Kontordager og innsamlingsaksjon.

Det har vært høsferie i skolene i Selbu siste  uke, noe som førte til at det ikke var så mange møter. En dag tok jeg fri fra kontoret, men var selvsagt å treffe om noen ønsket kontakt med meg.

Torsdag startet med samtaler med ansatte om kultur, forvaltningsrevisjonsprosjekt og deltakelse på rovdyrmøte. Vi har et interkommunalt jaktlag, og medlemmer derfra var oppfordret til å delta på en konferanse på Hamar. De har fått dekket konferanse og opphold, men ikke reise. Spørsmålet var da om kommunen skal dekke dette. I utgangspunktet er min holdning at staten skal ta alle kostnader med den rovdyrforvaltninga de har vedtatt, men dette er ikke så store summer at de som reiser skal bli skadelidende. De bør i alle fall ikke ha utlegg på at de bidrar i dette viktige arbeidet. Jeg lovte at vi skulle prøve å løse dette på en eller annen måte, men lokalpolitisk vil vi ikke  fire på prinsippet om at dette er et statlig ansvar.
Jeg har i lengre tid vært medlem av nettstedet MittArbeiderparti der vi kan diskutere og legge ut innlegg om saker vi er opptatt av. Denne hjemmesiden min  er linket om mot siden min på Arbeiderpartiets nettsted, men torsdag tok jeg meg tid til å legge inn et  innlegg direkte på MittArbeiderparti om mine innspill til debatten om kommunesammenslåing.
Før lunsj tok jeg kontakt med etatsjef for sektor bygdautvikling for å formidle innspill jeg har fått fra innbyggere, og for å etterspørre framdrift i saker. Mens jeg var der, hadde jeg fått besøk på kontoret av en som for mange år siden var aktiv i kommunepolitikken. Det setter jeg stor pris på, og jeg fikk nyttige innspill på ulike ting vi i kommunen har ansvar for. Vi ønsker nå ideer om hvordan vi bør utvikle Årsøya og tilgrensende områder, og et bidrag i den sammenheng ble også presentert. Det viser seg at det har vært planer for campingplass med tilhørende fasiliteter allerede i siste halvdel av 70-tallet. Om dette er aktuelt i dag, vet jeg ikke, men skal vi utvikle området, er alle innspill nyttige.
Dagen var relativt rolig, så jeg fikk ryddet litt på kontoret, før jeg fikk en lengre samtale med økonomisjefen. Administrasjonen jobber nå «på spreng» med budsjett for 2011, og det er betryggende å høre at de  er godt i gang med å få en bedre økonomiforståelse i alle deler av organisasjonen. Dette er et omfattende arbeid som det også er satt fokus på tidligere, men jeg har ikke fulgt med i prosessen på samme måte i foregående år. Nå er jeg informert om hvordan det arbeides systematisk med å få gode rutiner.
Jeg har i lengre tid bistått Selbu I.L. handball i oppfølging av deres henvendelse til Sør-Trøndelag fylkeskommune om å inngå en partnerskapsavtale, siden vi er kjent med at Byåsen Handball har en slik avtale. Jeg vet at min «fylkespolitiske» kontakt på denne saken har tatt med seg fakta om klubben, som han fikk presentert ved et besøk i Selbu våren 2010, men vi har ikke mottatt endelig svar på vår henvendelse.  Nord-Trøndelag fylkeskommune har avtale med Levanger, og Hedmark fylkeskommune har avtale med Storhamar, og siden Sør-Trøndelag har avtale med Byåsen, skulle det være både rett og rimelig at det samme følges opp overfor Selbu I.L. handball. Dette sendte jeg en purring på til sentrale politikere i fylkeskommunen, og jeg håper de kan sørge for den likebehandlingen som vi ber om.

Fredag hadde jeg på forhånd satt av til hjemmekontor, siden det var skolefri og ingen avtalte møter. I løpet av dagen fikk jeg flere telefoner om endring av møtetidspunkt for et Blilystmøte som var avtalt til kommende mandag. Det viste seg at ikke alle i arbeidsutvalget hadde registret dette, og dermed startet forsøket på å finne ny dato. Resultatet ble at møtet ble avtalt til en dag jeg er forhindret fra å møte, men når det må avholdes før fredag den 5.november med mange travle deltakere, sier det seg sjøl at det ikke  passer for alle. Dette møtet skulle jeg gjerne ha deltatt i, men jeg har avtalt med leder i arbeidsutvalget at jeg vil sende over det jeg vil skal drøftes. Alle ordførerne i Blilystkommunene skal snart treffes til Samarbeidslystmøte, og da vil jeg også ta opp saken jeg nå sender over. I forrige møte ba vi om en redegjørelse for finansiering og organisering av prosjektet «Næring i og i tilknytning til verna områder». Blilyst finansierer en hel stilling til dette prosjektet, og flere enn medlemskommunene er berørt av det. I tillegg er det lokalt tilknyttede prosjekter som for eksempel det vi deltar i om Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Så langt har vi fått skjønnsmidler fra fylkesmannen , men uteblir det, ønsker jeg å få en debatt på om prosjektet skal videreføres som Blilyst-prosjekt. Dette prosjektet har bestått i flere år, og skal det bli mer permanent, må andre ta over finansieringen. Blilyst blir ikke det vi ønsker dersom store deler av midlene er bundet opp. Departementet har lovt milder til  forvaltning av vernede områder dersom det er ønskelig med lokal forvaltning, og dette må sees i sammenheng med det pågående Blilystprosjektet.
Fredag kveld gikk jeg igjennom epost som var kommet inn i løpet av dagen for  å se om det var noe det hastet med. Både torsdag kveld og fredag hadde jeg samtaler med ansvarlig ansatt i kommunen om leieforhold i et kommunalt bygg. Det er nyetalerer som vil leie lokaler, og det håper og tror jeg vil ordne seg med et møte over helga.

Lørdag var det håndballkamp i Selbuhallen. Selbu sitt elitelag spilte kvartfinale i NM mot Våg Vipers. Første omgang var relativt bra sett fra Selbu sin side, men i andre omgang ble de overkjørt, så NM-spillet er over for i år. Det er mange unge spillere i stallen til Selbu i år, og jeg har god tro på at de vil komme sterkere tilbake i framtidige seriekamper. Jeg gleder meg i alle fall til mye god underholdning i Selbuhallen.

Årets innsamlingsaksjon til Flyktningehjelpen ble arrangert på søndag. I år som mange år tidligere deltok jeg i innsamlingen, denne gangen som sjåfør. Jeg var med i egen krets, og der var det Selbu Sanitetsforening som var ansvarlig, og som stilte med bøssebærere. I de andre kretsene i Selbu stilte andre frivillige organisasjoner opp, og det er alltid spennende å se hvor mye vi klarer å samle inn til det enkelte års formål.  Flere steder var det låste dører, noe som nok skyldes at det er siste dag i høstferien. De som ikke fikk anledning til å gi i bøssa, har muligheten til å gi på mange andre måter, så om vi får summen som var i bøssene, gir ikke det  oss det endelige tallet for egen kommune.

Kommende uke ser ikke ut til å bli så travel, men med et par seminardager borte fra kontoret,  blir det alltid litt kveldsarbeid. I tillegg vil vi få rådmannens forslag til budsjett, og det må jeg bruke tid på å sette meg inn i. Vi har bedt om en innsparing siden vi ikke på sikt kan bruke mer enn det vi har av inntekter det enkelte år, og da medfører det at vi må se på mer rasjonelle måter å bruke tilgjengelige midler på.

Legg igjen en kommentar

