Kontordager og 100-årsdag.

Etter noen ekstra hektiske dager,var det ingen møter på timeplanen i ukens to siste dager. Det sto imidlertid flere ting på «blokka» som jeg måtte ta tak i.

Torsdag begynte arbeidsdagen med at jeg fikk besøk fra en ansatt ved Selbu Næringsforum  som ønsket å drøfte ulike saker. Det var blant annet en tilbakemelding fra et møte med Innovasjon Norge og Sør-Trøndelag fylkeskommune sammen med innehaver i Sjøbygda Kunstnarhus. Her ble alle parter utfordret på å være behjelpelig med å få på plass et økonomisk grunnlag slik at det blir mulig å bruke tid på å utvikle konseptet. Håper at det de kom fram til på møtet, er gjennomførbart, og at vi fra kommunens side klarer å finne midler til vår andel i «spleiselaget».
Før lunsj gikk ellers tiden med til samtaler med rådmann, epostgjennomgang, anvisning av fakturaer og inn og utgående telefonsamtaler. Jeg fikk besøk av lederen i eldrerådet som ville snakke med meg om oppgavefordeling i forbindelse med den årlige grilldagen som i august hvert år arrangeres for pensjonister. Datoen er i år fastsatt til den 26. august, og jeg har ansvar for å søke om skjenkebevilling, bestille mat, skaffe griller og grillmannskap.
Kantina i rådhuset er stengt i inneværende uke, og derfor tok jeg med meg maten til frivilligsentralen. Daglig leder der har vært ansatt i noen måneder nå, og dette er første gang jeg har besøkt han på kontoret. Det er greit å ha tid til å sette seg ned å snakke i stedet for å ta en rask telefon eller veklse noen ord i «kontordøra». Det er mange ting frivilligsentralen kan bidra med, og jeg kan i alle fall konstatere at arbeidet er godt i gang.
Mens jeg var ute, hadde SLT-koordinatoren spurt etter meg, og jeg tok da kontakt. Vi har en utfordring på hvor vi skal plassere scateboardramper som mange er interessert i å bruke. Bruken medfører klager på bråk fra naboer, og på skoleområdene våre, er det anleggsarbeid. Fredag fikk vi klarsignal på et område som kan brukes midlertidig, og der naboer ikke forstyrres. For neste år har jeg bedt SLT-koordinatoren om å kalle sammen til et møte der brukerne deltar sammen med driftsavdelingen. Vi hadde også i fjor mange runder på dette, og det må være mulig å finne et område der naboer ikke blir sjenert, og der rampene kan stå permanent.
Når jeg først er på kontoret, benytter planavdelingen anledningen til å få underskrifter på bl.a. reguleringsplaner og kontrakter om salg av tomter. Slik var det også i dag, og det betyr at det heldigsvis er byggeaktivitet i bygda.
Til martnan er vi invitert til kommunekamp mot Tydal, og nå har jeg hele laget på plass. Det blir to representanter fra kommunestyret og to fra administrasjonen. Alle de som er spurt, var positive til å stille opp. Jeg skal selvsagt være med å heie fram våre deltakere, og jeg ser fram til å være til stede på  Selbumartnan neste helg.
Protokoll fra onsdagens regionrådsmøtet i Værnesregionen kom for gjennomlesning. Det meste var greit, men jeg ba om et tillegg på en sak. På slutten av dagen fikk jeg den endelige protokollen. Denne sendte jeg sammen med rapporter for 1. tertial fra alle tjenesteområdene vi samarbeider om, til en sekretær som vil videresende det til alle medlemmene i kommunestyret. Informasjon om arbeidet i Værnesregionen er etterlyst, og selv om alle protokoller er lagt ut som referatsaker, etterspørres informasjon. Derfor har jeg lovt at det skal sendes ut så snart som mulig etter at det har vært møte. Protokollen fra kommunestyremøtet på tirsdag, var også lagt i hylla mi for gjennomlesing før den sendes ut.

Det var heller ingen møter på fredag, men dagen fylles uansett med viktige gjøremål. Jeg startet med å lese dokumenter til møte i planutvalg og formannskap kommende onsdag. Dette er et ekstra møte på grunn av saker i planutvalget som må behandles før sommeren, og en sak som formannskapet må behandle før det ekstraordinære kommunestyret samme kveld.
Før lunsj hadde jeg en uformell samtale med SLT-koordinator og en ansatt som jobber med et prosjekt innenfor PP-tjenesten. Det er mye tverretatlig samarbeid om tiltak rettet mot barn og unge i kommunen. For å se på om vi bruker alle disse ressursene mest mulig målrettet, er  det er nå nedsatt en gruppe som skal vurdere om  det er et godt nok samarbeid i mellom de ulike tiltakene. Målet for alt dette arbeidet er selvsagt å gi best mulig hjelp til de som trenger det, og dersom mangfoldet fører til pulverisering av ansvar, bruker vi ikke ressursene våre rett. Jeg er interessert i å følge dette arbeidet, og håper vi kan komme fram til enda bedre tiltak enn det vi har i dag. Det jeg vet, er at vi har mange dyktige medarbeidere som jobber med denne målgruppen, og da er grunnlaget på plass for å gi gode tilbud.
Fra sekretæren i eldrerådet fikk jeg et notat som tok utgangspunkt i en referatsak i eldrerådet. De hadde tatt opp problemene med manglende offentlig transport i sommerhalvåret. I skoleferien går det ikke skolebusser, og dette er i enkelte grender det eneste offentlige transporttilbudet. Vi har i kommunen etablert et tilbud om «Ut for en 50-lapp» til eldre. Med de midlene som er avsatt, dekker dette tilbud om skyss til enkelte arrangementer. Budsjettet gir ikke rom for å utvide tilbudet til et skysstibud som kan erstatte skolebussen. Etter en samtale med leder i frivilligsentralen på torsdag, ble jeg informert om at de til høsten vil prøve å få på plass  en «vennetjeneste»  med skyss til butikken eller varelevering. I mitt svar til eldrerådet opplyste jeg om dette, men det  løser dessverre ikke utfordringene for inneværende år.
På fredag var det også som vanlig post som skulle besvares, faturaer som skulle attesteres og anvises, og saker som skulle følges opp. Jeg har nå i flere dager forsøkt å få kontakt med en ansatt i fylkeskommunen uten at det har lyktes, men mandag får jeg prøve på nytt. Helt på slutten av dagen fikk jeg besøk av varaordfører, og det er greit for en gangs skyld å ha tid til å snakke om løst og fast uten å være bundet til bestemte saker.
I løpet av ei uke er det to personer som fyller 100 år i Selbu.  I den anledning bestilte jeg fredag blomster til jubilantene. Søndag formiddag dro jeg derfor til Selbu sykehjem for å overrekke blomster til Fredrik Haugan som bor der, og som fylte 100 år den dagen.  Jeg synes alltid det er trivelig å snakke med folk som har opplevd andre tider enn de jeg sjøl har minner fra, og Fredrik  fortalte både fra krigen og fra hverdagslivet i Selbu. Vi fant også ut at vi hadde mange felles kjente, og selv om hørselen var dårlig, hadde vi ei kjempefin stund sammen. Kommende uke skal jeg besøke den andre jubilanten.

Etter ei fin helg med tid til familie og venner, starter den siste uken med planlagte møter før sommerferien. Det er også allerede da noen dager som kan brukes på kontoret, så de aller travleste dagene før ferien er over.

Legg igjen en kommentar

