Dugnadsfolket er i gang.

I løpet av sommeren er det enormt mange arrangementer i Selbu. Hvert år er jeg like imponert over alle frivillige som stiller opp for å skaffe midler til klubbkasser, og for å bidra til at deltakere og tilskuere skal trives i bygda vår.

Torsdag denne uken dro jeg sammen med en fra rådmannens stab til Oslo for å delta i et seminar om konsesjonskraft. Dette ble arrangert av Kommunekraft og LVK. Ansatte ved advokatfirmaet Lund & Co var innledere på de ulike temaene. Første post på programmet var «Nytt om konsesjonskraft». I dette innlegget fikk vi informasjon om hvordan konsesjonskraftprisen beregnes, om forskjellene mellom konsesjoner fra før og etter 1959, og hva som påvirker beregningene av denne prisen. Kommunene kan ikke ta ut mer konsesjonskraft enn det som tilsvarer forbruket i kommunen. Resten tilfaller fylkeskommunen. Hva som kan regnes som allminnelig  forbruk, fikk vi også en gjennomgang av. Konsesjonskraft ved nye utbygginger og ved modernisering av konsesjonsvilkårene var satt opp som neste tema. Utbygging av småkraft og elvekraftverk var noe av det som ble gjennomgått, og siden disse konsesjonene blir gitt etter vannressursloven, har ikke kommunene her noen rettigheter i forhold til uttak av konsesjonskraft. Skatterettslige problemstillinger ved omsetning av kraft fikk vi en innføring i, før det ble informert om bruk av forvaltingstjenester. Dette er en uhyre komplisert sak. I Selbu har vi så langt brukt egne folk til å omsette den konsesjonskrafta vi ikke bruker i egne bygg. Men vi vurderer fortløpende om vi skal benytte oss av ekstern kompetanse. I administrasjonen er det få som har erfaring på dette området, og derfor er vi sårbare. Dette kan sammenlignes med aksjehandel, siden en også her er avhengig av å «kunne» markedet og handle når det lønner seg best. Om innholdet i konferansens siste del passet bedre for de som kjenner de praktiske utfordringene med forvaltning, så er det nyttig å ha litt innsyn. Jeg skjønner i alle fall at dette er komplisert, og at vi kanskje bør få bistand med vår bruk og vår omsetning av konsesjonskrafta.

Det var ingen møter på timeplanen fredag, men mange ting skal gjøres når det endelig er en dag på kontoret. Kostratall brukes for å sammenligne hvordan kommunene prioriterer å bruke sine midler. Derfor er det viktig å prøve å forstå hva som ligger i tallene som brukes. Jeg hadde derfor en samtale med økonomisjefen om dette, og hvor sikre disse tallene er å bruke som grunnlag for sammenligning. Dette er noe jeg ved en senere anledning vil forsøke å sette meg bedre inn i. Vi har bedt rådmannen gjennomgå våre tall, for å se om alt er ført riktig i regnskapet, eller om det er andre årsaker som gjør at vi ligger langt over sammenlignbare kommuner når det gjelder administrasjonskostnader. Dette er satt opp som sak i førstkommende møte i rådmannens ledersamling.
I kommunen har vi nå 10 lærlinger. Det er positivt at vi har klart å øke antallet så mye de siste årene. Det er flere søkere til hver lærlingeplass, noe som forhåpentligvis er et resultat av positiv omtale fra de som allerede har gjennomført læretiden i kommunen. Sammen med lærlingeansvarlig ved etatene skal jeg nå prøve å få vist at vi setter stor pris på det lærlingene gjør i forbindelse med at de består prøven.
I oktober er det lokaldemokratiuke. Oppvekstetaten har også i år lovt at de skal bistå med å tilrettelegge programmet for en  dag der vi inviterer elever fra skolene til en «demokratidag». Det gjorde vi også i fjor i etterkant av lokaldemokratiuken, og jeg har fått tilbakemelding om at de som deltok, syntes det var interessant.
Da jeg startet  på kontoret fredag, lå det 30 uleste eposter. Det er ikke uvanlig når jeg har vært borte en dag, men det tar alltid tid å gå igjennom posten og svare på det som må besvares, eller videreformidles til saksbehandlere.  I løpet av dagen kom det nye eposter til gjennomlesing og for kommentarer, så dette er alltid et fortløpende arbeid når jeg er på kontoret. Fakturaer som skulle anvises og saker som var i saksbehandlingssystemet, ble gjennomgått og fulgt opp.
Etter helga er det møter i  LVK si «vasskraftrevisjonsgruppe» i Oslo. Dette forberedte jeg litt ved å gå igjennom tidligere dokumenter som omhandler disse sakene. Mandag og tirsdag i neste uke er det , i tillegg til andre møter, generalforsamling i  Selbu Energiverk, Selbu Trykk  og Årsøya Fritidspark. Årsmeldinger og  årsregnskap ble lest, og jeg merket meg forhold jeg ønsker å stille spørsmål om. Det skal også være valg av styre i alle selskapene, og kandidater ble forspurt slik at alt er klart fra kommunenes side  for alle generalforsamlingene.
Sakspapirene til tirsdagens møte i formannskap og planutvalg tok jeg en rask gjennomgang av, men noe av helga måtte brukes til å lese disse. Selv om jeg satt på kontoret til langt over vanlig arbeidstid, ble det også denne gangen noe helgearbeid.
Lørdag var jeg satt opp som sekretariatshjelp i forbindelse med Selbucupen i handball. Dette er et trivelig arbeid når været er fint, og mange unger storkoser seg på handballbanen. I år satt jeg på en bane der 8- og 9-åringer spilte kamper. Alle er ivrige og gjør sitt beste på banen, og både  lagledere, foreldre og besteforeldre står på sidelinja og roser innsatsen. Selbucupen i år hadde 200 lag som alle spilte sine kamper i Bellområdet, og det trengs over 300 frivillige for å få arrangementet trygt i havn. Dette er et av de første arrangementene i en tettpakket aktivitetssommer i Selbu, og mange stiller opp helg etter helg. Frivillig innsats er som renninga i veven. Uten alt dugnadsarbeid hjelper det ikke med noen få «innslag» fra det offentlige.

I neste uke er det ikke mye ledig tid på min timeplan, og jeg skulle i blant ha hatt mulighet til å «dele meg». Heldigvis stiller både varaordfører og andre opp for meg slik at vi i alle fall blir representert fra kommunens side på det vi helst bør stille opp på.

Legg igjen en kommentar

