LVK – strategikonferanse.

Som medlem i landsstyre i LVK, har jeg vært to dager i Oslo for å delta på strategikonferanse. Over 170 vasskraftkommuner er medlemmer i denne organisasjonen, og det arbeides alltid med mange saker som har stor betydning for medlemskommunene.   

Med en litt plagsom forkjølelse valgte jeg på søndag å melde forfall til styremøte i Trønderenergi på mandag. På slutten av dagen skulle jeg avvikle møte i administrasjonsutvalget, så jeg måtte uansett avslutte møtet i Trondheim til lunsj. Før møtet i administrasjonsutvalget leste jeg dokumenter til formannskap og planutvalg, og gikk igjennom epost. På torsdag kommer miljøverdepartementet på befaring av ny mulig vegtrasé til Mabond barnehage. Derfor hadde jeg en kort samtale med plansjefen.
I møtet i administrasjonsutvalget fikk vi referat fra  AMU på min henvendelse om å få tilbakemeldinger på manglende åpenhet i organisasjonen. AMU avviklet møte før ADMU, og de hadde fattet et vedtak om at de vil følge denne saken. Konkrete saker som kommer fra ansatte , blir nå tatt opp med verneombud, gjennom ansattes organisasjoner og i HMS-utvalg. Ingen skal føle at de ikke blir hørt. Om en ikke opplever å få igangsatt det en sjøl ønsker, skal alle innspill  taes med i vurderinger før tiltak iverksettes.
Ellers i mandagens møte behandlet vi  bare budsjett og økonomiplan. Der fikk vi blant annet et enstemmig vedtak på at det er viktig å tilrettelegge for at flest mulig skal få stå i arbeid lengst mulig. Vi har planverk som ivaretar dette, og vi minnet om at disse må følges opp av ledere og av ansatte. Lønnspolitiske retningslinjer og kompetanseutviklingsplaner er heller ikke på plass, selv om vi gjentatte ganger har vedtatt at disse skal utarbeides. Derfor vedtok vi dette på nytt sammen med en påminning om at arbeidet med å unngå uønsket deltid må fortsette.
Til møtet fikk vi omdelt budsjettvedtaket fra AMU. De påpekte at det var viktig at vi politisk tar de nødvendige strukturdebatter slik at nivået på tjenestene over tid kan tilpasses de overordnede planene vi har og de økonomiske rammene vi har til disposisjon. Samtidig understreket de at ansatte ved enheter som kan bli lagt ned, måtte bli ivaretatt. 
Etter møtet hadde jeg en samtale med varaordfører, før jeg fikk besøk av en foreldrerepresentant fra Innbygda barnehage. Han hadde med seg ca. 300 underskrifter mot nedleggelse av Innbygda barnehage. Vi hadde en grei samtale om ulike forhold i kommunen, og jeg forstår godt at de nødig vil miste dette tilbudet til barna sine. Alle barnehagene våre har god kvalitet, og denne avdelingen er ikke noe unntak i så måte. Uansett er vi som folkevalgte satt til å ta ansvar for helheten. Mange som ikke har det samme innsyn som vi i ulike saker, har ulike forslag til hvordan vi kan tilpasse drifta vår. Innspillene vurderer jeg alltid, men det er langt enklere å sitte på utsiden å «synse» om saker, enn å virkelig måtte ta ansvar for helheten. Skal vi bl.a. kunne bygge omsorgsboliger som planlagt, må vi finne reduksjoner i drifta vår.

Tirsdag morgen dro jeg tidlig til Oslo for å delta på LVK-konferansen som ble avsluttet til lunsj  på onsdag. Der var mellom 20 og 30 personer samlet for å se på fremtidig arbeid til det beste for vasskraftkommunene. En av de viktigste sakene nå er å få fjernet makstaket for eiendomsskatt. I møtet fikk vi en gjennomgang av hva som er gjort så langt i denne saken, og vi drøftet hvordan vi skal legge opp arbeidet videre. Blant annet skal det være regionmøter om dette temaet etter jul. 
I LVK-sammenheng er det mange ordførere med i styrende organer, og derfor har vi også utenom programmet felles utfordringer på mange områder. Jeg synes at det i slike sammenhenger er verdigfullt å kunne høste  erfaringer av andre.
Mens jeg var i Oslo ble jeg oppringt av redaktøren i Selbyggen som ønsket en kommentar på henvendelsen vi har fått om vindkraft, og jeg fikk også en forespørsel om bildetaking tidlig torsdag morgen. Torsdag er en enormt travel dag, men siden lokalavisen ikke møtte opp som avtalt da jeg fikk overlevert underskriftene fra foreldrene ved Innbygda barnehage, lovte jeg  å avsette noen minutter torsdag morgen.

Torsdag kommer Miljøverndepartementet på befaring, og formannskapet skal lage innstilling på budsjett og økonomiplan før endelig behandling i kommunestyret den 13. desember. Dette  er den viktigste saken i vi behandler løpet av året, siden den legger grunnlaget for drifta vår i kommende år og også i planperioden.

 
 
 
 
 

 

Legg igjen en kommentar

