Sommerfestival.

Så er tiden inne for årets største arrangement i Selbu. Sommerfestivalen arrangeres i år for 9.gang, og i løpet av ei helg var ca. 25.000 festivaldøgn utsolgt i fjor . Det er vanskelig å følge opp denne suksessen i mange år, men også i år satses det som tidligere.

Torsdag sto ingen møter på timeplanen, men det var mange ting å ta tak i. Det første jeg startet med, var å finpusse på presentasjonen som jeg skulle ha med meg i møtet med Sør-Trøndelag Tingrett. Sammen med lensmann i Selbu var jeg invitert til Marienborg på lunsj i forbindelse med at ansatte i Tingretten besøkte dalføret. De hadde bare en time til mat og presentasjon, men jeg «snakker fort og spiser fort», så jeg fikk lagt fram det jeg hadde forberedt. På kontoret brukte jeg som vanlig tid på å avtale møter, svare på epost og ta telefoner. Etter helga er jeg bedt om å ha et innlegg på et strategiseminar som Selbu IL Handball har invitert til. Jeg skulle si noe om handballens betydning for bygda vår, og mens jeg var på flyet til Brüssel i forrige uke, laget jeg en oversikt over hva jeg ville si noe om. Torsdag ble manuskriptet ferdig, men det er fremdeles ikke umulig at det vil bli endringer. Rådmannen hadde også noen minutter ledig for en samtale, så jeg tok opp saker med han som ble etterlyst av mine medpolitikere i samarbeidsmøtet på onsdag.
Røde Kors vil arrangere en kommunekonkurranse mellom Selbu og Tydal i forbindelse med årets Selbumartna. Her må jeg finne noen som kan stille opp fra vår side, og jeg kontaktet de jeg traff på torsdag, men har så langt bare fått to sikre navn på blokka. 
Både USS og LVK skal starte et ungdomsnettverk. Jeg er innstilt på at to politikere skal få delta i hvert sitt nettverk, og jeg sendte derfor ut forespørsel til de som er aktuelle. Håper at administrasjonen også vil delta, for det er uhyre viktig at kunnskapen på disse fagfeltene  er godt forankret der.
Torsdag kveld hadde vi gruppemøte. Denne gangen var det relativt stort fravær, noe som skyldes sykdom, ferie og arbeid, men vi drøftet sakene til kommunestyremøtet kommende tirsdag. Saker som ble diskutert, var tertialrapport, boligplan, revisjonsrapport om sykefravær og planprogram for kommuneplanens arealdel.  Flere kommer til å ta ordet i disse sakene, men det er muligens bare på revisjonsrapporten at det kommer nye forslag. Boligplanen skal behandles av hovedutvalg  for Helse og Sosial og hovedutvalg for Bygdautvikling en time før kommunestyremøtet, og kommer det andre forslag der, ble vi enige om å be om gruppemøte.
Underveis til gruppemøtet fikk jeg melding fra leder i jaktlaget i kommunen om at de hadde fått fellingstillatelse på ulv. I fjor var det store problemer med bjørn i et av beiteområdene i Selbu, og når vi kjenner alt som skjedde i den forbindelse, blir både dyreeiere og flere fortvilte når vi får utfordringer med enda en rovdyrart i  utmarka. Flere dyr er nå tatt  på grensen mellom Selbu og Stjørdal, og det var tidligere i forrige uke søkt om fellingstillatelse uten at dette var innvilget. Håper at de kan lykkes denne gangen, selv om jeg søndag morgen fikk en telefon om å kontakte ordfører i Stjørdal om saken. Ulven var enda ikke tatt, og saueierlagene mente nå det var på tide å søke om å bruke helikopter i jakta.

Været har vi heldigvis ikke styring med, men akkurat denne helga føler jeg at jeg skulle ha hjulpet festivalarrangørene litt. Jeg dro som vanlig til kontoret på fredag, og fikk gjort en del forberedelser til møter som skal finne sted i kommende uke. Jeg er leder i regionrådet i Værnesregionen, og der skal det være møte på onsdag. Vi har mange interessante saker til behandling. Alle tjenesteområdene legger fram rapport for 1.tertial, vi skal vurdere prosess for politisk styringsstruktur og handlingsprogram for profilering og rekruttering . Vi skal også få en orientering om arbeidet med strategisk næringsplan i Værnesregionen. Dette er et arbeid som Stjørdal Næringsforening har ansvaret for. Alt dette har stor betydning for medlemskommunene i samarbeidet. Det var sendt med mange dokumenter som har betydning for utfallet i sakene. Særlig gjelder det politisk styringsstruktur, der det foreligger et høringsnotat fra departementet om lovfesting av samkommunemodellen og en betraktning fra NIVI-analyse på utfordringer spesielt for Værnesregionen. Dette blir i tida framover et stort, viktig og omfattende arbeid. Det er ikke bare samkommunemodellen som kan gi bedre muligheter til politisk styring enn det som er tilfelle i dag, så her håper jeg vi får en god politisk debatt fram til endelig avgjørelse i løpet av 2011.
Fredag kveld og natt til lørdag var det regn og atter regn. Festivalen på Årsøya gikk uansett sin gang med utrolig mange feststemte deltakere. Dugnadsgjenger stiller hvert år opp for sine lag og foreninger, og de gjør en fantastisk jobb. Dette bidrar da også til tiltrengte midler i klubbkassene. Med det været som var i helga, er det ekstra prisverdig at så mange stiller opp på vakt.

Lørdag var det nesten samme vær, og jeg startet dagen med å dra til Heimdal på representanskapsmøte i Sør-Trøndelag Arbeiderparti. Etter at styreleder åpnet møtet, fikk partisekretær Raymond Johansen ordet. Han snakket om  aktuelle utfordringer for organisasjonen  i  tillegg til politiske spørsmål.  Hadde vi i 1975 gjort som Karl I. Hagen foreslo, nemlig å selge rettighetene i Satfjord A for 10 milliarder, kunne virkningene av  finanskrisen blitt som i andre land med en sterkt presset økonomi. Vi har i alt tatt ut verdier på Statfjord for 1200 milliarder, så å selge dette, ville ha vært å spille hassard med våre nasjonale verdier. Det blir da noe merkelig at det nettopp er Fremskrittspartiet som i dag vil bruke mest av oljepengene. Partisekretæren snakket også om energipolitikk, miljø, fordelingspolitikk og verdien av å ha arbeid til alle . Han sa. » Vi må leve av hverandres arbeid og ikke av andres».
Etter innlegget var det tid for debatt. Mange tema ble berørt. Det var strømpriser, skatt, oljeutvinning, barnevern, arbeidstakernes rettigheter, kommunenes rammevilkår, utdanning, rekruttering til helse og omsorgssektoren og flere saker som angår de fleste av oss. Partisekretæren fikk så tid til en oppsummering, der de fleste som var på talerstolen, fikk tilbakemeldinger. Det var verdt å bruke en lørdag formiddag på dette politiske møtet der jeg også traff mange som jeg har vært sammen med gjennom mitt engasjement i politikken i over 30 år.
Etter lunsj var det fylkesordfører Tore Sandvik og leder i Trondheim Arbeiderparti, Rune Olsø som innledet til debatt om den politiske situasjonen i fylket og i Trondheim. De fokuserte på hva de hadde gjort, og hva som er viktigst fremover. Trondheim Arbeiderparti har gått inn for å innføre parlamentarisme, og Rune sa derfor noe om fordeler og ulemper med en slik styringsform, og hvorfor de gikk inn for det. Debatten etter disse innleggene fikk jeg ikke med meg, siden jeg måtte dra tilbake til Selbu for å forberede meg til møter og ta en tur på Årsøya for å høre god musikk.
God musikk var det på Årsøya, og selv om været har vært helt elendig hele helga, var det faktisk over 20.000 festivaldøgn som var solgt. Med varsel om over 40 mm regn og 5-årsflom, er det helt utrolig. Det vitner om at Sommerfestivalen fremdeles er attraktiv. Da Åge entret scena, var stemningen stor. I de to timene han spilte, var det oppholdsvær, og det er helt fantastisk å høre hans kjente låter og se på ung og gammel som koser seg på tross av at mange er våte , skitne og kalde. For meg er «Lys og varme» favoritten i Åges repertoar, og den ble selvsagt spilt. Så langt har alt gått forholdsvis rolig for seg på Årsøya, og jeg unner arrangørene det etter at værgudene i alle fall ikke var på deres side. Det var bare glade og fornøyde festdeltakere å se, så eneste trøsta må være, at været i alle fall ikke kan bli verre enn det var i år.

Søndag ettermiddag drar jeg med Trønderenergi på omvisning på Bessakerfjellet, og videre til Stokkøya på styremøte som skal holdes der på mandag. Tirsdag og onsdag vil også bli travle dager, før møtevirksomheten begynner å avta for sommeren.

Legg igjen en kommentar

