Kulturskoleuke og barne-OL.

Siste del av denne uken har jeg vært til stede på trivelige arrangementer som nok en gang gir meg  et godt bevis på at vi har flinke unger og ungdommer, men også at dugnadsånda fortsatt lever i beste velgående i Selbu.

Torsdag hadde Selbu Næringsforum invitert til et møte i forbindelse med at KRD hadde satt av 32 millioner til et prosjekt som har som mål å skape bolyst i distriktene. Siden vi satser mye på omdømmebygging og har klare målsettinger om befolkningsøkning, er dette midler som vi absolutt bør søke på. Jeg deltok sammen med politisk og administrativ leder for etat  bygdautvikling  i møtet  med ansatte i næringsforumet. Vi gjennomgikk kriteriene som var sendt med fra KRD, lanserte ideer på hva et slikt prosjekt for vår del kunne inneholde, og  så på eksempler fra et tidligere prosjekt , «Bli Selbygg» , som  ble avsluttet i 2005. Vi konkluderte med at vi skal sende inn en søknad på midler til omdømmebygging, og  at Selbu Næringsforum tar initiativ til å utforme en søknad sammen med andre i  kommuneadministrasjonen. Håper vi kan få noe av denne potten for å styrke vår satsing på omdømmebygging . I budsjettet for 2010 satte vi av midler til et slikt arbeid, og får vi eksterne midler i tillegg, kan vi spisse denne satsinga som vi mener betyr mye for å få økt tilflytting til kommunen.
Etter en lunsj sammen med de som var med i møtet, fikk jeg noen timer på kontoret. Det ble også tid til samtaler med medpolitikere og ansatte, noe som alltid er nyttig. Jeg gikk igjennom ulike invitasjoner til kurs og konferanser, og «ryddet plass» for å kunne være med på et landbruksmøte på Rica Hell den 26. mars. Landbruksministeren vil være til stede, og siden landbruket er så viktig for vår kommune, valgte jeg å delta der. Det er alltid mange invitasjoner, men jeg begrenser min deltakelse til samlinger jeg virkelig har utbytte av å delta i. I blant kan det være på sin plass å delta for å knytte kontakter og treffe personer som en kan ta opp ulike saker med utenom det ordinære konferanseprogrammet, men jeg velger bort det meste.
Etter arbeidstid var jeg invitert til Mebond barnehage. De har hatt ekstern vurdering og resultatet av dette ble lagt fram i dette møtet. Prosjektet er et samarbeid mellom Nearegionen og Gauldalsregionen, og de som evaluerer, er ansatte ved andre barnehager i de to regionene. Det som kom fram av rapporten, viser at barnehagen på det området som ble vurdert, fungerer meget bra, og på de aller fleste problemstillinger som var brukt i evalueringa, var det bare ros å hente. Evalueringa munnet ut i konkrete tiltak for å gjøre ting enda bedre, og både ledelse og andre ansatte i barnehagen var godt fornøyd med resultatet. De innså også sjøl at de har forbedringspotensialer på områder som ikke  fungerte helt  som ønsket. Jeg fikk på nytt bekreftet at vi har et godt barnehagetilbud i Selbu, og ikke minst at vi har ansatte som stadig ønsker å gjøre tilbudet til barna enda bedre. Det var i alle fall interessant å være til stede og høre tilbakemeldingene direkte fra de som hadde foretatt evalueringa.

Fredag var det heller ingen møter på timeplanen, men ved ankomst til kontoret, lå det en mail med ønske om å oppdatere meg på ulike saker fra planavdelinga. Det var to saker som gjaldt utslipp fra gjødselskjellere og en status på saken om Drøydalsveien. Saksgangen her er komplisert siden saken har gått så mange runder at  både den ene og den andre siden har setteforvaltere. Håper at alt snart blir avklart, og at resultatet blir slik kommunen i utgangspunktet har gitt tillatelse til. Når det gjelder utslippsakene, ble jeg informert, og det er betryggende at de det gjelder, allerede har satt i verk tiltak for å utbedre skadene. Begge tilfellene skyldes de ekstreme værforhold vi har hatt med streng kulde og så en periode med store nedbørsmengder i form av regn. Jeg setter stor pris på å bli holdt løpende orientert om hva som blir gjort for å utbedre skader som følger av slike saker.
Et første utkast til et brev som skal sendes storfraksjonen i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget angående rovdyrpolitikk, kom pr. mail etter lunsj. Vi er blitt lovet et møte med fraksjonen, og i forbindelse med det, skal  vi i forkant sende over et brev  som viser hvordan situasjonen i vår region er når det gjelder beitedyr og rovdyr. Sektor bygdautvikling vil se på utkastet som er laget i en annen kommune vi samarbeider med om slike spørsmål, og vi tar sikte på å sende brevet i kommende uke. Håper vi når fram med våre synspunkter overfor stortingsrepresentantene.
Værnesregionen skal møte Statoil etter påske, og det blir da  gitt anledning til å presentere kommunen. Jeg har mange power-point presentasjoner liggende, men de må selvsagt oppdateres og nye bilder må lages og legges til alt etter hvilken målgrupper vi skal nå. Dette arbeidet startet jeg også med, før jeg tok helg. Ansvarlig for turistprosjektet ved Selbu Næringsforum bruker kommunen sine presentasjoner, og de bildene han lager, får jeg benytte meg av. Det letter arbeidet for oss begge, og over helga får jeg tilsendt noe jeg kanskje kan bruke i min presentasjon for Statoil.
Selbyggen kommer ut hver fredag, og den blir  lest fra perm til perm. Denne gangen var temaet i lederen, bosetting, mangel på tomter og politisk løftebrudd. Med en så negativ vinkling på en utfordring som vi selvsagt har jobbet med, håper jeg ikke de som ønsker tomter i og i nærheten av sentrum, går bort i fra sine planer. Det skrives i lederen at det ikke har skjedd noe på dette feltet  i de to siste årene, men Selbyggen har også fulgt oss tett på den omfattende planprosessen som har pågått med en kommunedelplan for Mebond – Tømra. Derfor er påstanden i lederen noe merkelig. Jeg skrev allerede fredag kveld et innlegg som vil komme i neste utgave av Selbyggen  slik at de  som ønsker å bygge bolig i dette området i nærmeste framtid, ikke blir skremt bort ifra oss med feilaktige opplysninger.

Lørdag var jeg til stede på konsert  og utstillingsåpning i forbindelse med kulturskoleuken i kommunen. Det var ei trivelig stund med fin sang og musikk, og mange flotte kunstarbeider var utstilt. Den læreren som underviser i kunst ved skolen, informerte om ulike teknikker som må læres for å kunne uttrykke det en ønsker, og flere av kunstnerne var til stede og fortalte om sine arbeider mens vi gikk rundt og så på produktene.
Kulturskoleuken startet på torsdag og  avsluttes neste torsdag etter at elevene har holdt konserter rundt omkring på skoler og sykehjem. Jeg skal prøve å få lagt inn nok et arrangement i løpet av kommende uke, og det gleder jeg meg til, for det er fantastisk dyktige utøvere på alle alderstrinn. Kulturskoleansatte gjør en kjempejobb for at de som ønsker å utvikle sine evner innenfor musikk og kunst, får god hjelp til det.

Søndag var det igjen tid for det årlige barne-OL på Selbuskogen skisenter. Idrettslag fra Stjørdal og Selbu går sammen om å  arrangere denne skifesten for barn i alle aldre. Som ordfører er jeg så heldig at jeg får være med sammen med to unge skiløpere som tenner ilden, og det er en fantastisk idrettsglede som utvises blant de flere hundre barna som er i aksjon. Når jeg i tillegg kan få følge barnebarn rundt løypa, ja, da er dagen fullkommen. Hvert år er det tautrekkingskonkurranse mellom de to arrangementskommunene, og da seieren i fjor gikk til Selbu, var det bare rett og rimelig at Stjørdal vant i år. Alt mannskap stiller opp på dugnad, og det bekrefter nok en gang, at mange frivillig stiller opp for å gjøre en innsats for fellesskapet. Stor ros til alle som gjør det mulig å få til en så godt gjennomført skifest!

Tellus Works skal lage en film om Selbu, Tydal og Røros. Denne skal handle om lokal mat, opplevelser og natur. Dette vil bli sendt i mange land, og vi håper det bidrar til at flere turister kommer til bygda. Jeg skal muligens delta i noen scener på mandag, så den dagen blir  hektisk med  kommunestyremøte og andre møter i tillegg  til filmopptak.

Legg igjen en kommentar

