TV-aksjon, kontorarbeid og grendakveld.

Ukens siste dager har ikke vært så hektiske som vanlig, men det er alltid noe å ta tak i. Mange dager er opptatt med møter i tiden som kommer, og da er det greit  å kunne forberede noe som også ligger litt langt frem i tid.

I posthylla mi lå det torsdag morgen saksdokumenter til formannskap og planutvalg kommende tirsdag. Jeg gikk igjennom disse og stilte spørsmål til administrasjonen i tilknytning til noen av sakene. Heldigvis får vi nå satt i gang reguleringsplanarbeid på boligområder i sentrum. Sak om igangsetting kommer i tirsdagens møte.
Sakliste til kommunestyremøtet den 13. september ble godkjent før dokumenter sendes ut til representantene. Alle innstillingene blir ikke med ved første utsendelse, siden noen av sakene skal behandles i formannskapet først.
Også sakspapirer til mandagens landsstyremøte i LVK var kommet, og jeg satte meg inn i de sakene i tillegg til at jeg forberedte meg på å si noe om hva som rører seg i medlemskommuner i mitt fylke. Dessverre er det vanskelig å få tilbakemeldinger på forespørsler jeg sender ut, men noen få tar kontakt, slik at jeg vet hva som etterspørres.
Hovedutvalg for bygdautvikling hadde møte på tirsdag, og leder i utvalget kom innom for å fortelle litt om vedtak som var gjort i noen av sakene.
Som vanlig når jeg har vært borte et par dager, er det mange eposter som ikke er åpnet. Slik var det også denne gangen, og disse ble lest, og noen ble besvart så langt det lot seg gjøre.
Etter lunsj hadde jeg innkalt til møte i den kommunevalgte komiteen for TV-aksjonen. Der diskuterte vi først og fremst hvordan vi skal få nok folk som bøssebærere og sjåfører. Dette er første året vi har med leder i frivilligsentralen, og han hadde gode ideer til hvordan vi kan få noen til å ta ansvar. Vi prøver nå å få humanitære organisasjoner til å ta ansvar for hver sin krets. I min tid som ordfører, har idrettslaga hatt et år, ungdomslag og 4H et år og damene i kommunestyret siste år. På denne måten blir det ikke de samme som må stille opp hver gang. Frivilligsentralen skal sammen med en ansvarlig i sentraladministasjonen sende ut henvendelser til aktuelle organisasjoner, og da får vi håpe at alle stiller opp.

Fredag var det heller ingen møter på timeplanen. Jeg startet dagen med en tur innom Peder Morset folkehøgskole for  å attestere en regning. Der traff jeg nytilsatt rektor og inspektør, og vi snakket litt sammen om de siste dagers mediaoppslag om Vista  Mar.
Da jeg kom til kontoret i rådhuset, kom rådmannen innom kontoret. Han hadde også ledig tid til en samtale, så vi informerte hverandre litt om konferanser vi hadde vært på de to siste dagene. Han hadde vært på Røros sammen med varaordfører på dialogkonferanse arrangert av fylkesmannen. Varaordfører kom innom senere på dagen, og begge bekreftet at det hadde vært en interessant og nyttig konferanse. Det er greit å ha god tid i blant, og sammen med varaordfører diskuterte jeg flere aktuelle saker. Selv om vi på papiret står langt fra hverandre politisk, har vi i hele perioden hatt et veldig godt samarbeid. Vi er enige om at personkjemi har større betydning enn politisk ståsted på lokalt plan. Når en av oss representerer kommunen, er vi ikke partipolitikere, men valgte politikere fra Selbu.
Jeg hadde også besøk av eldrerådets leder som ønsket at jeg skulle åpne eldredagen som er i oktober. Det er i min siste ferieuke, men jeg er tilbake fra utenlandstur til den datoen, og derfor  lovte jeg å stille opp. Både pensjonistforeninga og eldrerådet i Selbu bidrar så mye til positiv aktivitet for kommunens eldre, så det skulle bare mangle om ikke jeg skulle bidra med noe tilbake.
Jeg skal åpne Tømra barnehage kommende onsdag, og derfor forberedte jeg en åpningstale til dette arrangementet. Bygget og uteområdet ser fantastisk fint ut, og siden det er åpen invitasjon til alle, håper jeg at mange tar turen dit.
I september er det invitert til beredskapsrådsmøte, og jeg skal da ønske velkommen. Dette er et fellesmøte med Tydal kommune, og alle som vi mener har roller i beredskapssammenheng, er invitert til møtet. Jeg startet også forberedelser til den samlingen, og diskuterte med saksbehandler hva det er viktig å si noe om i starten av ei slik samling.
Møter om ulike forhold i tilknytning til stedlig nærinsliv ble avtalt, og noen kom  i denne sammenheng innom kontoret for å ha en samtale. Jeg avtalte også møte med Mental Helse i Selbu og Tydal som på oppfordring fra brukergruppa i Psykisk Helsevern v/ St Olavs Hospital, har invitert divisjonsjef Liv Sjøvoll til et møte i Selbu. Fra Tydal fikk jeg et utkast til en politisk uttalelse i denne saken som vi vil sende til styremedlemmene i Helse Midt-Norge. Jeg har allerede sendt over kopi av uttalelsen fra fagpersoner i administrasjonen til de jeg kjenner i styret, og noen av dem har i alle fall bekreftet at de vil se nærmere på saken når den skal behandles.
Fredag kveld var jeg til stede  på nytt et grendaarrangement  på Granby Gård. Det er lokalhistoriker og «kulturell altmuligmann» Bjarne Aftret som har tatt initiativ til dette, og han står også ansvarlig  for disse kveldene. Denne gangen var det Øverbygda som ble presentert i historiske tilbakeblikk gjennom tekst og toner. Kvernsteinshistoria, jernutvinning og kobberdrifta var tema, i tillegg til seterdrift, skole, utvandring til Amerika, religiøse sider og musikk og sang i kretsen. Bjarne hadde fått med seg mange dyktige aktører som fortalte, leste, sang og spilte. I låven på Granby Gård var det samlet godt over 100 personer som fikk en minnerik forestilling. Jeg synes det er spesielt interessant å høre på folk som sjøl har opplevd for eksempel seterdrift slik det var for 70 – 80 år siden. Det blir en egen innlevelse i  fortellingene når noe er sjølopplevd. Måten ei eldre dame så levende fortalte om sine minner  på, gjorde at jeg  faktisk kunne se for meg livet på setra. Takk til Bjarne som bidrar til at historia fra bygda vår blir tatt vare på, og takk til alle aktører som sammen med Bjarne formidlet deler av det han har samlet,  til oss som var til stede.

Etter ei fin helg med fint høstvær og tid til avslapping og samvær med familie og venner, starter jeg mandagen  med tur til Oslo. Flere møter følger i de neste dagene, så det blir som vanlig ei nokså travel uke.

Legg igjen en kommentar

