Styrekurs, partimøter og kontorarbeid.

I siste del av uken har det vært regn og kaldere dager. Snøen har ligget i fjelltoppene, og det er bare å innse at vi snart kan få vinter. Siden det fremdeles er grønt løv på de fleste trærne, håper jeg ennå på noen fine høstdager.

Styrekurset i Trønderenergi som startet på onsdag, ble videreført torsdag. Derfor dro jeg tidlig til Quality på Heimdal for å fortsette opplæring sammen med ledere og styremedlemmer i  selskapet. Vi startet dagen med strategisk analyse og strategisk beslutning. Etter innledninger ble vi delt i grupper slik at vi kunne relatere teorien til egen bedrift. Balansert målstyring fikk vi også en innføring i, før  vi fikk presentert teorier om styreevalueringer og mer om styrets rolle fra å være beslutningsgruppe til å være et utviklingsorientert team. Siste dag i styrekurset skal avvikles på mandag, men da må jeg være til stede i Selbu for å delta på beredskapsmøte. Kurset har vært nyttig, men det kunne med fordel ha vært mer gruppearbeid for å få konkretisert stoffet vi gjennomgikk.
Fra Heimdal kjørte jeg direkte til Selbu rådhus der det var styremøte i Selbu Arbeiderparti. Jeg er ikke medlem i styret, men har møte og talerett. Det var flere saker som skulle behandles, men mest tid ble brukt på å drøfte nominasjon  og finne forslag på kandidater til nominasjonskomitè. Vi snakket også om hvordan vi skulle organisere arbeidet med valgprogram for neste kommunevalgperiode. Etter styremøtet var det medlemsmøte på Bjørkhov. Det var ikke mange fremmøtte, men vi fikk valgt nominasjonskomitè og bestemt oss for å sende inn forslag til endringer på fylketingslista. Leder vil ta kontakt med regionansvarlig for å prøve å samordne innspill. Ellers snakket vi om ulike aktuelle saker, og bestemte oss for hvordan vi i grove trekk vil legge  opp arbeidet med valgprogrammet.

Fredag hadde jeg avtalt en uformell prat med en næringslivsleder. Det er nyttig å få innspill fra noen som ikke er i  det politiske miljøet, og som ser på oss «fra utsiden».  Jeg syntes det ble en grei samtale med innspill som jeg tar med meg videre i det politiske arbeidet.
I løpet av dagen hadde jeg et kort møte med en tillitsvalgt, og noen samtaler med rådmannen om ulike saker han jobber med og om saker som lå i min postkasse og i saksbehandlingssystemet. Mange eposter var uåpnet siden jeg har vært borte en dag uten å se i postkassen. Blant annet  en invitasjon til næringsseminar fra Selbu Næringsforum som ble videreformidlet til kommunestyrets medlemmer. Jeg kan dessverre ikke delta siden jeg er bortreist på ferie når dette avvikles.
Sakspapirer til kommende ukes formannskap og planutvalg ble godkjent før sekretæren sendte dette ut til utvalgsmedlemmene. To av hovedutvalgene skal ha møter i kommende uke, så jeg gikk raskt igjennom sakene som skal behandles der. Rapport for 2. tertial står på saklista, og for begge disse ser det ut til at budsjettdisiplinen er bra.
Varaordfører kom innom en tur, for jeg hadde sendt invitasjon til han på møter jeg håper vi kan være til stede på selv om jeg sjøl ikke har anledning. Flere invitasjoner kom inn i løpet av dagen, men utfordringene med at flere og flere ting skal få plass i en fra før travel hverdag,  blir bare større og større. Med ferier, elgjakt og annet som hensyntas når møter og konferanser skal avholdes, blir et stadig økende behov for informasjon vanskelig å få tilfredsstilt. En skulle tro at dagens elektroniske verden kanskje ville overflødiggjøre en del møter, men slik er det i alle fall ennå ikke i kommunal sektor. Å  ha fysiske møter  er tross alt den beste måten å utveksle erfaringer på, og det er kanskje noe av det viktigste når en treffer kolleger på ulike samlinger.
Helt på slutten av dagen startet jeg med å forberede en innledning til et møte i Værnesregionen. Med så mange dager som er fullt belagt med ulike oppgaver, sendte jeg en epost til daglig leder med spørsmål om han kan lage et utkast til meg. Jeg har klart for meg hva det skal inneholde, så jeg vil pusse litt på foilene når jeg får dem.

Etter ei helg med tid til å besøke barnebarn og andre slektninger,  går jeg nå inn i ei uke som munner ut i ferie. De første dagene er imidlertid timeplanen fullt belagt, og som vanlig kommer  nok også noe uforutsett inn på agendaen.

Legg igjen en kommentar

