Sommeren er kommet!

Endelig har vi fått temperaturer som vitner om at det er ferietid, og ferietid regnet jeg også med skulle prege  min politiske hverdag.

Etter ei fin helg med vellykkede arrangementer, startet mandag med gjennomgang av post, og tilbakemeldinger på ulike henvendelser som det ikke har vært tid til å svare på tidligere. På formiddagen tok jeg kontakt med barnevernet for å stille noen spørsmål om formaliteter rundt en sak jeg har fått henvendelse om. Dette fikk jeg svar på, og vil selvsagt videreformidle det. Selbyggen ønsket en kommentar til saken om Kjeldstadkonsernet, og en journalist kom derfor til  kontoret. Fra Selbu kommunes side, er arbeidsplassene og all den verdiskapning som skjer direkte i bedriften og indirekte i lokalsamfunnet, det aller viktigste. Dette ligger til grunn for kommunestyrets vedtak.
Flere er gått ut i ferie i organisasjonen, men jeg fikk en lang samtale med etatsjef for bygdautvikling om diverse saker. Rådmannen har ferie, og i hans fravær, fungerer andre som rådmann. Etter en samtale med fungerende rådmann,  fikk vi avklart diverse saker som kan vente til over ferien.
Jeg fikk besøk fra medpolitikere og fra bobilforeninga i Midt-Norge som takket for et flott opphold på Årsøya. Det er trivelig å få positive tilbakemeldinger om at folk trives når de besøker bygda.
Flere og flere avtaler kommer hver dag på plass i kalenderen, og selv om jeg sorterer med hard hånd når det gjelder konferanser, er det viktig å være til stede der det drøftes tema som har betydning for vår kommune.

Tirsdag startet med et intervju med Nea Radio om vår deltakelse i emisjonen i Kjeldstadkonsernet. Også til Nea Radio understreket jeg at vår viktigste agenda, er å bevare arbeidsplassene.
På formiddagen gikk jeg en liten tur til Selbu sykehjem der jeg hadde en samtale med en sykepleier som jobber på BRA-avdelingen. Der er det for tiden overbelegg med pasienter, og de må bruke ansatte i et vikarbyrå for å få turnusen til å gå opp i ferien. På denne avdelingen skal det normalt ikke være langtidspasienter, men nå var under halvparten av plassene ledige for det de er planlagt til, behandling, rehabilitering og avlastning. Dette bekrefter nok en gang at utbygging av nye omsorgsboliger må prioriteres høyt. Planlegginga har starta, og det er forutsatt byggestart i 2011.
Jeg fikk også besøk på kontoret av en rektor som ville snakke om utfordringer ute og inne på sin skole.  Hovedutvalg for oppvekst drar omkring på skolene og avvikler sine møter. Når jeg har anledning, deltar jeg sammen med dem. Det er greit å få direkte informasjon fra dem som jobber ved de enkelte enhetene i kommunen.
Det er forsøkt å feste dekket på den nyrestaurerte Kulset bru. Når bilene kjører over brua med  stor fart, bråker det så mye at det sjenerer nabolaget. Jeg har tidligere hatt besøk på kontoret med klage, og tirsdag ble det på nytt etterspurt ytterligere tiltak. Fortsatt mener driftsavdelinga at det er mulig å gjøre enda mer med dekket, og jeg håper det arbeidet kan forseres og at det vil bedre forholdene.
I løpet av dagen fikk jeg også henvendelse om å åpne Gammelelva Bluegrassfestival i Moheim i august. Dette sa jeg ja til, og må nok forsøke å tenke litt kreativt for å følge opp åpninga fra i fjor.
Telenor hadde rekvirert et firma til å fjerne den gamle telefonkiosken i sentrum. Sammen med leder for driftsavdelinga forsøkte vi å stoppe dette siden vi mener at dette er et kulturminne. Vi hadde imidlertid ingen formell innsigelsesrett , og valgte å ikke forfølge saken, så kiosken er revet.
Selv om det ikke er møter eller avtaler som er planlagt på forhånd, blir dagen fyllt med utfordringer som jeg etter beste evne forsøker å finne løsninger på.

Onsdag morgen fikk jeg beskjed om å ta kontakt med SLT-koordinator. Det var på nytt scateboardrampene som var utfordringen. Hun har gjort en avtale med Årsøya fritidspark om at de kan settes opp der, men ungdommene ønsker ikke å være på Årsøya. Den støyen som denne aktiviteten fører med seg, er det kommet flere klager på fra beboere i nabolaget, og på Årsøya vil ikke dette være noe problem. Hun var innstilt på å frakte rampene dit, og jeg håper det lykkes å få noen fra driftsavdelingen til å bistå med flyttinga. Jeg kontaktet etatsjef for bygdautvikling i dag, og han lovte at oppdraget skulle bli utført.
Jeg har lenge etterlyst en oversikt over «selvfinansierende» investeringsprosjekter, og tok derfor i dag kontakt med økonomisjefen for å be om at dette blir utarbeidet til kommende budsjettbehandling.  Dette er prosjekter der driftsfordelene blir større enn kapitalkostnadene som følger av investeringen. Det  kan være skifting av vindu, ventilasjonsanlegg, etterisolering av bygg m.m. Det er visstnok utarbeidet en slik oversikt tidligere, men den er aldri kommet fram helhetlig ved behandling av budsjett og økonomiplan.
I de siste ukene  har jeg etterspurt hvordan barnevernet arbeider. Dette er delvis forankret i konkrete saker, men også generelt hvordan de og hjelpeapparatet vårt forøvrig  hjelper foreldre og barn som trenger oppfølging. Jeg har fått klare svar fra oppvekstetat og barnevern. Fra oppvekstetaten ble jeg gjort kjent med at det foregår skolering av blant annet barnehageansatte som skal kunne veilede foreldre, og fra barnevernet har jeg fått avklart en del mer formelle ting. Barna er den viktigste ressursen vi har, og derfor er det viktig at vi sammen kan gi dem gode oppvekstvilkår.
Onsdag i neste uke, skal den nye Gjelbakken bru åpnes. Jeg skal stå for snorklipping, og brukte derfor tid på å lete igjennom historiske dokumenter om «gammelbrua» som grunnlag for det jeg vil si under åpninga. Utkast til tale ble laget etter lunsj på onsdag.
Epost og saker i saksbehandlingssystemet ble gjennomgått. Når nye avtaler skal gjøres til høsten, må i blant allerede inngåtte avtaler, endres. Så langt det er mulig, sier jeg at det som blir lagt i kalenderen først, blir prioritert, men det er alltid noe som jeg helst MÅ være med på, og dette kan forstyrre agendaen.

I utgangspunktet trodde jeg at det i inneværende uke skulle bli tid til å rydde både i mailboks og på kontoret, men det har ikke vært mulig så langt.  Resten av uken er det heller ingen møter på min timeplan, men som vanlig er dagene uforutsigbare.

Legg igjen en kommentar

