Snart mai.

Ukene går fort, og snart kommer vi inn i den fineste vårmåneden. Det er i mai vi opplever at det begynner å spire og gro, og at kveldene begynner å bli lange og lyse. Allerede nå har hestehoven kommet , og til og med hvitveisen trenger seg fram mellom gammelt vissent gress og løv.

Om en kan ta litt fri noen helgedager, er det full aktivitet på hverdagene. Mandag morgen startet jeg tidlig for å delta i styremøte i Trønderenergi i Trondheim. Dette er tiden for generalforsamlinger, og styret er generalforsamling for de heleide datterselskapene. Disse sto på agendaen mandag i tillegg til regnskap og årsberetning for morselskapet. Det ble orientert om viktige saker i tillegg til de som sto på saklista.
Etter at jeg kom tilbake til kontoret, jobbet jeg en times tid med post og samtaler med administrasjonen før jeg dro til Sifa for å delta i generalforsamling . Kommunen er den største aksjeeieren der, og 2009 har vært  et vanskelig år for bedriften. Dette skyldes nok mest finanskrisen, og prognosene for 2010, viser at de har et berettiget håp om å komme ut med et overskudd. Sifa har veldig lavt sykefravær, og det er ingen tvil om at trofaste ansatte står på for å få et positivt resultat for kommende år.
Mandag kveld var det innkalt til møte om 1.mai. Som vanlig de siste årene, står Selbu Arbeiderparti, LO og Selbu SV sammen om arrangementet. Markeringen skal  starte i kirken og avsluttes med tale, underholdning og bevertning på eldresenteret. Møtet bekreftet at alt er i rute til årets 1.-maifeiring.

Det var innkalt til møte i administrasjonsutvalget tirsdag morgen. Der behandlet vi revidert permisjonsreglement, telefonreglement og reglement for flyttegodtgjørelse. Disse ble vedtatt med små korrigeringer. Årsmeldinga for 2009 sto også på sakskartet, og det ble stilt mange spørsmål til administrasjonen. Det ble vedtatt en uttalelse fra administrasjonsutvalget, som omhandlet viktigheten av å ta inn lærlinger, videreføring av arbeidet med å unngå uønsket deltid og bedre regnskapsmessig periodisering av lønnstillegg pr. 31/12 . Selbu kommune bruker fortsatt i følge Kostra mer enn sammenlignbare kommuner til administrasjon. Dette ba vi fra administrasjonsutvalget om at det blir tatt en gjennomgang av. Det var et godt møte med aktive deltakerer. Dessverre har vi ikke alltid hatt møter i rett tid i forhold til saksgang  i administrasjonsutvalget, men jeg håper dette skal bedre seg.
Etter dette møtet fikk jeg flere telefoner om fastsetting av møtetidspunkt  i nærmeste framtid. Jeg kommuniserte også med leder i Værnesregionen som hjelper meg med forberedelser til fredagens stiftelsesmøte i «Fra fjord til fjell AS». Der kan jeg dessverre ikke være til stede av personlige årsaker, men jeg tror at det meste er forberedt gjennom samtaler med ordførerne i Tydal og Stjørdal  både mandag kveld og tirsdag. Håper at vi nå endelig kommer et skritt videre med dette prosjektet.
Jeg er også medlem i valgkomiteen for Innherred Renovasjon, og leder i komiteen ringte for å avklare innstilling til fredagens representantskapsmøte. Fra Selbu deltar varaordføreren i det møtet. 
I løpet av dagen fikk jeg til godkjenning følgeskrivet til departementet som legges med vår klage på avslag om veg til ny Mebond barnehage. Dette er en sak som jeg håper vi når fram med, siden dette er en langt bedre løsning i forhold til trafikksikkerhet enn det som fylkesmannen mener vi bør bruke. Når kommunedelplanen nå skal opp til sluttbehandling  i kommunetsyret neste tirsdag, unntas det området som berøres av denne saken fra rettsvirkning.
Flere medpolitikere var innom kontoret for å drøfte ulike saker, og det ble nok en gang for lite tid til å gå igjennom post og besvare det som bør besvares, selv om det var langt over «normal» arbeidstid da jeg avsluttet kontordagen.

Onsdag hadde jeg planlagt å dra til Oslo for å delta i landsstyremøte i LVK. Av ulike årsaker ble denne turen avlyst, og i starten av dagen ble det derfor tid til å ta en prat med rådmann. Selv om vi normalt treffes flere ganger hver dag, prøver vi å sette av ekstra tid hver onsdag til et møte. Varaordfører var også innom, og jeg fikk tid til å svare på noen henvendelser og gå igjennom epost som hadde kommet de siste dagene.  Papirene til kommunestyremøtet ble også gjennomgått, før jeg tok fri fra kontoret og reiste til Trondheim i et privat ærend. Ved slike anledninger er det alltid mulig å nå meg på mobiltelefon, og jeg benyttet også tiden til å ta flere telefoner mens jeg kjørte ( selvsagt med handsfree!!)
Onsdag kveld deltok jeg i årsmøtet i Selbusjøen grunneierlag. Kommunen er  grunneier, og vi har som mål  å utnytte sjøen mer i forhold til turisme og rekreasjon. Dette var tema på kveldens møte, og vi er avhengige av samarbeid med grunneierlag og den enkelte grunneier dersom vi skal lykkes med å gjøre Selbusjøen til et «fyrtårn».  Styret la fram et forslag til vedtektsendring som gir åpning for å bidra med midler til utvikling av et aktivt og allsidig nærings- og fritidsliv rundt sjøen. Dette kommer i tillegg til det som tidligere sto i vedtektene om å bidra til godt fiskestell. I alt 27 stemmeberretigede var til stede på møtet som ble avholdt på Granby Gård. Årsmelding, regnskap og forslag fra styret ble enstemmig vedtatt.

Jeg opplever ofte at dagene ikke blir slik en planlegger dem. Slik har det vært, og slik blir det også resten av inneværende uke. I blant må det handles umiddelbart i forhold til saker, og privat kommer det også hendelser en ikke kan lage planer for.

Ett svar til Snart mai.

  1. What a frankly amazing piece of writing

Legg igjen en kommentar

