesmannen og to fra Deadline ( mediebedrift). Vi fikk presentert et case der flere fra kommunen var involvert i en stygg ulykke. Kriseledelsen kom sammen og diskuterte hva vi måtte gjøre. Resten av de som var til stede, fikk flere ganger anledning til å kommentere det vi diskuterte. Det kom inn mange gode innspill som vi vil dra nytte av om vi kommer opp i lignende situasjoner. Jeg ble intervjuet av media på direkten, noe som etterpå ble vist for forsamlingen. Fra fylkesmannens side fikk vi en gjennomgang på hva en krise er, og hva vi bør tenke på og hvilke fallgruver vi må unngå. De som var til stede fra Deadline fortalte hvordan media tenker i slike situasjoner, og hva vi bør informere om, og hvordan vi bør informere. De minnet oss også på at dagens mediaverden er en helt annen enn for få år tilbake. Dette var en uhyre nyttig gjennomgang for meg som er kommunens talsperson overfor media i slike situasjoner. Helt til slutt fikk vi en tilleggsopplysning i tilknytning til den aktuelle ulykken. Dette gikk på  mistillit til hvordan kommunen hadde taklet deler av sistuasjonen, og til at det var påstander om korrupsjon. Vi ble så oppfordret til å invitere til pressekonferanse. Der deltok  rådmann, som leder av kriseledelsen, sammen med sektorsjef for sektor bygdautvikling og meg som ansvarlig talsperson.  Øvelsen blir fort til alvor med planlegging og litt «ekle» spørsmål fra media.
Siden jeg ikke skulle på arbeid på fredag, gikk jeg sammen med sekretær igjennom saklista for kommunestyremøtet den 13. desember, før jeg gjorde unna litt arbeid på kontoret. Det ble nok en lang og litt slitsom arbeidsdag, men veldig nyttig i forhold til det beredskapsansvaret vi har.

Fredag tok jeg fri fra kontoret, men hadde i løpet av dagen flere telefonsamtaler om saker og møter som måtte avtales. Eposten gikk jeg også igjennom slik at det ikke er så mye å ta igjen over helga.

Søndag kveld var jeg til stede da Peder Morset folkehøgskole fremførte «Jul i Blåfjell» i et flott uteamfi nede ved elva. Både elever, ansatte og deres barn i tillegg til et par innleide skuespillere og regissør fra bygda, bidro til en fantastisk fin forestilling. Lyssettinga og kulissene skapte en stemingsfull ramme rundt forestillingen, og flere hundre benyttet anledningen til å få en fin førjulsopplevelse på lørdag og søndag. Det var også julemesse ved skolen de to dagene, og den så ut til å være godt besøkt.

Kommende uke er det siste formannskapsmøte i inneværende år, og det er fremdeles møter hver dag. På kveldstid foregår det ikke så mye, og det kommer godt med å få noen timer ekstra til juleforberedelser på hjemmebane.

Legg igjen en kommentar

