Fin helg med mange arrangementer!

Dette har vært ei fin helg  med stor aktivitet  i bygda. Jeg fikk ikke anledning til å delta på alt som har foregått, men været har vært bra, og det legger i hvert fall et godt grunnlag for vellykkede utearrangementer.

Torsdag startet jeg litt senere på kontoret enn vanlig, men hadde flere telefoner før jeg dro hjemmefra. Dette er helt greit siden jeg  i hvert fall alltid er tilgjengelig i normal arbeidstid, men også ut over det.
Jeg hadde blant annet en telefonsamtale med Tydal angående avtalen mellom DPS Stjørdal og St.Olav. Jeg fikk i starten av uken melding fra Adresseavisen om at denne sto i fare for å bli oppsagt. Tydal får også sine psykiatritjenester derfra, og ønsket at vi skulle prøve å forhindre at dette tilbudet legges ned. Torsdag tok jeg derfor kontakt med et styremedlem i St.Olavs hospital, og fredag fikk jeg tilbakemelding om at saken allerede var behandlet i styret i St.Olav. De hadde anbefalt den, men hadde sendt den til Helse Midt som har myndighet til å fatte endelig vedtak. Både Tydal og vi jobber med å få status i saken, og finne ut hvordan vi bør «angripe» den. Jeg har også hatt telefon fra en bruker, som har et sterkt ønske om at tilbudet på Stjørdal må opprettholdes. Vedkommende har tidligere blitt flyttet fra Leistad, som vi fra Selbu tidligere kunne bli henvist til, og til DPS Stjørdal. Jeg skjønner godt at det nettopp for denne gruppen pasienter føles både utrygt og frustrerende å måtte knytte seg til nye fagmiljøer og lokaler.
Fra LVK fikk jeg telefon med status på antall Ap-ordførere fra Sør-Trøndelag som kommer til å møte i Oslo kommende tirsdag. Jeg fikk sjekket status med de som ikke har gitt tilbakemelding så langt, og sendte dette til orientering til LVK sentralt.
Det var kommet en invitasjon til politiråd om deltakelse på et seminar om sjenkekontroller og samarbeid mellom politi og kommuner på dette området. Jeg diskuterte dette med vår saksbehandler og vil ta en telefon til lokalt lensmannskontor på mandag.
Fra saksbehandler på landbruk fikk jeg en oppdatering om rovdyrskader i inneværende sesong. Det er funnet kadaver, men det ser ut som om den bjørnen som har forårsaket disse skadene, ikke er i vårt område lenger. Det er sett bjørn i et annet område uten at vi har fått rapport om skader på beitedyr.
Nå kommer det inn invitasjoner til mange seminarer og møter, og dette innpasser jeg i kalenderen dersom det er noe som er aktuelt og nyttig for kommunen at jeg deltar i.
Torsdag kveld inviterte Selbu Næringsforum til sommermøte på Selbutunet golf og familepark. Nye eiere og drivere har tatt over og pusset opp lokalene som etter min mening har blitt fantastisk fine, og servering og underholdning falt også godt i smak. Litt over 20 personer hadde møtt fram for å høre på Oddbjørn Sandvik som presenterte jernproduksjon i Selbu både fra før og etter vår tidsregning. Ved hjelp av  bilder, slagg og jernmalm viste han steder hvor de hadde funnet rester etter jernvinneanlegg, fortalte hvordan de tidfestet funnene og hvilke slutninger de kunne trekke om bruk, salg, eksport og befolkning. Han har skrevet en bok om temaet, og det er nå planer om en dokumentarfilm. Det var interessant å lære litt om vår historie. Vi har hatt flere industriepoker i Selbu. I tillegg til jernproduksjon har vi hatt kobberverk og kvernstein, og selbustrikkinga må også nevnes i den forbindelse.
Torsdag kveld inviterte Young Sound til konsert i amfiet på Bell skole. Hørte på Nea Radio  at få hadde møtt opp der. Det er synd, for jeg har deltatt på flere tidligere opptredener med ungdommene, og det har alltid vært en flott opplevelse. Denne gangen hadde jeg meldt meg på sommermøtet og fikk dermed ikke anledning til å være i amfiet. Fredag morgen gikk noe av konserten på lokalradioen, og det er ikke tvil om at kvaliteten også i år var verdt et besøk.
DPS-saken ble på nytt gjennomgått etter at jeg fikk beskjed om at den var behandlet i styret. Jeg slo opp på saken, og er fremdeles ikke sikker på hva som kan bli sagt opp. Er det døgnplassene, eller er det også avtalen om polikliniske tjenester? I saken står det at de har vært i dialog med Malvik, og da er det uansett kritikkverdig at Selbu og Tydal ikke er kontaktet. Kommunelegen lovte i dag at de skulle pøve å få mer klarhet i hva dette betyr for våre pasienter innen mandag, og sammen med Tydal må vi sende en uttalelse til Helse Midt.
Fredag hadde jeg samtaler med flere i administrasjonen om diverse saker, og jeg lagde noen nye foiler til min powerpoint-presentasjon av Selbu. Jeg fikk med presentasjon av flere overnattingssteder, campingplasser og spisesteder. Det er et godt tegn at det skjer endringer som gjør at presentasjoner må oppdateres.
Fredag kveld var Henning Sommero på Radiomuseet i Sjøbygda, men dette måtte jeg stå over på grunn av at det denne fredagen var min tur til å hjelpe til på bilbingo i egen krets. Det har vært flere konserter på Radiomuseet, og jeg var i ferien min til stede på en konsert med Nilsen og Aalberg. Selv om det regnet under nesten hele forestillingen, bidro både det de fremførte og måten de dro publikum med på, til at det ble ei fin stund i amfiet i Sjøbygda.

Lørdag var det start for årets pilegrimsritt fra Væktarstua i Tydal til Selbu sentrum. Dette ble nå arrangert for andre gang, og i år som i fjor, ble dette et vellykket idrettsarrangement med over 1000 startende. Jeg var til stede ved innkomsten sammen med en stor skare tilskuere, og initiativtakerne til dette sykkelrittet har virkelig bidratt til å sette bygda vår på kartet. Alle som uttalte seg, hadde bare lovord å si om løypa og om arrangementet.
Lørdag var det  «Sjøbygdafestival»  med mange kjente aktører, men det  fikk jeg ikke anledning til å delta i. På søndag derimot møtte jeg opp og gikk en tur i pilegrimsleia fra B.Langseth til Granby Gård. Vi var ikke mange, men vi hadde en fin tur i vakre fredelige naturomgivelser. Etter ankomsten til Granby fikk vi kjøpe kaffe før en prest fra prostiet holdt en kort andakt. Det var noen trivelige timer sammen med flere «pilegrimer».

Kommende uke blir det flere møter både i Selbu og andre steder, så nå er det tydelig at ferietida er over. Onsdag skal nye Tømra barnehage tas i bruk, og jeg vet at mange har jobbet intens den siste tida for å få den ferdig. Håper både store og små vil trives i nye fine lokaler.

Legg igjen en kommentar

