Fine høstdager.

Det har vært noen fine høstdager både før helga og i helga, og når jeg i tillegg har tid til å kose meg ute sammen med barnebarn, fylles batteriene til nye oppgaver i dagene som kommer.

Torsdag morgen kjørte jeg til Støren for å delta i arbeidsutvalgsmøte for Blilyst. Vi er tre ordførere fra medlemskommunene som sitter i utvalget sammen med varaordfører i fylkeskommunen. Det var flere saker vi måtte drøfte før «Samarbeidslyst» skal avvikle møte i november. Blant annet gikk vi på nytt igjennom bestillingen for 2011, og ble enige om at administrasjonen skal bearbeide og konkretisere denne fram mot nytt arbeidsutvalgsmøte i oktober. De fikk også i oppgave å se på organiseringa av et av delprosjektene, næring i verneområder, som går over flere år. Ellers gjennomgikk vi bemanningsplan som naturlig nok må endres når noen kommuner trekker seg ut av samarbeidet, og vi fikk status på ansettelsesprosessen av ny daglig leder.
Etter møtet på Støren, kjørte jeg til Selbu for å lede møte i politiråd som vi har sammen med Tydal kommune og lensmann i Selbu  & Tydal. Der gjennomgikk vi agendaen for et felles beredskapsmøte som skal arrangeres den 20. september, og vi bestemte oss for at ordførerne i begge kommunene skulle delta sammen med lensmannen på et kurs om alkohollovgivning og skjenkekontroll. Det er helsedirektoratet som inviterer til en samling i Trondheim, og vi fant det nyttig å delta.
Som vanlig i slike møter gir lensmannen oss en rapport om situasjonen i distriktet. Han var fornøyd med situasjonen så langt i år, og sa at det var mindre bruk av narkotika i kommunene nå enn tidligere. En periode fikk vi stadig bekymringsmeldinger om fare for at unge ble rekruttert inn i eksisterende miljø, så vi får håpe dagens situasjon blir vedvarende. Det er mange trafikkontroller i dalføret, men vi får ofte meldinger om stygg  kjøring særlig i Selbu sentrum. Dette er noe både kommune og lensmann vet om, og sammen vurderes ulike tiltak for å komme dette til livs. SLT-koordinatoren i Selbu er sekretær for politirådet, og hun ønsker tettere samarbeid med politiet. Med bakgrunn i opplysninger jeg fikk på SLT-seminaret som jeg var på sammen med koordinatoren, la jeg fram et forslag om at Tydal også kan vurdere å bli SLT-kommune. Siden vi har felles politiråd, kan medlemmene i politrådet bli styringsgruppe for SLT-arbeidet. Tydal er med i MOT, og det skal også Selbu vurdere i neste møte i styringsgruppa for SLT. Alt dette arbeidet kan samordnes, og rådmennene i begge  kommuner vil med det første drøfte hvordan dette best kan ivaretas for hele dalføret. Det er de samme ungdomsmiljøene vi arbeider med, og derfor kan både de som får tjenestene og de som jobber med forbygging, dra nytte av at vi jobber sammen.
Ordfører i Tydal hadde med seg et brev som vi sammen sendte til Helse Midt-Norge i forbindelse med forslaget om å si opp avtalen med DPS-Stjørdal for brukere fra våre kommuner. Dette har vi hatt flere møter på, og flere fagpersoner har vært i kontakt med beslutningstakere for å forsøke å beholde tilknytninga til Stjørdal. Sekretariatet vårt sendte uttalelsen på fredag, og når denne kommer i saksbehandlingssystemet vårt, vil jeg sende den direkte til de jeg kjenner i styret for Helse Midt-Norge.
Etter dette møtet kom rådmann innom kontoret for en prat før jeg fikk tid til å gjennomgå epost.  Det var kommet ekstra mange eposter med invitasjon til møter jeg kan delta i , men også noen som kolliderer med andre møter for egen del. Dersom jeg er forhindret fra å møte, og jeg mener det har betydning for Selbu at vi deltar, sender jeg invitasjonen videre til varaordfører.
Det er mange konferanser innenfor de fleste  av fagområdene som kommunen driver med, og de aller fleste går i «papirkurven». Selvsagt er både nettverksbygging og kunnskap viktig, men det daglige arbeidet i egen organisasjon må også ivaretas.
Etter at jeg kom heim, gikk jeg  igjennom flere eposter, og prøvde før det ble alt for sent, å komme noenlunde ajour.

Fredag hadde jeg avsatt til hjemmekontor. Det var noen få som ringte meg på telefon, men jeg fikk tid til å ta en tur  ut i det fine været. På kveldstid åpnet jeg eposter for  å se om det var noe som hastet. De som sender meg epost når jeg er borte fra kontoret, får melding om at de kan nå meg på telefon. På denne måten skulle det ikke være noen som  forventer et raskt svar uten å kontakte meg på mobilen.

I løpet av helga leste jeg dokumnetene til kommunestyremøtet på mandag. Det er ikke så mange saker, og jeg har vært med på behandling av sakene i formannskapet. Allikevel føler jeg at det er nødvendig å «repetere» før kommunestyremøtet.
Søndag kveld spilte Selbudrekin sin første seriekamp denne sesongen i Selbuhallen. Det var Larvik som gjestet Selbu, og resultatet ble nok som forventet. Det ble en overlegen seier til Larvik som er det suverent beste laget i serien, men i første omgang klarte faktisk Selbu å henge med. I andre omgang ble «drekin» helt overkjørt, men jeg håper og tror at de også i år kan kjempe jevnt med flere lag i øverste divisjon.

Kommende uke er det møter både på dagtid og kveldstid, og det skal være medlemsmøte i Selbu Ap. Da skal det velges nominasjonskomite, så om ikke alt for lenge, blir det avgjort hvem som stiller til valg for neste periode.

Legg igjen en kommentar

