Ferien er over.

Ei fantastisk fin ferieuke på Kreta  er over, og  jeg åpnet ikke en eneste epost i løpet av ferieuka mi. Så lenge jeg kan legge inn svarmelding om at jeg er fraværende til alle som sender post, velger jeg i blant å koble helt av fra ordførerjobben. 

Fredag hadde jeg, før jeg dro på ferie, avsatt til hjemmekontor. Allerede ved hjemkomsten torsdag kveld startet jeg med å se på over 80 eposter som var kommet inn mens jeg var borte. Fredag morgen fortsatte jeg med åpning av post og besvarte noen jeg mente hastet å gi tilbakemelding på. Før jeg dro til rådhuset ved lunsjtider, forberedte jeg innlegget jeg skulle ha ved åpninga av den internasjonale eldredagen ved Selbu Eldresenter på ettermiddagen. På rådhuset fikk jeg besøk av varaordfører som har vikariert mens jeg var borte. Som vanlig fikk jeg oppdaterte tilbakemeldinger på saker han var kontaktet om, og som han hadde etterspurt. Han  ivaretar alltid oppgavene som følger med jobben godt, og vi har et fantastisk godt samarbeid.
Etter å ha attestert fakturaer, gått igjennom mer post og gitt tilbakemelding på et utkast til søknad om å bli årets kulturkommune, sendte jeg en henvendelse til Helse og Sosialsjefen om tilbud ved Vista Mar. Vi har fattet vedtak om at de tjenester våre brukere har fått innvilget heime, skal dekkes av kommunen ved opphold på Vista Mar. Trondheim kommune har endret driftsform siden en fra Selbu benyttet seg av tilbudet, og jeg ba nå om at vi fra kommunens side må finne ut hva vi kan tilby de som  ønsker å benytte tilbudet.
På ettermiddagen var jeg bedt om å ønske velkommen til en tilstelning i forbindelse med den internasjonale eldredagen. Arrangementet er et samarbeid mellom kommunen, pensjonistforeninga og eldrerådet, og salen på eldresenteret var fullsatt. I tillegg til mitt velkomstinnlegg hadde leder i pensjonistforeninga ordet og redegjorde litt om sentrale politiske saker og om virksomheten i Selbu. Ut over kvelden var det sang av Neatrall, allsang, bevertning og musikk av Selbu felebyggerlag. Noen benyttet også anledningen til å ta en svingom. Pensjonistene ønsker en utbygging av senteret, og det er ikke tvil om at det er behov for det. Alle arrangementer ved eldresenteret i regi av flere frivillige organisasjoner bidrar til en trivsel som jeg påstår sparer helsevesenet for stor penger. Politisk har vi bevilget penger til utvidelse ved å fjerne en innvendig vegg, men vi har nå fått bekreftet at dette blir en kostbar affære. Derfor må vi på nytt vurdere om det er mulig å bygge ut. Dette blir tatt opp ved behandlinga av budsjett og økonomiplan.
Søndag kveld var det handballkamp i Selbuhallen. «Selbudrekin» møtte Tertnes som var mye raskere og hadde langt mere rutine enn hjemmelaget. Derfor ble det på nytt et ganske stort tap. Uansett ser jeg fra kamp til kamp at det unge selbulaget blir bedre og bedre, og jeg har god tro på at de vil klare seg i kamper mot lag som ligger på den nedre halvdelen av tabellen. Håper snart de lykkes med å vinne en kamp. Det tror jeg vil ha alt å si for sjøltilliten til så unge spillere.
Også i løpet av helga har jeg åpnet eposter, snakket med medpolitikere både i kommunene og fylkeskommunen. Sør-Trøndelag fylkeskommune skal nå rullere fylkesveiplanen, og jeg har heldigvis en god kollega der som gir meg melding om hva som er på gang. En av fylkesvegene i Selbu var i utgangspunktet prioritert for opprusting i 2010 –  2011. I siste runde i behandlinga  høsten 2009,  ble den flyttet til 2012 – 2013.  Søndag kveld tok jeg en telefon til en partifelle for å forsøke å få den inn i 2011 – 2012, men fikk så langt ingen lovnad. Jeg vet de gjør sitt beste for å prioritere midlene  dit de trengs best, og når det gjelder vegmidler, er det mange om benet. Det vet jeg fra mine 3 perioder  i fylkespolitikken, men jeg vet også at en ikke kan la være å prøve å påvirke resultatet.

Kommende uke er ei spennende uke med framlegg av statsbudsjettet på tirsdag. Håper kommuneøkonomien ikke blir forverret. Det er vanskelig nok å få statlige lovnader omsatt til lokale handlinger med de rammene vi har. Når sentrale politikere lover sykehjemsplasser, flere timer i grunnskolen og nye barnehageplasser, må de også sørge for å gi oss rammevilkår som gjør at vi kan innfri forventningene. Det er vi som er direkte i kontakt med de som skal ha tjenestene, som må stå til rette for at løftene ikke følges opp.

Legg igjen en kommentar

