Grilldag, styremøte og BlueGrass.

Ukas siste dager har vært travle, men trivelige. Jeg trives med å omgås folk, og spesielt folk som er i godt humør, og det var tilfelle både på torsdagens grillfest og på BlueGrass-festivalen.

Torsdag var bygdas pensjonister  invitert til grillfest. Før jeg gikk ut for å bistå med matlaging og servering, gikk jeg som vanlig igjennom post og saker. To ansatte kom innom med utkast til brev fra psykiatritjenesten i Selbu og Tydal til Helse Midt i forbindelse med forslag om å si opp avtalen med DPS- Stjørdal. De hadde hatt møte med St.Olav på onsdag, og brevet var greit formulert med de argumenter vi mener å legge fram for å få beholde tilbudet til våre pasienter på Stjørdal. Jeg tok kontakt med varaordfører i Tydal, som har deltatt i møter om denne saken, og begge kommunene skal sammen lage en politisk uttalelse. Jeg vil i tillegg sende det brevet som går fra fagpersonene våre til medlemmer i styret i Helse Midt som jeg kjenner. Håper for brukerne våre at vi når fram med våre argumenter, selv om saken heldigvis ikke får så store konsekvenser  som vi i utgangspunktet trodde. Uansett er det uheldig dersom vi ikke får døgnplasser på samme sted som de polikliniske tjenestene tilbys. Skjer det, må brukerne bytte fagpersonell, og det sier seg selv at dette er en meget uheldig løsning for de som trenger hjelp.St. Olav beklaget at vi ikke hadde fått uttale oss før saken kom i media, og det skulle bare mangle. Det bør ikke gjenta seg, siden det kan føre til feilinformasjon og unødvendig engstelse.
Jeg hadde samtale med rådmann og andre ansatte, i tillegg til at en medpolitiker kom innom. Protokoller for formannskap og planutvalg fra tirsdag ble gjennomgått slik at de kunne legges ut.
Grilldagen som er et samarbeid mellom kommunen, pensjonist- foreninga og eldrerådet, ble like vellykket i år som tidligere. I alt var det ca. 170 personer som fikk grillmat inne på eldresenteret og ute på plenen mellom rådhuset og eldresenter. Kommunestyremedlemmer, styremedlemmer i pensjonistforeninga og medlemmer i eldrerådet stilte opp med grilling og servering. Rådmannen og to pensjonister underholdt med trekkspillmusikk , og det var allsang. Trivelig var det for meg å kunne snakke med folk jeg ikke treffer så ofte. Kanskje kan et slikt treff føre til at terskelen blir lavere for de som har saker de ønsker å drøfte med meg ellers. Det håper jeg, for det er ingen tvil om at vi politikere trenger innspill fra de som virkelig føler utfordringene på kroppen. Værgudene var med oss, men vi fikk ei regnskur på slutten av arrangementet. Da var all matservering over, og de fleste gikk inn på eldresenteret der underholdninga fortsatte med sang og trekkspillmusikk.
Deltakerne i kvernsteinsnettverksmøtet hadde vært på hotellet på torsdag. Det var representanter der fra kommunen, og jeg hadde for lenge siden satt av dagen til grilldag, så jeg valgte å være der. Jeg sluttet meg til nettverkssamlinga på ettermiddagen, og var sammen med dem på en båttur til Norsk Radiomuseum. Der fikk vi etter en fin reise med Jøvra, servert middag og vi fikk som vanlig en interessant omvisning. Også i år har det vært opp imot 10.000 besøkende der ute, og det er bare å «ta av seg hatten» for det som Jan Erik Steen og hans familie har fått til i Sjøbygda. Stedet er vel verdt et besøk hvert år, siden de stadig får inn nye attraksjoner i museet. Fredag gikk  deltakerne i nettverket  tur for å se på brudd i «Nerfele». Det hadde det utvilsomt vært interessant å være med på, men det sto andre møter på timeplanen. Varaordfører stilte opp på turen, som jeg har fått tilbakemelding om var interessant og trivelig.  Selv om jeg gjerne skulle ha deltatt på større deler av denne samlingen, var det  uansett trivelig bli kjent  med folk fra de andre medlemskommunene i nettverket.

Fredag morgen var det styremøte i Trønderenergi i Trondheim. På saklista sto flere informasjonssaker, og halvårsrapporten for konsernet var en av vedtakssakene. Resultatet ligger under fjorårets pr. 30.juni , og vi fikk i møtet forklaringer på noen av årsakene til det.
I oktober skal alle kommunestyremedlemmene i Værnesregionen inviteres til informasjon og diskusjon om framtidig styringsstruktur for samarbeidet. Etter styremøtet på fredag møtte jeg, som leder i regionrådet i Værnesregionen, daglig leder og en innleid person som skal lede oss igjennom  fellesmøtet. Vi satte sammen opp en agenda for dagen, og daglig leder vil ta kontakt med de innlederne som ennå ikke er kontaktet. Hovedinnlederne er allerede klare, og jeg håper at flest mulig vil delta. Spørsmålet om hvordan en kan ta vare på demokratiet med et interkommunalt forpliktende samarbeid, er utfordrende, og det er derfor viktig at alle har de samme grunnlagskunnskapene når vi skal diskutere oss frem til hvordan dette skal ivaretas i framtida. 
Fredag ettermiddag åpnet jeg  eposter, svarte  på noen og forberedte meg til åpninga av Gammelelva Bluesfestival med VM i rundballerulling.

Gammelelva Bluesfestival ble arrangert for andre gang i år, og lørdag formiddag var det jeg som hadde fått oppgaven med å åpne festivalen. Dette skulle ikke skje ved bare å si «herved åpnet!». Det var forventet at det skulle være litt show. Derfor lånte jeg klær og sko av Selbu teaterforum, fikk på meg en gammeldags kjole og et tørkle, og ble trillet inn på arenaen i melkvogn av «kall’n». Jeg måtte selvsagt si noe, og han som fraktet meg inn, ble i alle fall behørig småmobbet fra scena. Det er greit å lage litt moro når en har tid til å forberede seg. Jeg var også leder i juryen under VM i rundballerulling. I alt 9 herrelag og 4 damelag stilte til  start, og både deltagere, speaker og andre kommentatorer bidro til at dette ble en se- og høreverdig konkurranse. Det var ikke så mange tilskuere som i fjor, men de som var der, fikk valuta for pengene. Jeg valgte å dra hjem før festen startet lørdag kveld, men det var mange flinke musikere som skulle i aksjon, så jeg håper publikum møtte opp. Synd at regnbyger la litt demper på publikumsoppslutninga.

I kommende uke skal jeg delta i SLT– konferanse (samordning av lokale tiltak)  i Stavanger sammen med koordinatoren for dette arbeidet i kommunen. Jeg ser fram til innleggene og til å treffe andre som har erfaringer fra dette arbeidsområdet.

Legg igjen en kommentar

