Kontordag og Rørosmartna.

Det er fine vinterdager, og mange forbereder seg nå til vinterferie. Også Rørosmartnan er godt i gang med fantastisk fine forhold for utstillere og publikum.

Torsdag denne uken startet med diverse informasjon til rådmann om saker jeg er blitt kontaktet om de siste dagene. Etter at sekretær i Trondheimregionens friluftsråd var her på onsdag, kom det en oppfordring til allerede nå å bestemme tid og sted for ordførerturen i 2010. Etter samtale med Fysak-koordinator, avtalte jeg at turen skal gå til Nessøra etter en skogsbilvei den 14. juni. Håper på stort oppmøte og fint vær.
Flere var innom kontoret for å slå av en prat, og det var også flere henvendelser på telefon. Det er godt å ha tid til å prate med folk uten å måtte avslutte samtalen for å gå i møter. 
Siden jeg skal holde tale i Romania neste uke, gikk jeg igjennom utkastet jeg har laget for lenge siden, og gjorde noen endringer. Som gave til ordførerne som er med på vårt prosjektet i Bacau, valgte jeg å ta med noen bilder med motiv fra Selbu. Jeg fikk hjelp av ansatte i sentraladministrasjonen til å skrive på en hilsen med «pen» skrift, slik at jeg bare kunne undertegne, og de satte også rammer på bildene. Dette ble fine gaver med motiver som ansatte har tatt, og som ligger i vårt arkiv.
Som vanlig tok det litt tid å gjennomgå post og forberede et fravær på kontoret til og med mandag den 1.mars. Varaordfører vil være tilgjengelig når jeg er i Romania, så han tar seg av saker det haster med.

Fredag tok jeg turen til Rørosmartnan. Jeg var selvsagt tilgjengelig på telefon, men det var få henvendelser. På Røros var det et yrende folkeliv selv om det var kaldt å gå ute i gatene. Vi gikk en tur og så på utebodene før vi returnerte til hallen for å spise og gå en runde blant utstillerne der. Fra Selbu og Tydal var det flere som presenterte sine produkter, og på Selbu Husflid sin stand, så vi mange som var interessert og prøvde noen av produktene. Det hadde ikke vært så mange kunder innom før fredag, noe de trodde skyldtes at vinterferien ikke falt sammen med martnan. De ventet derfor ekstra innrykk på ettermiddagen fredag og på lørdag. Det er alltid trivelig atmosfære på Rørosmartnan, og det er også mange fine produkter som selges, derfor er det trivelig å ta en tur over fjellet.

Nå er det snart tid for å dra til Romania for å se hva som så langt er resultatet av de pengene Innovasjon Norge har bevilget til posjektet:» Integrated and Innovative Health Care Services for Rural Romania».  Det blir interessant å se det jeg hver måned har lest om i nyhetsbrev vi får om framdriften i prosjektet. Reise og opphold for oss som norske partnere, dekkes av Innovasjon Norge, og de vil også være  representert i Bacau kommende uke.

Legg igjen en kommentar

