Snart juleferie.

De siste dagene på kontoret før jul, var ikke belagt med møter, men det er alltids noe å fylle dagene med.

Jeg startet mandagen med å planlegge et besøk på sektor helse & sosial, men dagen gikk med til å ta imot besøk  og  gi tilbakemeldinger på henvendelser i tillegg til diverse forespørsler til administrasjonen. Det er alltid trivelig når noen stikker innom kontoret for å slå av en prat om løst og fast. Jeg har som oftest stor nytte av slike samtaler, for det finnes  mange samfunnsengasjerte personer i bygda som ikke er aktive i  politisk arbeid i dag, men som likevel kjenner de utfordringer vi har.
Hver dag kommer det tidskrifter og rapporter som blir kastet rett i papirinnsamlingsboksen, men noe blir lagt til side slik at jeg kan lese det når det blir noen ledige stunder. Denne papirbunken ble gjennomgått, og noe som jeg mener er nyttig for meg, ble lest igjennom.  Blant annet gikk jeg gjennom en rapport fra helsetilsynet etter et tilsyn  med tjenester til personer med behov for heldøgns pleie og omsorg i egen kommune. Vi mangler en del på å ha alt i orden, ikke minst i forhold til internkontroll. Det understrekes i rapporten at denne mangelen preger tjenesten i stor grad. Siden det var flere kommuner som manglet et godt internkontrollsystem, ble det i Værnesregionen satt igang  et arbeid med å få på plass et system for flere av medlemskommunene.
Etter jul skal det være offisiell åpning av regionkontor for den nye, riksdekkende fjernsynskanalen Empo TV. Denne kanalen er den første TV-kanalen for og med psykisk utviklingshemmede, og kontoret skal lokaliseres ved Peder Morset folkehøgskole i Selbu. Jeg er bedt om å foreta den offisielle åpningen, og brukte derfor noe tid på slutten av dagen til å skaffe meg litt bakgrunnskunnskap i forbindelse med dette.

Den aller siste kontordagen før jul, startet som vanlig med gjennomgang av post og tilbakemeldinger på henvendelser. Endelig ble det tid til et besøk på sykehjemmet. Jeg traff flere av de ansatte, og fikk høre litt om hvordan situasjonen er både for hjemmetjeneseten og på sykehjemmet. Det virker som at forholdene på sektoren nå har roet seg noe i forhold til situasjoner som oppsto i omorganiseringsprosessen, og det er jeg glad for. Ansatte gjør en kjempejobb på alle avdelingene, og det ser ut til at de som mottar tjenester stort sett er fornøyd. Jeg vet at ikke alle får det de sjøl ønsker, men hver enkelt ansatt strekker seg langt for å imøtekomme etterspørsel etter helse- og omsorgstjenester.
Tirsdag var det også julelunsj sammen med ansatte på rådhuset, og  50 – 60 personer var samlet i rådhuskantina. Der var det dekket fine bord, og kantineansatte hadde laget et flott koldtbord. I år var det sentraladministrasjonen som sto for arrangementet, og vi hadde en trivelig stund med eget nisseorkester, julesanger, taler og mye god mat. Også denne sammenkomsten ble avsluttet med at vi sammen sang «Deilig er jorden». Formannskapet var invitert til lunsjen, og fire av representantene der møtte opp.
Etter at sammenkomsten i kantina ble avsluttet, hadde noen av oss politikerne  og rådmannen en uformell prat på mitt kontor, før vi ønsket hverandre en god jul. Jeg vet at alle nå ser fram til en fredelig høytid sammen med slekt og venner, men vi er også klare for å ta fatt på nye oppgaver i 2010. Jeg tar nå juleferie fra og med onsdag den 23. desember til og med søndag den 3.januar, men kan selvsagt treffes på mobil om det er noe helt spesielt som må avklares i juleferien.

Jeg ønsker alle ei riktig god jul og et godt nytt år!

Legg igjen en kommentar

