Beredskap, skoleforestilling og Pmf.

Nå er vi snart kommet til slutten av mai uten at det er blitt skikkelig vårtemperaturer. Det har vært en travel måned, men det meste av det jeg holder på med, er interessant og lærerikt.

Torsdag startet med at jeg gikk igjennom en powerpoint-presentasjon som jeg nettopp har brukt. Kulturkomiteen i fylket kommer på besøk til kommunen i uke 23, og de dagene de er her, skal jeg være sammen med LVK i Brüssel. Derfor redigerte jeg presentasjonen litt før jeg sendte den over til varaordfører som nok en gang må «steppe inn». Han skal også i samme periode være med på en middag sammen med ordførere fra Romania. De kommer hit på grunn av vårt engasjement som partner i et prosjekt støttet av Innovasjon Norge. Jeg skulle gjerne ha vært her for å hilse på de jeg traff under mitt besøk der i februar, men jeg vet de blir tatt godt vare på av vår kontaktperson i prosjektet og varaordfører.
Det var saksbehandlingskurs i kommunestyresalen, og før dette startet torsdag morgen, benyttet jeg anledningen til å spørre foreleseren om diverse aktuelle spørsmål rundt inhabilitet. Jeg føler ikke at lovverket er enkelt å forstå i alle sammenhenger, og derfor er det nyttig med litt hjelp til tolkning.
Etter gruppemøtet i onsdag kveld, var det noen saker som skulle følges opp og etterspørres. Dette gjorde jeg før fylkesmannens folk kom for å ha tilsyn med vårt beredskapsarbeid. Fra kommunen var rådmann, beredskapskontakt og jeg til stede, og møtet startet med at fylkesmannen sa noe om hensikten med kommunens beredskapsarbeid. Vi skal arbeide for å redusere sårbarhet og forebygge, og ha planer for hvordan vi håndterer kriser som kan oppstå. De understreket  at det er viktig at ansvaret for beredskapsarbeidet er lagt til de som normalt har ansvar for de ulike tjenestene, og at krisehåndtering må skje etter nærhetsprinsippet. Etter denne sekvensen der det også ble litt dialog, ble  rådmannnen bedt om å orientere om vårt system for å ivareta samfunnssikkerhet og beredskap. Vi har hele tiden hatt planer som kan brukes, men en fullstendig gjennomgang har blitt utsatt inntil vi fikk saksbehandler på plass. Etter lunsj ble det fra fylkesmannen stilt spørsmål til oss om beredskapsarbeidet.  Som en siste post på agendaen sto en oppsummering fra tilsynsgruppa. Med det arbeidet som er nedlagt i den senere tid og bevisstgjøringa i forhold til ansvar i hele organisasjonen, følte vi oss nok  på forhånd relativt sikre på at vi fikk en positiv tilbakemelding. Det ble ingen merknader, og tilbakemeldingen vi fikk, var at vi nå hadde en godt gjennomarbeidet plan, at vi jobbet meget godt med strukturering, og at vi var godt i gang med ROS-arbeidet. I samfunnsdelen av kommuneplanen vår har vi ikke med noe om beredskapsarbeidet. Dette ble vi anbefalt å ta inn, og det vil vi selvsagt gjøre ved rullering. Samfunnssikkerhet og beredskap må ivaretas i alt arbeid vi til daglig utfører i kommunen, og må derfor være en del av de planer vi utarbeider.
Etter at tilsynsmøtet var over, ble det litt tid til gjennomgang av post, dokumentlesing og samtaler med ansatte. Tillitsvalgte hadde møte denne ettermiddagen, og noen av dem stakk innom for å slå av en prat. Med den pågående streiken der vi heldigsvis ikke har noen som er tatt ut ennå, er det mange forhold som må drøftes igjennom. Håper streiken ikke blir langvarig, og at det kan bli en løsning uten bruk av tvungen lønnsnemnd.

Torsdag ettermiddag fikk jeg invitasjon fra Bell skole til forestilling fredag morgen i forbindelse med et prosjekt som 1. – 3. klasse har gjennomført. Navnet på prosjektet er «Selbu – bygda vår». Forestillingen var en fantastisk fin opplevelse fra begynnelse til slutt, og for meg med røtter godt plantet i den vakre bygda vår, var det umulig å ikke bli rørt når nesten hundre barn stemte i med «Selbusongin». De hadde jobbet aldersblandet  i 4 uker og besøkt de fleste grendene i bygda. Der hadde de fått fortalt sagn og beskrevet historiske hendelser, lært gamle leker og hørt om hverdagslivet i gamle dager. Forestillingen startet med at hele gruppen sang 1. første vers av «Selbusongin». Deretter presenterte de litt av det de hadde lært i løpet av den tiden de har holdt på med dette arbeidet. Første sekvens etter sangen handlet om Mebond og Tinghaugen. De viste blant annet hvordan konflikter ble løst i datidens rettsvesen. Neste grend som ble presentert, var Innbygda. Som introduksjon til alle delene leste noen elever litt om den enkelte grenda, om hva de hadde sett og opplevd under sine besøk der, og de fremførte sanger som omhandlet noe derfra. Fra Innbygda var sagnet om «Vølsetkrona» dramatisert. Derfra gikk turen til Selbustrand der elevene sang om «Supermann i fra Selbustrand» og dramatiserte ofring til gudene for å sikre seg gode avlinger, og som takk for at de var velsignet med god ektefelle og etterkommere. Fra Øverbygda sang de Roltdalssangen og også en sang fra Kvernfjellet. I tillegg fremførte de noe fra forholdene rundt kversteinarbeidet, og hvordan det var for de som var igjen heime. Siste grend ut var Vikvarvet.  Herfra  fremførte de også en sang og viste oss litt fra  historien om taterleiren «Fredrikstad». Åtte elever fra 1.klasse hadde fått på seg brudeutstyr, og gjenskapte dermed en spesiell hendelse i grenda da 4 brødre og 4 søstre fra tatermiljøet giftet seg med hverandre. Helt  til slutt sang både aktører og publikum første og siste vers av «Selbusongin» sammen. Dyktige musikere fulgte elever og lærere gjennom hele forestillingen. Jeg er glad for at skolen bruker nærmiljøet så aktivt i et prosjekt, og dette er i alle fall et viktig bidrag i vårt prioriterte arbeid med omdømmebygging i kommunen. Alle elevene var på scenen hele tiden, og jeg ble mektig imponert over at dette absolutt ikke forstyrret forestillingen. Gratulerer til elever og ansatte med et flott gjennomført opplegg. Jeg er stolt av dere og takknemlig for å bli innbudt!
Før jeg satte meg i bilen for å dra til rådsmøte på Peder Morset folkehøgskole, kikket jeg igjennom papirer til mandagens møte i kommunestyret og formet et endringsforslag som vi ble enige om i gruppemøtet. Rådsmøtet hadde flere saker på kartet, og de viktigste vedtakssakene var årsmelding og regnskap. Siste skoleår hadde i følge ansatte vært et fint år med flere elever enn vanlig. Skolen holder nå på å sette opp nye internater så det har vært en del flytting i løpet av året. Dette har gått bra, og vi fikk i fredagens møte en oppdatering på framdriften i internatbygginga. Allerede nå står snart 4 av 8 internatbygg ferdig, og det er håp om at de resterende 4 skal være ferdige til skolestart 2011. Informasjon om spaniaprosjektet ble også etterspurt på bakgrunn av reportasjer i media den senere tid. Nå har i alle fall Trondheim kommune bestemt seg for hvilke grupper som kan bruke tilbudet som gis på Vista Mar, og da skulle en tro at driften fremover blir som planlagt. Skolen eier bygningene, og de har en driftsavtale med Trondheim kommune. Med alle de innslag i media som har vært, skulle en tro at det var folkehøgskolen som hadde satt i gang denne saken. Det er langt i fra tilfelle. Kommunen hadde en avtale med en annen mulig investor, og Peder Morset folkehøgskole kjøpte så disse avtalene. Derfor blir det noe uforståelig at Trondheim kommune nå med alle midler prøver å komme seg ut av avtalen.

I morgen er det dagmøte i kommunestyret, så litt dokumentlesing ble det også denne helga. Juni kommer snart , og vi kan også etter denne helga bare bekrefte at vi  i alle fall ikke har «brukt opp» sommervarmen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: