Kontordager, BU og rektoransettelse.

Med en timeplan som nesten alltid er fullt belagt med møter, er det godt å ha noen timer på kontoret. Det er  mange saker «på blokka» som jeg har lovt å ta opp for noen, eller som jeg ønsker å etterspørre framdriften på.

Vi har nå endelig fått på plass daglig leder i Selbu Frivilligsentral, og mandag morgen tok han en tur innom kontoret. Etter å ha jobbet ei uke, hadde han allerede klare tanker om hva de kan bidra med til våre innbyggere, og han hadde hatt møter med diverse lag og organisasjoner. Han fortalte at det finnes et nettverk av sentraler her i Sør-Trøndelag som vi er medlem av. De skal ha sitt neste møte i Selbu i mai, og jeg ble invitert til å presentere kommunen og delta på lunsj sammen med dem 
I løpet av dagen hadde jeg besøk av flere medpolitikere som jeg drøftet ulike saker med. Blant annet var leder i styret for Peder Morset folkehøgskole innom, og vi snakket litt om den forestående prosessen med ansettelse av rektor. Jeg besøkte også Neaporten for å avtale med Selbu Økonomi & Regnskap om bistand til å registrere selskapet som skal drive prosjektet for utbedring av Fv 705 og Fv 31.  
Dagen gikk ellers med til samtale med rådmann, bestilling av flybilletter til to møter i Oslo, telefoner, fastsettelse av flere møtetidspunkt, forespørsler til administrasjonen på saker jeg har blitt kontaktet om og gjennomgang og besvarelse av epost.
Siden tirsdagen var fullt belagt fra morgen til kveld, måtte det meste være klart for Londonturen på mandag. Etter at jeg hadde vært hjemmom en tur for å pakke, gikk turen mandag kveld tilbake til rådhuset for å være med i et forberedende møte før intervju med kandidater til rektorstillingen ved Pmf.

Tirsdag var det møte i hovedutvalg for bygdautvikling. De legger opp besøk til ulike bedrifter i bygda i tilknytning til sine møter, og jeg prøver å delta på dette når jeg har anledning. Denne gangen hadde vi invitert oss selv til Granby Gård.  Flere av oss har selvsagt besøkt den flotte låven på Granby med  bl.a. utvandrerutstilling tidligere, og eierne var tirsdag bedt om å si litt om dagens situasjon i bedriften og noe om framtidige planer. De har bygd opp bedriften «sten for sten», og følger de budsjetter de la før oppstarten. Vi fikk høre om hva som har vært arrangert her, besøk av turistbusser og om «åpen låve» hver helg i sommerhalvåret. Det ble understreket at samarbeidet med kommunen og andre foretak i Selbu var nyttig for alle parter. Granby Gård er uten tvil et flott tilskudd til det vi har av bedrifter innen kultur/næring.
Helt i starten av møtet i hoveutvalget, informerte daglig leder i Selbu Næringsforum om hva de jobber med, og hvilke planer de har videre. Dette er et fast innslag i møtene til hovedutvalg BU etter at Selbu Næringsforum  ble styrket med kommunens næringsapparat. Det ble redegjort for et hytteprosjekt, arbeid med boligmøte som har vært etterlyst i lengre tid, nye forespørsler om bedriftsetablering, status i reiselivsprosjektet og diverse andre saker.
Like etter lunsj hadde jeg innkalt til et styremøte for et legat. Vi har for ei god stund siden startet arbeidet  med å slå sammen mange mindre legater, og etter en annonsering om den pågående prosessen, fikk vi et innspill fra en slektning av en legatoppretter. Dette måtte selvsagt styret for legatet ta stilling til før vi kunne legge sak fram for kommunestyret om sammenslåing. Styret vedtok i møtet å la det aktuelle legatet bestå som tidligere og ikke ta det med i sammenslåingen, og  endelig sak om «opprydding» i mange små legater, kommer nå i kommunestyrets førskommende møte.
Hver dag kommer det mange eposter, og det tar ganske mye tid å gå igjennom alt og svare dersom det er noe som må følges opp. I løpet av dagen fikk jeg også sakskart til godkjenning for planutvalg og formannskap som avvikles neste tirsdag, og jeg tok meg tid til å lese noen av sakene til hovedutvalg for oppvekst og for  bygdautvikling. Begge behandler denne uken årsmeldinga, og disse er det  nyttig å ha gått igjennom.
På slutten av dagen gikk jeg igjennom søknader til tidligere nevnte rektorstilling sammen med flere som skulle delta på intervjuene på ettermiddagen, og hele ettermiddagen og kvelden ble brukt til å intervjue tre aktuelle søkere til stillingen. Vi skal ha et møte på mandag for å komme fram til en innstilling overfor styret som i følge folkehøgskoleloven, skal ansette rektor.

Nå er det snart tid for avreise til London der jeg skal delta i en energikonferanse sammen med Trønderenergi. Ut ifra programmet ser det ut til at det kan bli noen interessante dager.

Legg igjen en kommentar

