Fortsatt sommertemperaturer.

Våren og forsommeren var kald og våt, og vi hadde nesten gitt opp håpet om å få fine sommerdager. Nå i det siste har vi virkelig hatt fint sommervær, og heldigvis glemmer vi fort, og vil nok  i ettertid si at vi har hatt en relativt fin sommer.

Mandag fikk jeg en samtale med etatsjef for sektor bygdautvikling om museumssaker og diverse annet. Ansvaret for mange saksområder ligger der, og derfor er det stadig vedtak og saker som kan etterspørres.
Før møtet i Oslo om makstak på eiendomsskatt for kraftverk, forberedte jeg meg ved å lese igjennom diverse dokumenter vi har fått tidligere. Siden jeg er landstyremedlem i LVK fra Sør-Trøndelag, har jeg sendt ut informasjon til alle medlemskommunene om revisjon av konsesjonsvilkår og andre aktuelle saker. Mandag fikk jeg i den forbindelse noen spørsmål fra Åfjord kommune, og jeg fant opplysninger i et LVK-nytt som jeg informerte dem om. LVK jobber for å få foretatt revisjoner samtidig som vannforvaltingsplanene utarbeides, men så langt ser det ut som om departementet ikke følger det vedtaket som ble gjort i Stortinget om å se dette i sammenheng.  
Siste uke i august skal den årlige grilldagen for pensjonister arrangeres, og jeg tok en telefonrunde for å sjekke at alt er i orden i forhold til bestillinger, mat og praktisk tilrettelegging.
I løpet av dagen fikk jeg høre at hovedtillitsvalgt i kommunen hadde blitt norgesmester i blodspor med  hund. Det var i år satt opp kongepokal, og med en norgesmester og kongepokalvinner i «staben», var det trivelig å kunne overrekke en blomster og gratulasjon fra kommunen. Godt jobbet ! Jeg vet at det ligger mye trening bak en slik prestasjon.
Etter en telefonsamtale med lensmann, ble vi enige om å delta på en samling om samarbeid om kontroll med salgs- og skjenkebevillinger. Det er Helsedirektoratet som inviterer, og vi setter dette opp som sak i neste møte i politirådet som vi har sammen med Tydal kommune.
På slutten av dagen hadde jeg møte om personalsak og et kort møte med en bedrift, før jeg avsluttet dagen med å «pusse» på den oppdaterte presentasjonen jeg laget før helga.

Tirsdag dro jeg tidlig til Oslo for å delta i et møte sammen med arbeiderpartiordførere fra hele landet.  Arbeiderpartiordførere i landsstyret for LVK hadde invitert til et møte om makstak på eiendomsskatt. Målet er å få fjernet dette taket, og fra partiledelsen var nestleder Helga Pedersen til stede sammen med representanter fra finanskomiteen og kommunalkomiteen. Vi fikk ingen lovnad fra noen av dem, men saken er i alle fall godt belyst. Fra sekretariatet ble det lagt fram tall  som viste at det vertskommunene sitter igjen med etter vannkraftutbygging, er en langt mindre andel i dag enn tidligere, og at staten har økt sine inntekter betraktelig. Flere kommuner vurderer nå å si nei til nye utbygginger dersom de ikke får mer igjen for å bidra med sine naturressurser. Håper vi når frem. Det er nødvendig for å kunne få bygd ut mer ren fornybar energi i form av vannkraft.
Etter at jeg kom heim, gikk jeg gjennom eposter, og svarte på noe. I løpet av dagen hadde en ansatt ved Helse og Sosialetaten fått svar på hva som skjer med psykiatritilbudet vårt ved DPS på Stjørdal. Jeg hadde  en samtale om dette med en politiker fra Tydal, og selv om det ser ut til at vi fortsatt kan velge Stjørdal for våre pasienter på grunn av det er fritt sykehusvalg, ba jeg  om at ansatte sender en uttalelse fra Selbu og Tydal til møtet som snart skal være i det regionale helseforetaket. Dersom vi hadde vi blitt informert om denne saken på et tidligere tidspunkt, hadde vi muligens unngått mye unødvendig uro slik vi har fått framstilt saken i dag.

Onsdag valgte jeg å ha hjemmekontor. Det gjør jeg en gang i blant når jeg har barnebarn på besøk, og det ikke er møter jeg må delta i. Selvsagt kan jeg da treffes på telefon, og det var også noen som ville snakke med meg denne dagen. Jeg startet med en samtale med etatsjef for bygdautvikling om skriv til departementet om revisjon av konsesjonsvilkår for Selbusjøen, om et skriv til Stortinget om rovdyr og diverse andre saker. Ellers gikk jeg som vanlig igjennom epost. Det er fint å ha webtilgang slik at jeg kan se om det er noe det haster med om jeg ikke er på kontoret hver dag.
Onsda var det første dag i den nye barnehagen på Tømra. Jeg snakket med noen som hadde vært der med barn, og de syntes det var kjempefint både ute og inne. Jeg gleder meg til å se hele området med bygninger ferdig, og til å delta på den offisielle åpninga en dag i september. 

Snart er ferien over også for de som skal starte på skolen. Jeg er sikker på at det denne helga er mange spente 6-åringer som skal starte sin skolegang på mandag. Vi har også i år vært heldige med å få godt kvalifiserte søkere til ledige stillinger i skolen, og sammen med de som har jobbet i flere år i skolen, vil de legge grunnlaget for et godt læringsmiljø til alle. Håper også at alle foreldre vil engasjere seg i skolehverdagen. Sammen med skolens ansatte har de en viktig jobb med å bidra til trygghet og trivsel for barna, og jeg er ikke i tvil om at trygghet ligge til grunn om en skal kunne lære noe.

Legg igjen en kommentar

